Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Re:gezwel in baarmoeder (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Re:gezwel in baarmoeder
marieke30 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
gezwel in baarmoeder 3 Jaar, 7 Maanden geleden  
Hallo,

ik had al in een andere topick geschreven maar volgens mij is die niet meer actueel omdat het ooit verplaatst is.
ik heb een vraag,
ik heb laatst een hysteroscopie gehad en daar is een 'iets' gezien waarvan de vorm erg afwijkt. het lijkt qua weefsel op een myoom maar qua vorm niet.
het is een relatief groot ding in de BM maar waarschijnlijk groeit het door buiten de baarmoeder. ik heb er ook echt klachten van waarvoor ik dus naar de gyn ben doorgestuurd.
ze hebben een biopt afgenomen maar ik ben wel iets bang voor de uitslag!
stel dat het een kwaadaardig iets is..
dat 'ding' in de baarmoeder was langwerpig en zat met een groot oppervlakte in de BM-wand vergroeid.
ik krijg waarschijnlijk een scan om te kijken hoe groot het is. daarna gaat de BM eruit. ik heb geen kinderwens meer, maar goed ook!
zo'n kwaadaardige tumor is die qua vorm ook anders dan een vleesboom? vleesboom hoort toch rond te zijn?

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Stella (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Re:gezwel in baarmoeder 3 Jaar, 6 Maanden geleden  
Hallo Marieke.

Een vleesboom/Myoom is inderdaad rond,ik heb die ook gehad.
Maar heb daar nooit geen last van gehad.
Vorig jaar is bij mij baarmoederkanker ontdekt,ben daar aan geopereerd en baarmoeder en beide eierstokken zijn verwijderd,is ook te lezen mijn verhaal hier in de Topic over Baarmoederkanker.
Ik heb voor je opgezocht over een Myoom,wellicht heb je er wat aan?
Groetjes Stella.

Een vleesboom (myoma uteri) is een goedaardig gezwel of knobbel in de spierwand van de baarmoeder. Deze toestand heet ook uterus myomatosus. Vleesbomen groeien onder invloed van het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen, dus gedurende de vruchtbare periode van de vrouw. Vaak geven ze geen klachten, maar soms kan de grootte of de plaats van de zwelling pijn en ongewoon hevige (menstruatie)bloedingen veroorzaken. Een enkele keer verandert een vleesboom in een kwaadaardige tumor, maar dit is zeldzaam.

Vleesbomen variëren in aantal en grootte van een speldenknop tot heel groot. Soms is het myoom zo groot als een meloen en is de baarmoeder in omvang toegenomen als bij een zwangerschap van meer dan vijf maanden.

20% van de vrouwen in de leeftijd van 40 jaar en ouder heeft vleesbomen. Dit komt vaker bij donkere vrouwen voor. Waarom de ene vrouw wel en de andere geen vleesbomen krijgt is niet duidelijk. Er is een, waarschijnlijk zeldzame, aandoening die gepaard gaat met myomen van baarmoeder en huid.

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Ga naar bovenkant Reageer