Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Re:borderline tumor (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Re:borderline tumor
Jean (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Re:borderline tumor 4 Jaar, 3 Maanden geleden  
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en 39 jaar.
2,5weken geleden is mijn baarmoeder plus baarmoedermond verwijderd en een cyste plus mijn linkereierstok.
Nu heb ik gisteren de uitslag gekregen en mijn baarmoeder was schoon maar de cyste blijkt een mucineuze borderline cyste te zijn.
Ik ben gaan zoeken op het internet maar kom niet veel verder.
Volgens de gynaecologe is het goedaardig maar heeft de cyste onrustige plekken. Nu deze eruit is gehaald kan het geen kwaad maar nu is er een kans dat hij terug komt op mijn overgebleven eierstok. Daarom blijf ik onder controle en moet ik elk half jaar een echo laten maken en bloed laten prikken.
Ik ben toch wel een beetje geschrokken en zou graag willen weten of anderen hier ervaringen mee hebben, wat deze type cyste inhoud etc. Op 7 november moet ik op controle en de gynaecoloog zal er dan wat dieper op in gaan.
Hoor graag jullie ervaringen en tips voor vragen.

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Vis (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
hallo Jean,WAAROM hebben ze je baarmoeder verwijderd??? Bij mij zat de cyste op mijn linereierstok,maar hebben uit voorzorg de rechter ook verwijderd.Toenwisten z enog niet van de Bordeline tumor,anders zou ik daarna weer geopereerd zijn om de andere eierstokk er toch ook uit te halen.Ik ben al door de overgang heen( 62) maar op jouw leeftijd zit je daar niet op te wachten natuurlijk! Mijn dochter is ook 39,heeft ook ( al lang) een cyste,en die wordt in de gaten gehouden,ze is als de dood dat ze haar eierstokken kwijt raakt en op de overgang komt,dat snap ik ook wel.
Mijn borderline in niet erfelijk( zeggen ze)
Kwam dat met jouw baarmoeder door onrustig uitstrijkje ofzo?
Ik vind ook dat er (te) weinig info over deze aandoening,ze weten het eigenlijk zelf ook niet!
Margreet.

SjorsM (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Rotterdam Geboortedatum: 1992-11-27
' Welkom' hier. Ik hoop dat je je ei een beetje kwijt kan hier. 'Helaas' zijn er niet veel vrouwen die haar verhaal weten te vertellen, of deze site niet kunnen vinden.
De borderline tumor werd als volgend omschreven door mijn gynaecooog 'Het is niet goed, maar zeker ook niet kwaadaardig, het moet er alleen wel uit'

Ik vraag mij af hoe ze de borderline tumor bij jou hebben gevonden Jean, dit omdat er bij mij alleen 'maar' buikpijn klachten waren, en toen dachten ze 'laten we maar even gaan kijken'. Met mijn leeftijd toen (19) hadden ze dit verre van verwacht, ze zagen hier en daar een cyste, maar altijd ging het uit zichzelf weer weg. Het lag 'plat' op mijn buikvlies en door naar mijn eierstok, daarom zagen ze dat niet. En vanwege mijn leeftijd was het eigenlijk zeker dat het terug zou komen, en ook dat ze het weer niet konden vinden op de echo.
Elk jaar tot anderhalf jaar zou ik geopereerd worden, en in augustus was t weer zo ver, op de echo niks, maar wel in mijn buik, dat meneer de Tumor is teruggekomen en erger , ze konden het niet tijdens een kijkoperatie verwijderen, daarom word het groter verwijderd, en mijn eierstokken moeten er ook uit, omdat we niet zo aan de gang kunnen blijven gaan . Elke keer nieuwe littekens, nieuwe verklevingen, en elk jaar komt de tumor terug. Nee, dan ben ik nu wel 20, maar ik kan zo ook niet blijven leven.

Daarom ben ik, buiten wat mijn voorganger hierboven zei over waarom de baarmoeder is verwijderd, ook benieuwd waar de borderline zat.

En inderdaad, dokters weten er HEEL weinig van af.

Vis (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
sorry Mariska,
ik heb nog steeds de moed niet gevonden om die Zorgbemiddeling te bellen,ze hebben natuurlijk niet gelijk antwoord,gaa het uitzoeken en dan heb ik weer het excuus dat ik een paar dagen weg ben,geen telefoon van hen kan hebben etc.dat is gewoon uitselgedrag hè? geef jij me eens een schop?? en nu zit er alweer een heel weekend tussen en volgende week ben ik niet thuis en wil dan niet op mijn mobiel gebeld worden als ik net bij Appie Heyn sta!
Wat is de 1ste datum dat er weer wat met jou moet?

SjorsM (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Ik kan hard schoppen! Uitstelgedrag werkt niet ! En kan je niet eventueel mailen? Ik zou lekker bellen.
Over mijzelf, dit heb ik op een ander forum geschreven gisteren
--
Ik werd het zat. Wat ik hierboven al zei, eierstokken moeten er ook uit. Dus ik bellen en de situatie uitleggen aan het secretariaat.
Komt erop neer dat mijn eigen dokter te voorbarig was om te zeggen dat hij mij in november kon opereren, want hij zit zelf in November helemaal vol, dan zou het dus pas volgend jaar worden.
Ik: 'Maar hij was er de eerste keer ook niet bij?'
Zij: 'Oh het maakt jou dus niet uit door wie je geopereerd?'
Ik: 'Nee, ik neem aan dat hij mijn status ook door leest?'
Zij: 'Ja natuurlijk, maar dan heb ik nog een plekje op 22 november voor je bij dokter X'
Ik: 'Doe mij die dan maar'

Terwijl ik dit typ, bedenk ik mij dat ik dokter X regelmatig heb gezien op de poli. Ik moet er wel rekening mee houden dat het verschoven worden, maar ik heb nu tenminste een datum
---
Dus 22 november worden mijn borsten in ieder geval vervangen door silliconen, oh en wat betreft het hier, Morgen echo om te kijken of we de punctie weer kunnen plannen, 18 november afspraak met de gynaecoloog om de operatie door te bespreken en wanneer dan precies.

Jean (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi,
Ik heb ongeveer 5 maanden geleden een "schijf"in mn buik gevoeld. Dacht in eerste instantie dat dit vanzelf wel weer over zou gaan.
Maar helaas, het werd steeds groter en ook kreeg ik steeds meer last en af en toe pijn. Uiteindelijk naar de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar de gyn.
Eenmaal daar bleek dat ik diverse vleesbomen had en een kleine cyste aan mijn rechtereierstok. Er is bloed geprikt maar daar kwam niets uit en er is een scan gemaakt. Hier kwam ook niets nieuws uit behalve dan dat het verstandig zou zijn om te opereren. Ik mocht de baarmoeder laten zitten maar de kans was groot dat ik dan over n jaar weer terug zou moeten komen omdat er nieuwe vleesbomen zouden zijn gegroeid. Prima en ik heb hier ook geen moeite meer. Ik heb een zoontje van 9 en geen kinderwens meer dus vandaar direct de operatie.
30 september ben ik geholpen en toen de chirurg aan het einde van de dag kwam zei ze dat het een verassing was. De cyste was erg groot dat hij maar net door de verticale snee kon. Hij was echter mooi rond en had geen plekjes dus niemand had verwacht dat er. Ets uit zou komen. Tot gisteren dus en vandaar ook dat ik ben geschrokken.
Omdat er ook weinig over bekend is ben ik op zoek naar informatie zodat ik straks bij controle ook alles kan vragen.
Ik voel me verder prima. Ben wel gauw moe maar dit heeft met de operati en de wond te maken. Het gaat elke dag beter en ik wandel dagelijks en ik kook alweer.
Over een paar weken hoop ik weer te kunnen gaan werken.
Groetjes Jeanette

valerietiffany (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hallo iedereen,

Eindelijk kan ik hier toch wat verhalen lezen betreffende een borderline tumor

Mijn verhaal in het kort :
Midden augustus begint mijn buik stilletjes aan op te zwellen . Ik ga hiermee naar mijn huisdokter.Hij verwijst mij voor een echo en radiografie.
Op de echo en radiografie zien ze een enorm groot gezwel van 21x19x9 cm . Hierna moet ik voor een ct-scan wat als uitkomst brengt dat dit een cyste is op mijn eierstok.
De cyste moet er van de gynaecoloog in zijn geheel uit (verticale snee) Hij wil geen risico's nemen stel dat de cyste kwaadaardig is . Ik wacht nog een week na de ct-scan -->buik blijft groeien. De operatie verloopt goed , ze halen een cyste van 3 kg uit mijn buik . Voorheen vermelden ze mij dat dergelijke cysten vaak goedaardig zijn. Na een ziekteperiode (1 maand )thuis ga ik voor consultatie na operatie . Daar verteld de gynaecoloog dat ze bij onderzoek borderline cellen hebben ontdekt in mijn eierstok. Ze hadden dit wel hellemaal niet verwacht. Gelukkig was ik goed op tijd volgens de dokter.
Hij vertelde mij dat wanneer ik kinderen heb gehad ,ik rond mijn 40 jaar ook de andere eierstok zal moeten laten verwijderen. Ik zou jaarlijks ook op controle moeten komen.
Nu vraag ik mij natuurlijk af hoe groot is de percentage dat ik dit ook terug krijg op de andere eierstok ? Waarom na opzoeken van informatie op het internet moeten sommige mensen het eerste jaar om de drie maand op controle enz..
Mijn gynaecoloog ging ook nog informatie aanvragen aan een mede-collega van een ander ziekenhuis. Ik vermoed mede daardoor dat de meeste ziekenhuizen niet vaak in contact komen met dergelijke problematiek.

Hopelijk kunnen we elkander helpen via deze forum

Vis (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
ja,je lest het steeds weer: de Gyneacologen hebben er gewoon weing ervaring mee en daar zijn wij de dupe van.Het komt in ned.maar 200x per jaar voor.We mogenblij zijndat een Borderline tumor geen kanker is,maar.....DAAR is wel veel meer over bekend!
Mijn arts uit Drachten heeft ook contact gehad na mijn operatie met een arts in Groningen,dus het is geen dagelijkse kost voor hen.En daardoor lopen de meningen en de behandelingen ook uit elkaar.Mijn Gyneacoloog zei dat de kans dat het terug zou komen HEEL KLEIN is,ja,wat weet hij er eigenlijk van???? En huisartsen hebben misschien ooknog nooit een patiënte gehad die het heeft.
Ik vind het zo naar dat het bij JONGE vrouwen voorkomt met vaak nog een kinderwens.Hoe oud ben jij Valerie? Je ziet het bij Mariska: daar moeten beide eierstokken er uit,dus het zou raadzaam zijn zo snel mogelijk nog zwanger te worden zolang je nog een eierstok hebt,maar da's makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk!
Margreet.

Fresh Boarder
graphgraph
Ik ben 28 jaar
ben net nog geen 2 maand gaan samenwonen met mijn vriend in ons nieuw aangekocht huis .
Na twee weken samenwonen kreeg ik het verdict van die cyste.
Kinderen dat was een project voor binnen een jaar of twee .
Ik vraag mij natuurlijk af is het nu eenmaal dringend of niet ... er blijft nog maar 1 eierstok over ...
De Gynaecoloog vertelde mij in eerste instantie dat het kwaadaardig cellen waren . Het was goed ingekapseld en ik was goed op tijd. Hij heeft alles goed verwijderd.
Het is pas bij de huisarts na de grote schok dat ik te weten kwam via hem dat het beestje borderline noemde (medisch dossier). Hij nam als vergelijking iemand met eierstok kanker en vertelde mij dat in dat geval men vaak laattijdig is en overlevingskansen miniem zijn. Ik moest mij gelukkig prijzen we waren ermee op tijd.
Ik vind de vergelijking dan ook onnodig omdat dit nu eenmaal iets totaal anders is:-s
(Wat borderline inhield heb , die informatie heb ik nooit gekregen Ik kreeg alleen een naam borderline ...... )
Mede daardoor ben ik onzeker voor het verdere verloop. Ik had graag iemand gesproken met echte ervaring van borderline tumoren.
Ik ben afkomstig van België . Hier zullen er waarschijnlijk nog minder gevallen zijn ...

SjorsM (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
In ieder geval fijn dat je arts heeft overlegd! Je hebt ook vaak genoeg dat de artsen te trots zijn.
Qua kinderen, denk je/ denken jullie, dat als er een kindje zou komen jullie er klaar voor zijn? Kan je het kindje dan alles geven?
Dit vraag ik omdat jij ook zo jong bent, over het algemeen is (van wat ik hoorde van die van mij) dat als je jong dit hebt, het terug komt, elk jaar weer een beetje meer.

Overigens, qua controle, toen het de eerste keer werd vastgesteld vorig jaar, moest ik echt elke 3 maanden strak komen.
Het zou fijn zijn als er een duidelijke grens is over hoe en wat ! Zeker in Belgie weet ik het dan niet wat de richtlijnen zijn.
Helaas is alles ook onzeker, wij kunnen onze ervaringen geven, maar niemand weet het verloop ervan, en al helemaal niet als je jonger ben dan je 50e, dan komt het meestal voor namelijk, zo rond je 50e

Vis (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
28 pas,dus ook alweer zo jong!
Het past nog helemaal niet in je leven om nu te moeten beslissen over een mogelijke zwangerschap.Ik ken diverse jonge vrouwen die met 1 eierstok gewoon zwanger zijn geworden,dus daar hoeft de "haast"niet in te zitten,alleen de grote vraag is: hoe groot is de kans dat het terugkomt en hoe snel?
Welke knappe koppen willen daar nu eens wat zinnigs over zeggen?

Natuurlijk is het fijn dat het geen eierstokkanker was,want daar zijn de prognoses niet zo best van,ik lees zoveel verdrietige dingen hier bij Olijf.
Maar evengoed is een Borderline niet onschuldig.
Want anders zou ik niet elk half jaar voor controle hoeven!

Vis (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
Ik vind het zo raar dat in het Leden gedeelte van het forum nog steeds staat bij Borderline tumor: GEEN berichten!
ik heb er Olijf al eens een mail over gestuurd,want als nieuwe mensen op het forum kijken zouden ze denken dat er geen nieuws is,terwijl wij de laatste tijd toch aardig actief zijn en er nieuwe leden bijkomen.
Wat kan ik doen?
Leest Hilde bv niet meer mee?

SjorsM (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Ik weet het niet, ik had hier natuurlijk ook al aangegeven of 'mijn' stukjes afgesplitst kunnen worden, zo zijn er misschien meer verhalen en komt dit forum eerder naar boven? Ik weet het niet.
Hoop in ieder geval dat meer vrouwen die dit hebben dit kunnen vinden, want juist omdat het niet zo bekend is wil je mensen die je begrijpen.

Fresh Boarder
graphgraph
sjorsm -- Momenteel dachten we nog helemaal niet aan kinderen . We moeten namelijk nog wat verbouwingen doen in het huis. Nu vraag ik mij natuurlijk af :is er een druk of niet?.

De gynaecoloog heeft mij nooit verteld van snel aan kinderen te beginnen. Hij gaf mij helemaal niet het gevoel dat dit dringend was.
Jij verteld mij van om de 3 maanden controle . Ik heb heel wat Amerikaanse website nagekeken en daar wordt dat namelijk ook gedaan in eerste 1 instantie (1ste jaar) en hierna om de 6 maand. Ik moet al zeker op controle blijven gaan tot mijn 40ste tot dat de andere eierstok eruit is.

Er is blijkbaar ook nog een verschil tussen
Sereus Borderline Tumors
Mucineuze Borderline Tumors
zie de website link hieronder
misschien een verschil van behandeling ?

SjorsM (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
pssst ik zie geen website

Ik denk dat je wat betreft kinderen gewoon je gevoel moet volgen. Als jullie er nu niet aan toe zijn, niet doen.
Schrijf alle vragen op, ook na aanleiding van de verhalen die je voor zijn gegaan.

Ga naar bovenkant Reageer