Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Re:sporten en lymfoedeem (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Re:sporten en lymfoedeem
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
sporten en lymfoedeem 7 Jaar, 8 Maanden geleden  
Ik ben vier weken geleden begonnen met een aangepast fitnessprogramma; ik sport onder begeleiding van een fysiotherapeut. Doel: opbouwen conditie en spierversterking van buik en rugspieren.
Eén keer in de week zwem ik in een therapeutisch zwembad en één keer per week doe ik "fitness". Het zwemmen is verrukkelijk en bezorgt me geen last met mijn oedeem, ook al is het water erg warm (het is een revalidatiezwembad). Het fitnessen daarentegen..... Afgelopen donderdag heb ik een kwartiertje gefietst, tien minuten op de loopband en twee keer twee minuten steppen. Voor mijn gevoel bejaardengymnastiek. Het was de eerste keer dat ik drie cardio-activiteiten deed. Ter plekke kon ik het goed volhouden. Pas bij de laatste keer van de twee minuten steppen had ik het gevoel dat het zo wel mooi was.

Maar met als gevolg: hele opgezette buik, veel vocht in mijn bovenbenen en ik kon de dag daarna amper lopen. Duidelijk over mijn grenzen gegaan. Volgende keer tandje terug dus. Ben een beetje gefrustreerd, want over het algemeen beweeg ik zeker de minimale 30 minuten per dag (fietsen, wandelen met de hond, wandelen in woon- werkverkeer).

Graag hoor ik ervaringen van anderen. Is dit herkenbaar? Hoe pakken jullie dit op? Doen jullie dan een broekje/kousen aan? Andere ervaringen/tips?

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Joanna (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1964-11-21
Re:sporten en lymfoedeem 7 Jaar, 8 Maanden geleden  
Hoi Anna,
Ik kan me voorstellen dat het je frustreert, als je de ene dag lekker hebt gesport en vervolgens de volgende dag amper nog kunt lopen.
Je doet nu best wel veel, belangrijk is denk ik ook te kijken naar je sportverleden (van de tijd vóór je ziek werd). Deed je toen ook aan fitness en cardio? Mijn ervaring is namelijk dat ik nu weer dezelfde sporten doe als voorheen, nl. fitness, cardio en hardlopen en salsadansen en mijn lijf het allemaal weer redelijk snel oppikt. Als iets helemaal nieuw is, moet je je lijf en spieren de tijd gunnen om daaraan te wennen. Voordat ik in 2007 begon met hardlopen, sportte ik al 3 keer in de week en dacht ik een redelijk goede conditie te hebben. Echter hardlopen is toch weer heel anders, je gebruikt andere spieren en de belasting is weer anders dan bijv. sporten op een crosstrainer of op een fiets. Mijn lichaam heeft maanden moeten wennen aan het hardlopen en in het begin had ik allerlei beginnerskwalen. Belangrijk is wel als je aan iets nieuws begint, dat je het heel rustig moet opbouwen (zeker als je lymfoedeem hebt) ook al heb je het gevoel dat je op dat moment misschien nog wel meer zou kunnen. Je moet eerst kijken hoe je lichaam reageert, pas als het goed gaat kun je weer wat meer doen. Ook is het belangrijk dat je tijdens het sporten kan blijven praten, dus dat betekent ook dat je ademhaling dan goed is en je niet buiten adem raakt. Ik draag bij alle sporten mijn therapeutische kous behalve bij het hardlopen (omdat het dan juist belemmert). Verder is het ook belangrijk dat je lijf en spieren voldoende herstellen na elke keer sporten! Het moet wel leuk blijven!
Succes met het sporten!

Groetjes

Baarmoederhalskanker 1b1, Wertheim-Meigs 20-10-2009.
Maria (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Australië Geboortedatum: 1954-02-27
Hi Anna,

Herkenbaar resultaat dat je nèt even te ver bent gegaan met sporten die opgezwollen delen van het lichaam en het bijna niet meer vooruit kunnen komen.

Ikzelf dacht gezond bezig te zijn door extra lang te lopen in een bepaald tempo. Voelde me daar ook erg goed bij omdat ik dacht dat ik heel goed bezig was.
Mijn lichaam zelf dacht daar echter anders over. Ik heb de dubbele periode nodig gehad om weer te komen op mijn uitgangspunt...

Ik weet nu wat mijn grenzen zijn.
Iedere dag train ik, minstens een halfuur, op de fiets en probeer zéker mijn 10.000 stappen te halen met de pedometer.
Uiteraard zijn er dagen bij die anders lopen maar die vang je dan de volgende dagen weer op.

Het trainen met strakke kleding aan vind ik zelf niet prettig maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Wat ik wel prettig vind is om te lopen in een stretchbroek ipv bv een spijkerbroek.
Dan voel ik wel een bepaalde ondersteuning terwijl het geen èchte steunkousen/broek is.

Cheers,
Maria

PS. Graag zou ik ook weer even willen wandelen met onze 2 Border Collies.
Komt hopelijk wel weer maar kan nu even niet.

Baarmoederhalskanker, Wertheim-Meigs, Chemo, Radiotherapie
esther (Gebruiker)
Administrator
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1979-03-28
Ik ben pas na 2 jaar weer intensief begonnen met sporten. Daarvoor ging het echt niet. Ik kreeg erg snel last en had ontzettend zware benen. Toen deed ik het met de standaard-beweging die een jonge moeder heeft. Dus achter je kids aan hollen en naar school e.d. heen en weer.

Ik heb het sporten langzaam opgebouwd. Doordat ik enorm ben afgevallen en dat het oedeem bijna heeft doen verdwijnen, kan ik nu weer sporten zoals ik dat zelf wil. Dus intensief en zo vaak als ik wil. Ik draag geen bijzondere kleding of iets dergelijks als ik sport. Dat vind ik niet nodig.

Op mijn 28e baarmoederhalskanker (2007) , wertheim-meigs, 5 weken bestraling, lymfoedeem

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer op zien gaan!
Gea (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1970-04-21
Re:sporten en lymfoedeem 5 Jaar, 10 Maanden geleden  
Hallo Anna,

Ik ben op 2 Jan voor het laatst bestraald, jou verhaal lijkt erg op het mijne!
Hoe gaat het met jou nu? Sporten wil ik ook zo graag en doe ik ook wel maar weet nog niet wat mijn grenzen zijn. Alles zwelt wel op en mijn benen willen dan niet meer op een gegeven moment..
Herstel en balans heb ik mij voor op gegeven misschien kunnen hun wat voor mij betekenen..

Hoop dat ik wat van je hoor

Gr. Gea

42 jaar Baarmoederhals kanker in okt 2011 geconstateerd . Wertheim en 23 x bestraald
Trumeij (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw
Re:sporten en lymfoedeem 5 Jaar, 10 Maanden geleden  
Beste Gea,

Ik ben zelf zojuist gestart met een fitness herstelprogramma. Bij mij duurde het een tijdje voor ik hiermee kon beginnen ivm complicaties.
Maar ik heb gekozen voor een klein fysiotherapeutisch centrum met individuele begeleiding en dat bevalt me prima.
Ik wilde, net zoals jij ook direct aan de slag, en direct mijn conditie verbeteren. Maar zorg vooral eerst voor jezelf. Neem voldoende rust en bouw het langzaam op.
Veel succes,
Trudy

Ga naar bovenkant Reageer