Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Re:of toch maar stoppen? (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Re:of toch maar stoppen?
Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1955-00-00
of toch maar stoppen? 7 Jaar, 7 Maanden geleden  
Drie weken geleden vroeg de arboarts me opeens of ik toch niet beter in de WAO kon gaan.
Mijn eerste reactie was schrik, ik ben toch bezig te herstellen. Ik ben toch degene die helemaal geneest! Nu ben ik nog bezig met m'n tweede chemokuur maar dadelijk wordt ik weer helemaal beter en ga ik weer aan het werk!
Ik ben 55 jaar toch nog lang niet afgeschreven.

Toch ben ik de afgelopen dagen er weer anders over gaan denken.
Misschien heb ik al mijn energie nodig om om verdere uitzaaiing te voorkomen.
Ik let veel meer op mijn eten, heb veel tijd nodig om in balans te blijven.
Het is belangrijk om stressvrij te leven.
Ook niet onbelangrijk, ik kan leven van de uitkering die overblijft.

Kan iemand me adviseren? Heeft iemand ervaring? Hoe gaat dat proces van keuren enzo?
alvast dank
Myranda

januari 09 geopereerd aan eierstokkanker. Stadium 2c. Zes chemo's in augustus'09 afgerond.
In maart 2010 een nieuwe tumor ontdekt in lympheklier in lies. Na 11 chemo's Carboplatin en Taxol is de tumor gelukkig weer verdwenen.Tumorvrij sinds aug 2010. Palliatief Controle om de 3 maand
  De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Re:of toch maar stoppen? 7 Jaar, 6 Maanden geleden  
Ha Myranda,

Ben net drie weken op vakantie geweest en niet eerder je bericht gelezen. Ik had al eerder over je vraag nagedacht, maar dan t.a.v. mijn eigen situatie en de mogelijkheid dat mijn kanker terug zou komen. Op dit moment ben ik nl. 95% arbeidsgeschikt en 5% nog arbeidsongeschikt. Ik werk allang weer 100%, maar op eigen verzoek hebben we die 5% nog even aangehouden. Klinkt misschien gek, maar ik wilde helemaal zeker weten dat ik echt weer 100% fit was om mijn werk wat best wel zwaar is aan te kunnen. Ik denk dat ik me maandag 100% beter meld, want het gaat echt goed met me.

Maar terug naar je vraag. Ik zou, als de kans er is, voor een vervroegde IVA gaan. Een IVA is een arbeidsongeschiktheidsuitkering die wordt gegeven aan werkende mensen die, naar verwachting, niet meer naar het arbeidsproces terug kunnen keren en waar een uitkering van 75% tegenover staat van het laatst genoten loon (met een maximum). Normaliter geeft een 80-100% arbeidsongeschiktheid (WGA)een uitkering van 70% Ik schat in dat jij voor een IVA in aanmerking komt.

Hartstikke goed dat je langetermijn focus is op herstel en op helemaal genezen. Maar inderdaad, zoals je schrijft, waar ligt je korte termijn focus in het hier en het nu?
Persoonlijk zou ik kiezen voor niet-werken. Ik ken echter ook vrouwen die wél kiezen voor blijven werken omdat dat hen houvast geeft, structuur, zelfwaarde. Het een is niet beter dan het andere; het gaat erom wat voor jou goed is.

Voor zover ik weet vraag je zelf (m.b.v. arbo-arts en P&O van je werkgever) een IVA aan. Als je in een wat grotere organisatie werkt kan de afdeling P&O je vast verder informeren. Mocht dat nou niet lukken, laat me dan even weten, ik weet dat bij ons onlangs een eerste IVA-uitkering is toegekend en dan vraag ik bij ons even na hoe dat in zijn werk gegaan is.

Heel veel succes!

liddy (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1957-00-00
Wat misschien ook een optie is, op vrijwillige basis enkele uren bij je baas blijven werken.
Ik ben afgekeurd (nog via de WAO) en toch wilde ik nog werken, iets wat de verzekeringsarts afraadde. Hij vond dat ik maar moest gaan genieten nu ik het nog kan.
Ik heb toen goedkeuring gekregen om op vrijwillige basis te blijven werken bij mijn werkgever.
Momenteel werk ik 3 uur per week en ik krijg die ook uitbetaald.
Er is nog ruimte (financieel) om meer uren te werken, zonder dat mijn volledige uitkering in gevaar komt.
Het werk bestaat uit karweitjes waar normaal eigenlijk geen tijd voor is.
Mijn baas mag me werk geven, maar mag niet zeggen wanneer het klaar moet zijn.
Hij moet afwachten hoe lang ik er over doe.
Op die manier wordt er geen druk op me gelegd.
Als het lukt, ga ik op woensdagmiddag even langs te werk.
Lukt het niet, dan bel ik even af, geen probleem.
Ook kan ik werk mee naar huis nemen, om daar te werken.
Zo blijf ik toch bij het bedrijf betrokken, zonder helemaal het werk op te moeten geven.
Misschien is dit iets voor jou.

Granulosaceltumor, vorm van eierstokkanker. bij toeval ontdekt bij operatie verwijdering cyste inclusief linkereierstok juli 2003, 2e operatie sept. 2003 verwijdering rechtereierstok, baarmoeder, vetschort. Nu vooral vlug vermoeid, ik had al reuma.
Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Lieven,

Ziek zijn begint echt een dagtaak te worden. De chemo's vallen me zwaarder en zwaarder.
Ben nu toch wel 4 dagen KO. Dan heb ik drie dagen voor de boodschappen, werken, fitnessen, cursussen, vergaderingen, sociale dingen en voorbereiden op de volgende chemo. Ik ben echt aan vakantie toe....
Ik heb nu dan ook maar op m'n werk aangegeven dat ik denk over stoppen.
Daar reageerden ze erg enthousiast Ik dacht even, nou ja.... daar voor heb ik me altijd zo uitgesloofd.... Maar goed ik begrijp het ook wel zo'n onzekere werknemer.
Dat ik nu paliatief ben klinkt ook wel onheilsspellend en onbetrouwbaar en in deze tijden van bezuinigen en ombuigen.
De I tching er op na gegooit en daar kreeg ik echt kippevel van.
Wat betekent kanker voor mij? Je bent een rots in de branding op drijfzand.
Wat moet ik doen om te versterken? Het omkeren : aarde over de berg gooien.
Voor mij is het duidelijk, ik doe er goed aan om het rustiger aan te doen
Ik ben ook 55 jaar, heb 35 jaar gewerkt. Ik ga met pensioen en dat kan via de WIA.
En dan maar hopen dat ik er nog lang van kan genieten!
Myranda

januari 09 geopereerd aan eierstokkanker. Stadium 2c. Zes chemo's in augustus'09 afgerond.
In maart 2010 een nieuwe tumor ontdekt in lympheklier in lies. Na 11 chemo's Carboplatin en Taxol is de tumor gelukkig weer verdwenen.Tumorvrij sinds aug 2010. Palliatief Controle om de 3 maand
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Hee Myranda,

als eerste: petje af voor hoe jij er in staat! Er spreekt een onvoorstelbare kracht uit je verhaal - en dat was ook wat ik zag toen ik je ontmoette in Ede.

Als ze op je werk enthousiast reageerden, kan dat dan ook zijn omdat ze zich zelf niet kunnen voorstellen dat je naast je chemo's nog werkt? Er zijn er maar weinigen die dat doen/kunnen! En dat ze je ook gunnen om te werken aan je genezingsproces? En ja, palliatief klinkt onheilspellend.Los van bezuinigen en ombuigen en veranderen geeft het ook anderen de keerzijde van leven aan! Ik merk zelf dat nu ik weer volop in het arbeidsproces zit, en de ene na de andere verandering zie gebeuren (bij welke reorganisatie werk ik eigenlijk?) dat we allemaal uitgaan van een bepaalde maakbaarheid. Ik merk ook dat het sommige mensen de kriebels geeft als we het hebben over levensbedreigende ziekten. Dat is niet maakbaar en niet grijpbaar.

Ik vind het een wijs besluit wat je hebt genomen! En ik wens met jou dat je nog vele vele jaren kunt blijven genieten van je welverdiende pensioen.

Anna

Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Re:of toch maar stoppen? 5 Jaar, 2 Maanden geleden  
Al weer twee jaar verder!!

Inmiddels zijn er al weer twee jaar verstreken.
Nog even en ik zit alweer twee jaar in de WIA.
Terug kijkend moet ik zeggen dat ik elke dag zo blij ben
dat ik nog leef en deze beslissing heb genomen.

Niet dat ik op mijn lauweren rust.
Want eigenlijk heb ik het best druk op mijn manier.

Ten eerste sport ik heel veel, ben vier a vijf keer per week
intensief aan het sporten: rennen, fitnessen, fietsen, wandelen.
Daar ben ik dus ook wel vier dagdelen per week mee bezig.
Maar het genieten blijft belangrijk.
Eerst rustig ontbijten, krantje lezen, dan naar de sportschool.

Want stress is ook heel slecht voor een mens,
dus doe ik alles toch veel meer op mijn gemakje.
Een cursus Mindfullniss zette me op het spoor om te leren genieten
van elke zonnestraal en daar vervolgens ook de tijd voor te nemen.

Dan ben ik weer allerlei mensen op het spoor gekomen die ik lang
niet had gezien. Van de scholen en allerlei mensen die je zo in
de loop van je leven ontmoet en weer kwijt raakt.
Daarmee ga ik koffie drinken, lunchen of naar een museum.

Verder doe ik vrijwilligerswerk bij een oudereninstelling.
Ze zijn elke keer weer zo blij als ik er ben, en ik ben ook blij.
Soms schrijf ik een artikeltje voor het plaatselijke krantje.
Soms doe ik een puzzeltje, want je moet natuurlijk ook wel
je grijze hersencelletjes in beweging houden.

Zo geniet ik van alle dagen
Ben ik zo blij dat er nog steeds ben.

Misschien is toch goed om dit verhaal ook te vertellen.
Liefs Myranda

Muis (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Ik heb respect voor je, ook de manier waarop je je leven op dit moment vorm geeft, helemaal top

BMHK 2011 Stadium IB2, Wertheim Meigs, tijdens operatie 1 uitzaaiing gevonden naar een lymfeklier, daarom adjuvante behandeling; Chemoradiatie.
ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Almere Geboortedatum: 1954-11-10
Na enorm gesteggel met de arbo-arts heb ik uiteindelijk zelf besloten om halve dagen te gaan werken. Werd gek van het steeds meer moeten werken en dan weer afknappen.

Heb er geen spijt van dat ik dat gedaan heb, al was het een beetje wrang dat het UWV me even later voor 50% afkeurde maar toen had ik mijn contract al aan laten passen.

Werk nu bijna een jaar halve dagen, voel me daar veel beter bij en met de energie gaat het nu ook veel beter.

Het heeft me natuurlijk geld gekost maar de genoegens wegen zwaarder! Je goed voelen en tijd hebben voor de dingen die je graag doet is belangrijk.

Prettig weekend!

In september 2010 in AMC Amsterdam geopereerd aan schaamlipkanker, totale vulvectomie
Ga naar bovenkant Reageer