Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Re:Dubbel gevoel, geen kanker, wel baarmdr eruit (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Re:Dubbel gevoel, geen kanker, wel baarmdr eruit
Bomarieke (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Dubbel gevoel, geen kanker, wel baarmdr eruit 3 Jaar, 6 Maanden geleden  
Hallo Allemaal.

Ik heb een aantal van jullie verhalen gelezen, ik realiseer mij dat ik blij mag zijn met de uitslag die ik vandaag heb gekregen. Maar toch wil ik ook mijn gevoel graag delen.

Ik heb na klachten ( pijn bij het vrijen, tussentijdse bloeding, bloeden na het vrijen) een uitstrijkje laten maken 3 weken geleden. Hier kwam de uitslag pap 3a uit. Door mijn klachten toch doorgestuurd naar gyn ( gelukkig). De gyn heeft zo een test gedaan waarbij weefsel verkleurd werd, hierop was verkleuring te zien maar niet alarmerend ( haar woorden). Toch ook een kweekje genomen hier zou ik een ruime week later de uitslag van krijgen. Ik werd echter eerder gebeld met de mededeling of ik met iemand langs wilde komen, toen begon de spanning heviger te worden. Ik bleek dieper in het weefsel afwijkende cellen te hebben. Dit was niet volgens de verwachting en eigenlijk anders dan anders ( haar woorden!). Dat vond ik een behoorlijke spannende mededeling.

Als moeder van een dochter van 10, ik ben zelf 34 gingen een hoop ellendige fantasieen door mijn hoofd.

Ik heb een conisatie gehad vorige week donderdag, en vandaag de uitslag gekregen. GEEN kanker maar wel adenocarcinoma in situ multifocal.

Op het stukje weefsel wat de arts heeft verwijderd zijn groepjes met deze cellen te zien, ik begreep een soort voorstadium van kanker. De arts heeft prima de tijd genomen om uitgebreid uit te leggen wat er gevonden is, ook heeft hij ons meegegeven na te denken over nog een kinderwens. Dan zou ik per direct een kind "moeten" verwekken, onder streng toezicht, om daarna als =nog de baarmoeder te moeten laten verwijderen. Voor mij en mijn partner is de keuze duidelijk, ik laat mijn baarmoeder verwijderen.

Ik merk dat ik een beetje worstel met het blije gevoel dat ik zou moeten voelen omdat ik niet die enge ziekte heb, maar ik voel me niet helemaal happy, want ik vind dit ook nog geen fijn idee.
In mijn omgeving reageren mensen opgelucht maar ik vind de ingreep die moet komen ook niet niks. Ook is er wel degelijk iets niet oke als er toch afwijkende cellen zijn gevonden en een arts is van mening dat een heel orgaan verwijderd moet worden.

Ik hoor graag hoe jullie er over denken. Ik hoop dat ik niemand een vervelend gevoel geef met mijn verhaal, nogmaals ik realiseer mij heel goed dat ik ontzettend geluk heb gehad!

Marieke

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Re:Dubbel gevoel, geen kanker, wel baarmdr eruit 3 Jaar, 5 Maanden geleden  
Hoi Marieke,

allereerst gefeliciteerd met de uitslag van de cellen van de conisatie. Het ondergaan van die onderzoeken en wachten op een uitslag is altijd een spannende periode. En natuurlijk ook sterkte bij de operatie die nog gaat komen. Weet je al wanneer die operatie wordt gepland?

Ik hoop voor je dat er iemand reageert op je verhaal die een ziekteverloop heeft gehad dat lijkt op dat van jou.
Zelf had ik een gevoel van 'eruit met die baarmoeder' vanaf het moment dat ik wist dat daar kankercellen zaten, maar daar was ook veel minder sprake van een keus, zoals jij die hebt.
Nogmaals sterkte gewenst de komende periode! Hou je taai.

groet, Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Bomarieke (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi Hilde,

Bedankt voor de reactie en het begrip.

Ik ben ook heel erg blij dat de cellen zich nog niet hebben ontpopt tot kanker, maar echt keus is er ook niet. Het is een te groot risico om de baarmoeder te laten zitten omdat de arts niet weet in hoeverre de cellen zich hebben ontwikkeld op diverse plekken.
De cellen die bij mij zijn gevonden zijn multifocaal wat ook wil zeggen: "op meerdere plekken" dus geen risico bm eruit.

Ik ben heel erg blij dat ik een prachtige dochter heb, ik les ook vreselijke verhalen van dames die dit meemaken ( en erger) en nog geen kinderen hebben en die mogelijkheid ook niet krijgen, als vrouw kan ik mij redelijk goed voorstellen hoe moeilijk dat is.

Wat fijn dat bij jou baarmoeder eruit betekende einde kanker, of is dat te kort door de bocht?

IK heb 12 mei een afspraak bij de arts, aangezien we moesten nadenken over de kinderwens. Ik neem aan dat ik dan meer info krijg over de volgende te nemen stappen.

De arts had me wel verteld mochten we wel een kinderwens hebben dat er dan zeer strenge controle op zit, elke 2 maanden je baarmoeder laten schrapen pffff lijkt me ook echt geen pretje...

Grtjs Marieke

Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Hoi Marieke,

12 mei is achter de rug, dus als het goed is je/jullie afspraak ook.
Heb je een beslissing kunnen nemen, of zit je nog gebogen over nieuwe informatie en ben je nog aan het overdenken?

Ik zit zelf inderdaad in het controle traject - nu om het half jaar. Vorige week had ik er weer 1. Iedere keer toch weer spannend, maar ik merk wel, dat het toch - gelukkig - ook iedere keer nu wel iets minder spannend wordt.

groet, Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Bomarieke (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi Hilde,

Bedankt voor je meelevende reactie.

Is de uitslag positief?

Ik ga mijn baarmoeder laten verwijderen, als ik ook weer op de site de verdrietige berichten lees van dames met een vreselijk traject achter de rug ( of er midden in zitten), ga ik geen enkel risico nemen.
Het is niet makkelijk maar ik hoop dat ik hiermee in ieder geval een enorme kans op ellende voor ben.

grtjs Marieke

Ga naar bovenkant Reageer