Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
WIA en rondkomen (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: WIA en rondkomen
Phoenix (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1963-03-25
WIA en rondkomen 7 Jaar, 6 Maanden geleden  
Omdat ik niet genezen zal en steeds weer behandelingen nodig heb die veel van mij vergen, zal ik over een aantal maanden in de WIA terecht komen.
Wat kan ik dan verwachten?
Hoe zal ik daarmee rond moeten komen?
Ik ben een alleenstaande moeder van een tweeling van inmiddels 6 waarvoor ik geen bijdrage in de kosten ontvang van hun vader (erkenning door hem is mislukt en hij is in 2006 overleden).
De extra kosten die ik heb, vanwege het ongeneselijk ziek zijn (Alternatieve behandelingen, aangepaste leefwijze e.d.), zijn die dan nog te betalen? Evenals de extra kosten die ik heb voor de kinderen (iemand die de kinderen van school naar huis rijdt met de auto, extra naschoolse opvang, vakantieopvang, omdat ik dat zelf niet meer kan)
Het zijn wat hoofdbrekens van mij.....
Wat zijn jullie ervaringen en tips?

5\11\'08 op 1 na laatste stadium eierstokkanker. 4xcarbotaxol,zware operatie, 4xcarbotaxol. Schoon! ..\9\'09 was het weer terug. 6xCaelyx, maar bij de laatste steeg de CA-waarde weer en is nu weer Carbo Taxol...

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Tineke (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Re:WIA en rondkomen 7 Jaar, 5 Maanden geleden  
Beste Phoenix,
Ik kwam onderstaande tegen en je kunt misschien je vraag neerleggen bij het juridisch steunpunt voor chronisch zieken en gehandicapten, zie link: http://www.juridischsteunpunt.nl/index.php
Ook kun je denk het maatschappelijk werk in het ziekenhuis met deze vragen benaderen.
groetjes, tineke

Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)

Bent u chronisch ziek of gehandicapt? Dan kunt u een tegemoetkoming krijgen in de extra kosten die u maakt. Dit regelt de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg). De Wtcg biedt ook financiële compensatie voor ouderen en arbeidsongeschikten.

2007 eierstokkanker, geopereerd en daarna 6 x taxol/carboplatine, in 2008 opnieuw behandeling met taxol/carbo., in feb. 2010 opnieuw gestart met behandeling, doe nu mee aan trial: taxol/carbo en een onderzoeksmedicijn. taxol/carbo afgerond. Nu trial: alleen onderzoeksmedicijn Ik ben 46 jaar.
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Hoi Phoenix,

Je vraag liet me niet los. Ik had al zitten googlen op van alles en nog wat, maar ik kwam er niet helemaal uit.Tot ik onderstaande link tegenkwam. Ken je die al? Alle wetgeving op een rijtje. Mogelijk zit er wat voor je tussen?
http://www.nfk.nl/themas/wetwijzer

Hartelijke groet!

Anna

Phoenix (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Ik ga me er weer verder in verdiepen...
Bedankt voor de handige sites! En voor het meedenken!

5\11\'08 op 1 na laatste stadium eierstokkanker. 4xcarbotaxol,zware operatie, 4xcarbotaxol. Schoon! ..\9\'09 was het weer terug. 6xCaelyx, maar bij de laatste steeg de CA-waarde weer en is nu weer Carbo Taxol...

Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1955-00-00
extra verzekeren 7 Jaar, 2 Maanden geleden  
Eindelijk heb ik bericht van het UWV dat mij een arbeidsongeschiktheids uitkering gaat toekennen. Ben er erg bij mee want ik zou niet weten hoe ik weer zou kunnen werken.
Tegelijkertijd ga je 25% in je inkomen achteruit.
Dus bezuinigen en krap leven.
Valt niet mee als je ook nog allerlei alternatieve medicijnen wilt aanschaffen.

Vandaag gebeld met mijn pensioenverzekeraar de PGGM en gehoort dat zij ook nog allerlei aanvullende mogelijkheden hebben zoals het betalen van je pensioenpremie en een aanvullende uitkering. Hardstikke fijn.

Waar ik niet zo blij mee was was de melding dat het zo jammer is dat ik niet een aanvullende verzekering heb afgesloten. Dat kan nog toch in de derde maand van je tweede ziekte jaar!!! Om je inkomen te garanderen.
Verschrikkelijk dat ze dat niet even melden dat dat kan!!
Ik ga in hoger beroep.
Wellicht komt deze info voor iemand anders nog op tijd.

sterkte in de strijd!!
Myranda

januari 09 geopereerd aan eierstokkanker. Stadium 2c. Zes chemo's in augustus'09 afgerond.
In maart 2010 een nieuwe tumor ontdekt in lympheklier in lies. Na 11 chemo's Carboplatin en Taxol is de tumor gelukkig weer verdwenen.Tumorvrij sinds aug 2010. Palliatief Controle om de 3 maand
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Re:extra verzekeren 7 Jaar, 2 Maanden geleden  
Myranda,
Fijn dat de IVA is toegekend, ook al betekent het dat je er op achteruit gaat in inkomen. Het is altijd beter dan de WIA!!

Ik wist dat niet van de PGGM. Ga daar morgen meteen achteraan (ik ben manager HRM) omdat ik denk dat dit een goed advies kan zijn voor onze eigen medewerkers. Dank voor de tip!

Hoop dat alles verder goed met je is.

Groet

Anna

Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Ha Anna,

Alles goed met jou?
Met mij gaat het ook goed. Ik ga met vervroegd pensioen.
Alleen baalde ik vanmiddag enorm toen ik hoorde dat je de verzekering nog had kunnen afsluiten nadat je ziek bent geworden.
Waarom ze de mensen niet beter voorlichten.
Net de polisvoorwaarden nog een keer door gelezen.
Daarin lees ik wel weer dat je geen uitkering krijgt als je al ziek was voordat je de polis afsluit.
Ik zal morgen nog een keer bellen.
Stom genoeg ook niet de naam van de medewerker gevraagd.
Vanwege mijn ongeloof heeft hij wel de zaak gecheckt bij de afdeling die er speciaal is voor mensen die afgekeurd zijn. Daar werd het verhaal bevestigd.
Als het klopt ga ik een protest aantekenen.
Het scheelt toch veel geld wat je goed kan gebruiken als je ziek bent.
Alleen al die alternatieve geneesmiddelen kosten me € 130 per maand.
Maar ja je wil alles doen om te voorkomen dat er weer een tumor ontstaat.

groetjes
Myranda

januari 09 geopereerd aan eierstokkanker. Stadium 2c. Zes chemo's in augustus'09 afgerond.
In maart 2010 een nieuwe tumor ontdekt in lympheklier in lies. Na 11 chemo's Carboplatin en Taxol is de tumor gelukkig weer verdwenen.Tumorvrij sinds aug 2010. Palliatief Controle om de 3 maand
Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Besten,

Helaas, de medewerker van het pensioenfonds heeft toch niet goed de regeling uitgelegd.
Navraag leerde me dat een medische gezondheidsverklaring of een medische keuring onderdeel is van de aanmeldingsprocedure.
Met andere woorden als je al ziek bent kan je je niet meer aanmelden.
Een brandend huis kan je niet meer verzekeren.
Leren leven met een lager inkomen.
Er zit niets anders op.

groetjes
Myranda

Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Arbeidsongeschiktheidspensioen 7 Jaar geleden  
Arbeidsongeschiktheidspensioen,

Komende maand ga ik in een een IVA uitkeringssituatie.
75% van je loon in het jaar voorafgaand aan je ziekte.
Inmiddels heb ik een ingewikkelde berekening ontvangen.
Gelukkig mag het toch ietsje meer zijn dan 75% van je salaris van 3 jaar geleden.
Wat dat netto gaat worden is me nog wel een raadsel.
Navraag leverde me drie verschillende berekeningen op, met een verschil van €300,-
per maand. Ik hoop op de hoogste.

Wat wel fijn is is het bevestigende bericht van het pensioenfonds (PGGM) dat zij voortaan mijn pensioenpremie gaan betalen!

Verder begreep ik dat je ook nog een aanvulling kan aanvragen op je uitkering.
Het zogenaamde arbeidsongeschiktheidspensioen. Mijn aanvraag werd echter negatief beoordeeld. Waarom begrijp ik niet en ik heb de aanvraag wederom ingediend met een copie van de omschrijving in mijn pensioenoverzicht.
Ik hou jullie op de hoogte.

groeten
Myranda

Phoenix (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Re:WIA en rondkomen 7 Jaar geleden  
Mijn werkgever heeft aangegeven dat ze nu voor mij de WIA-procedure in werking gaan stellen. Zij weet ook niet hoe dat allemaal werkt en gaat en hoe het in elkaar zit, maar we gaan gewoon netjes de procedure volgen en zien wel waar we dan uitkomen....
Bij mijn werkgever ga ik tenslotte niet niet meer werken. Ik heb een prettige, goede leidinggevende en heel fijne collega's, maar de spanningen die er ALTIJD zijn, zijn fnuikend! Vanwege reorganisaties zijn er in december weer een aantal (hele goede) collega's gedwongen ontslagen en de rest krijgt allerlei extra werk in de schoot geworpen waar ze helemaal geen verstand van hebben....uiteraard gaat het aantal managers niet omlaag, maar eerder omhoog . Geen goed werkklimaat dus!
Ik voel me ontspannen en zie wel wat de toekomst brengt. De huisarts zegt dat ze op 100% arbeidsongeschiktheid aan zal sturen, waardoor ik (voorlopig) geen druk zal hebben dat ik (ander) werk moet gaan zoeken. Zo kan ik me gewoon op het dagelijks leven (met de kinderen) concentreren en herstellen van de behandelingen (en hopelijk herstellen van mijn ziekte ) Mocht dat gelukt zijn, dan kan ik altijd weer verder kijken wat ik aan werkzaamheden zou willen gaan doen.

Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Ha Phoenix,
Fijn dat het weer zo goed met je gaat!
Je gezondheid dat is het allerbelangrijkste.

Ik zit in het zelfde schuitje.
Ben per 1-10-2011 terecht gekoen in de WIA en krijg een IVA uitkering.

Eerst dacht ik ik wil beter worden en weer werken. Dus werken maakt dat ik weer beter wordt. Maar later begreep ik toch dat alle stress niet goed voor een mens is.
Nu beschouw ik het maar vervroegd pensioen.
Morgen wordt ik 56 jaar dus het is een beetje vroeg, maar ja.
Laat het grote genieten maar beginnen!!

Wat het netto betekent weet ik nog steeds niet.
Ben inmiddels wel in een herberekenings circuit terecht gekomen.
Van mijn pensioenfonds begrijp ik dat mijn uitkering hoger zou moeten zijn.
Ruim € 200 per maand meer dan het UWV heeft berekend.
Maar goed ik hoop dat het allemaal op z'n pootjes terecht komt.
Het zou wel fijn zijn als je ook wat kan doen.
Dus je moet het wel in de gaten houden, ze schijnen veel fouten te maken.

Ga lekker genieten van de vrije tijd!!
Voor je proces ook veel beter.
Je kan zoveel leuke dingen doen die haast geen geld kosten.
De procedure viel mij erg mee.
Het zijn erg veel formulieren en je mag er geen een missen.
Ook het gesprek met de arts van het UWV viel erg mee.
We waren het eigenlijk gauw met elkaar eens dat er sprake is van een duurzame arbeidsongeschiktheidsituatie.

veel sterkte
liefs
Myranda

lutske (Bezoeker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw lutje53@hotmail.com Locatie: drachten Geboortedatum: 1960-07-28
Hoi,

Ik krijg ook vanaf 25 januari een IVA uitkering. dit was erg snel geregeld. Hoefde niet eens bij de verzekeringsarts te koeme. Alles is schriftelijk gegaan.
Ik wilde ook liever weer aan het werk, maar ben er achter dat ik alle energie nodig heb voor mijn ziekte.
ik heb het werk nu los kunnen laten, en probeer verder van alles om heen te genieten.
Kom nog wel regelmatig op het werk en heb nog een goed contact met collega's. Daar ben ik wel blij om.
Ik ben erachter gekomen dat je weinig druk meer kan hebben. Je moet een rustig leven leiden.

Julie ook sterkte met alles.

Groet Lutske

eierstokkanker ontdekt op 09-09-09. 3x chemo daarna operatie verwijdering eileiders, eierstokken vetschort en tumoren. Op het moment palliatieve behandeling met gemcatibibine. Kuur elke week 3x met 1 week pauze. Hopen dat de CA 125 zakt. Na 1 kuur is de Ca125 1800 met 300 gezakt.
Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Ha Lutske!!
Hoe is het jou?
Ik hoop zo op goed nieuws voor jou morgen!!
Morgen hoop ik 56 jaar te worden, ik zal aan je denken.
Ik heb weleens gehoord dat ze nog een aantal chemo's als alternatief hebben.
Ook chemo's voor andere kankers hebben wel eens goede uitwerking op eierstokkanker.
Heb je slechts een tumor dan zouden ze misschien ook nog kunnen bestralen heeft mw Tesselaar ( interne oncologe) AVL me verteld tijdens een controle.

Zet hem op, doorvragen he!Je niet met een kluitje in het riet laten sturen!
Sterkte Myranda

Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Re:WIA en rondkomen 6 Jaar, 11 Maanden geleden  
IVA uitkering,

Eindelijk heb ik zicht op de nettouitkering van de IVA.
Helaas is het niet de hoogste berekening geworden.
Ben wel een goede week bezig geweest om uit te zoeken of dit nu allemaal wel klopt.
Voor zover ik het nu kan overzien lopt het maar ik heb nog een afspraak met iemand van de vakbond om het allemaal nog eens na te rekenen.
Ik krijg nu netto ongeveer 80% van mijn nettoloon. Maar als je het spaarloon erbij rekent ( ben ik nu mee gestopt) en de premie voor het pensioen ( wordt nu betaald door het pensioenfonds) dan zit ik op 65%.

Wel jammer dat het toch tegenvalt, ik heb nu tijd en zin om leuke dingen te doen.
En bovendien nog steeds geen oplossing voor de kosten van de alternatieve medicijnen.
Kost me ook nog eens zo'n 200 euro per maand.

Maar goed de zon schijnt er zijn zoveel dingen ook gratis en ik ben vastbesloten er een gezellige tijd van te maken zolang mij nog rest!
Genieten!

groetjes
Myranda

Ga naar bovenkant Reageer