Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Re:Gezocht voor Olijfschrift: Tips en Trucs (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Re:Gezocht voor Olijfschrift: Tips en Trucs
esther (Gebruiker)
Administrator
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1979-03-28
Gezocht voor Olijfschrift: Tips en Trucs 6 Jaar, 5 Maanden geleden  
In het kwartaalblad van Olijf, het OLIJFSCHRIFT, staat de rubriek "Tips en trucs". In deze rubriek delen patiëntes hun ervaringen met elkaar. Veel vragen die je kunt hebben over het omgaan met gynaecologische kanker zijn immers door de ervaringsdeskundigen die je voorgingen al gesteld, en opgelost. Opnieuw het wiel uitvinden? Niet altijd nodig dus.
Voor deze rubriek hebben we echter wel JULLIE verhalen en ervaringen nodig. Jullie eigen tips en trucs. Heb jij ook tips, die voor jou goed werkten? Deel ze met anderen! Stuur ze naar de redactie van het Olijfschrift (redactie@olijf.nl) of post ze hier, dan plaatsen wij ze in het volgende nummer.
Als je ze wel hier post, maar je wilt niet dat ze in het Olijfschrift worden opgenomen, wil je het er dan even bij vermelden? Dan houden we daar rekening mee. Laat ook even weten of je naam vermeld mag worden!

Laatste Wijziging: 07/06/2011 09:44 Door esther.

Op mijn 28e baarmoederhalskanker (2007) , wertheim-meigs, 5 weken bestraling, lymfoedeem

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer op zien gaan!
  De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Re:Gezocht voor Olijfschrift: Tips en Trucs 6 Jaar, 4 Maanden geleden  
Esther,

ik heb een tip die ergens anders op dit forum ook al is gegeven, maar die hartstikke goed is:

Gynaecologen raden vaak Sensilube aan als glijmiddel. Dit middel is op waterbasis. Nadeel is dat het snel uitgewerkt is. Een alternatief is een glijmiddel op siliconenbasis (bijv. Eros Pjur), maar nog veel beter (eigen ervaring) is olijfolie. Extra Vierge .

Vergeet niet een goede handdoek klaar te leggen, want vet is het wel!

Anna

Catootje (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1971-03-01

Laatste Wijziging: 22/06/2011 11:59 Door esther.

Op 37e ovariumcarcinoom stadium 4. 1e helft 2009 intervaldebulking met 2x3 kuren Taxol/ Carboplatin. Nu recidief; maart 2012 levensverlengende behandeling met 6 kuren Taxol/ Carboplatin. Blog "Dokter, én patiënt": http://dokter-en-ook-patient.blogspot.nl.
Sami (Gebruiker)
Love life
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw
Bezoek dat boven komt snapt vast niet wat die fles olijfolie op het nachtkastje doet en leg dat maar een uit .

Als aanvulling: olijfolie en condooms zijn geen goede match, want door de olie gaat de betrouwbaarheid van het condoom sterk achteruit. M.n. als je absoluut niet zwanger mag worden (wat het geval is na een trachelectomie) wil je geen ongelukjes. In dat geval ben je dus toch aangewezen op de sensulibe.

Groetjes, Sam

01-10-2010 Conisatie
13-10-2010 Slagaderlijke nabloeding (spoedoperatie).
29-12-2010 Trachelectomie in Utrecht (enkel poortwachtersklieren verwijderd)
Nu: re-integreren en Herstel&Balans
Sami (Gebruiker)
Love life
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw
Mijn tips:

* Maak een mailinglist met alle e-mailadressen van mensen die je op de hoogte wilt houden. Schrijf na een belangrijk ziekenhuisbezoek een e-mail met update die je aan dit adressenbestand stuurt. Zo hoef je niet iedere keer te bellen en keer op keer hetzelfde verhaal te vertellen. Daarnaast haal je een drempel weg bij mensen om je te benaderen. Mijn ervaring is dat door deze update iedereen in onze omgeving wist wat er speelde waardoor ik op belangrijke dagen altijd kon rekenen op lieve berichtjes, bloemen, kaarten enz. Natuurlijk bepaal je zelf wat je wel en vooral ook wat je liever niet deelt!

* vrij snel heb ik twee bewaardozen gekocht:
Eén voor alle papieren (brieven van het ziekenhuis, brieven van de arbo-arts, recepten, artikelen die ik wilde bewaren, informatieboekjes enz. enz.) en één waar ik alle kaarten, briefjes, tekeningen van kinderen e.d. in deed.
Hierdoor ligt alles op een vaste plek en bij elkaar. Je kunt natuurlijk ook een ordner nemen, het is net wat je zelf prettig vindt.

Groetjes Sam

01-10-2010 Conisatie
13-10-2010 Slagaderlijke nabloeding (spoedoperatie).
29-12-2010 Trachelectomie in Utrecht (enkel poortwachtersklieren verwijderd)
Nu: re-integreren en Herstel&Balans
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Ja hoor, mijn naam (Anna) mag er onder!

Over de olijfolie en de condooms: ja, dat kan kloppen. Maar de Eros Pjur is volgens mij wel geschikt in combinatie met condooms en die glijdt ook lekker lang Maar misschien dat sensilube in combinatie met condooms ook wel goed blijven glijden omdat er volgens mij op condooms zelf glijmiddel zit.

Verder nog een andere tip: ik had een klein boekje altijd in mijn tas zitten (jaja, mijn kankerboekje) waar ik alle vragen in opschreef waar ik mee zat, waarin ik bijhield in de weken na de operatie hoeveel pijnstillers ik nog nam, hoe het zat met mijn blaasretentie in de periode dat ik mezelf catheriseerde etc. Voor ieder consult nam ik samen met mijn man door welke vragen we hadden, wat we in ieder geval wilden weten als we weer de deur uitgingen en die noemde ik aan het begin van het gesprek op. Dat gaf de arts ook meteen duidelijkheid waar onze vragen zaten en kon er in de tijd rekening mee worden gehouden.
Bij ieder consult met welke arts dan ook maakte ik aantekeningen.
Op die manier had ik het gevoel dat ik meer regie had over het hele gebeuren.
Inmiddels, twee jaar verder, gebruik ik het boekje niet meer en heb ik het in de doos met alle andere papieren liggen.

Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Ik heb een paar onderbroeken 'een paar maten groter dan normaal' gekocht. Voor na de operatie, zodat het elastiek niet vlak op/boven mijn operatiewond zit.

Die mail-lijst (tip van Sami) had ik ook. Ik vond het - met name de eerste periode - heftig het verhaal te vertellen, 2 a 3 keer per dag en dan had ik het wel gehad. Met die maillijstjes kon ik dat beter doseren. En kon ook mijn partner makkelijk in 1 keer een mail naar een aantal mensen sturen hoe eea met me ging toen ik in het ziekenhuis lag.

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Marye (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Groningen Geboortedatum: 1980-06-12
Re:Gezocht voor Olijfschrift: Tips en Trucs 4 Jaar, 3 Maanden geleden  
Ik heb ook een tip voor wanneer je toe bent aan de herstelperiode na het hele behandelcircus.

In 2007 werd er bij mij een borderlinetumor op mijn eierstokken geconstateerd. Gevolg; in vier jaar tijd twee buikoperaties waarbij eileiders, eierstokken en een deel van het vetschort als ook een paar lymfklieren zijn verwijderd. Weg kinderwens.

Het waren een aantal hele zware jaren voor me, waarbij ik mijn baan en mijn relatie verloor en ook nog eens door een depressie moest. Ik heb in die jaren veel therapiëen geprobeerd waar ik uiteindelijk niet happy van werd en ook niet verder mee kwam.
De laaste operatie was in maart 2011. Alle borderlinecellen mijn lijf uit!! een hele opluchting en ik besloot ...

'Geef jezelf terug wat je tijdens de behandeling van je ziekte bent kwijtgeraakt!!'
Voor iedereen iets anders natuurlijk, maar bij mij was dat heel duidelijk mijn gevoel van 'vrouw zijn', mijn conditie/energieniveau en een liefdevol contact met MIJN lijf.
Ik heb aandacht voor al deze aspecten en tegelijk het plezier in het leven teruggevonden in buikdansen!! In combinatie met acupunctuur en een goede psycholoog heb ik nu mijn eigen unieke 'herstel&balans-succesformule'!!!

Dit bericht mag in het blad worden geplaatst en mijn naam mag eronder.

okt.'07: diagnose borderline-tumor op de eierstokken - spoedoperatie; veel verwijderd
dec.'08: recidief maar geen reden tot actie
mrt.'11: operatie; verwijdering laatste restje eierstok
nu: AO, herstellen, mijn leven opnieuw vorm aan het geven en genieten
Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Bedankt voor de tip Marye! Ik heb 'm doorgegeven aan de redactie van het Olijfschrift.

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Marye (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Groningen Geboortedatum: 1980-06-12
Oh prima! Bedankt!

okt.'07: diagnose borderline-tumor op de eierstokken - spoedoperatie; veel verwijderd
dec.'08: recidief maar geen reden tot actie
mrt.'11: operatie; verwijdering laatste restje eierstok
nu: AO, herstellen, mijn leven opnieuw vorm aan het geven en genieten
Ga naar bovenkant Reageer