Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
wanneer weer werken? (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: wanneer weer werken?
chevy (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
wanneer weer werken? 6 Jaar, 5 Maanden geleden  
Eind mei kreeg ik te horen na een 5 jaarlijks uitstrijkje dat ik baarmoederhalskanker had. Ik heb 23 juni een conisatie gehad en 3 augustus een baarmoederverwijdering via de schede. Dat is nu dus een week geleden. Na de conisatie was het weefsel al schoon maar preventief is de baarmoeder dus wel verwijderd.
Ik mocht de volgende dag al naar huis, nu ben ik 6 dagen verder. Lopen gaat al zeer aardig, en kleine dingetjes lukken ook wel, zoals kopje thee zetten, boterhammetje smeren etc.
Ik moet 23-8 naar de bedrijfsarts (dat is 20 dagen na de operatie), mijn werk bestaat uit commercieel/administratief werk en ik ontvang ook clienten. Van de gynacoloog heb ik te horen gekregen dat herstel circa 6 weken duurt, dat het soms wat vlotter gaat en soms wat langer duurt. Ik wil het zeker rustig aan doen, want ik wil niet forceren waardoor je allerlei klachten kan krijgen. Gezien ik na 3 weken al naar de gynacoloog moet, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

-wanneer konden jullie wat? (mbt huishuidelijk werk etc)
-na hoeveel weken zijn jullie weer begonnen met werken?
-en hoe bouwden jullie dat op?

ik hoop op wat reacties zodat ik weet wat ik ongeveer kan verwachten.

alvast bedankt,
chevy

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Re:wanneer weer werken? 6 Jaar, 5 Maanden geleden  
Hallo Chevy,

Dat zal wel even schrikken zijn geweest toen je hoorde dat je baarmoederhalskanker had. Zo te lezen waren jullie er gelukkig heel vroeg bij! Wat is het toch mooi in Nederland dat we dit systeem hebben van 5 jaarlijkse uitstrijkjes! Ook fijnom te lezen dat je schoon weefsel hebt.

Ik heb een iets andere operatie gehad dan jij (en daarna nog bestraling) maar ik weet uit ervaring van andere vrouwen die een gewone baarmoederverwijdering hebben gehad dat je toch echt wel zes weken moet rekenen voordat je weer kunt beginnen met werken. Ook al voel je je al weer een hele piet, je hebt wel een buikwond (ook al zie je geen litteken). De kunst is om vooral die eerste weken het heel rustig aan te doen en je te laten verwennen alsof je een prinses bent....

Ik ben leidinggevende en heb inmiddels twee medewerkers (met een administratieve functie) gehad die beiden een dergelijke operatie hebben ondergaan. Beiden zijn pas na zes weken weer begonnen. In eerste instantie in de eerste week heel rustig, twee keer een ochtend. De eerste ochtend heel rustig begonnen met post lezen en koffie drinken enzo. We hadden daarbij de afspraak dat als het niet meer zou gaan de medewerker naar huis kon gaan (goed naar je eigen lichaam luisteren). Tips waar je mogelijk wat aan hebt:

* bouw rustig op, en kijk aan het einde van iedere week hoe het is gegaan: was het op je tenen lopen of voelde je je goed bij het naar huis gaan. Moest je daarna even liggen, of had je nog energie over? Dat is bepalend voor het bepalen voor het percentage dat je je dan arbeidgeschikt kunt melden.
* bespreek dat je zeker voor de eerste week taken krijgt waar geen tijdsdruk op zit. Als je dan merkt dat je het niet trekt, is er geen man overboord.
* zorg er voor dat je bij het opbouwen hersteltijd inbouwt. Begin met een dinsdag en een donderdag bijvoorbeeld zodat er dagen tussen zitten om te herstellen. Werkconditie moet je echt weer opbouwen. Als je te snel opbouwt, dan heb je kans dat je uiteindelijk terug naar af moet.
* stel dat je de eerste week 2 ochtenden hebt gewerkt (8 uur) en dat ging hartstikke goed, ga dan de volgende week voor bijvoorbeeld 16 uur maar meld je beter voor de 8 uur. Dan is de andere 8 uur uitprobeertijd en geldt wat ook voor de eerste week gold: als het je niet lukt kun je zonder schroom eerder naar huis. Lukt het de eerste week nog niet goed, ga dan niet meteen de volgende week al meer uren werken, maar wacht totdat je voelt dat dit goed gaat.
* bouw wekelijks een evaluatiemoment in met je leidinggevende om te bespreken of het goed gaat
* eventueel kun je ook nog bekijken of het een optie is dat je thuis wat werk doet via inloggen (als dat mogelijk is): dan kun je zelf ook als dat nodig is even op de bank gaan liggen.

Normaal gesproken moet je tussen vier en zes weken weer op je oude dienstverband kunnen zitten - als er geen gekke dingen gebeuren. Toen ik zelf een keer weer begon met reintegreren heeft het vier, vijf maanden geduurd voordat ik weer op 100% zat (ik werk fulltime), maar dat kwam ook omdat ik na de bestraling wat vermoeidheidsklachten had en met name de aanloop heel moeilijk was. Het heeft twee maanden geduurd voordat ik op 12 uur per week zat, maar daarna ging het ook in een rap tempo omhoog! Heb wel een poos nog een dag vanaf huis gewerkt omdat ik dan geen reistijd had (2 uur per dag) en tussendoor even kon gaan liggen als het me zo uitkwam.

Heel veel succes ermee. Doe nu vooral rustig aan en pas goed op je zelf,

hartelijke groet

Anna

chevy (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Beste Anna,

superbedankt voor je zeer uitgebreidde bericht, daar heb ik echt heel erg veel aan. Het was inderdaad slikken, maar achteraf gezien is dit voor mij natuurlijk met een sisser afgelopen. Fijn om te communiceren met lotgenootjes. En inderdaad blij dat het 5 jarige onderzoek er is, maar als je nergens last hebt, dan komt het aan zeg! Heb ook steeds het idee dat ze mij met die operaties steeds beroerder maken, omdat ik mij gewoon super voelde. Maar het moest uiteraard.

Ben nu 10 dagen verder. Ben gisteren uit eten geweest want de muren kwamen letterlijk op mij af. Had even een verzetje nodig. De kinderen zijn bij mij weggehouden tot nu toe en zijn vanmiddag weer gebracht (11 en 7 jaar), nou dat valt niet mee zeg. Dan merk je echt dat je nog tot weinig toe in staat bent.
ik ben een type dat normaliter echt werkelijk nooit stil zit, ben altijd bezig in huis, maar ook veel weg, veel fanatiek sporten. Dus dat is nu wel even slikken.
Lopen gaat op zich prima, loop ook al naar de supermarkt met mijn trekkarretje om een handjevol boodschapjes te doen, ik hoef dus niet te tillen. Dit vind ik een heerlijk uitje,ff er uit. In huis doe ik lichte huishoudelijke dingetjes, zoals doekje over de tafel, beetje afstoffen, koffiezetten etc. De kindertjes zijn nu gelukkig even buiten spelen maar ik merk nu dat ik bekaf ben en dat mijn buik erg trekt. ff te veel gedaan.
Maar ik ben een typje die echt op moet passen om niet teveel te doen, ik heb de lat voor mijzelf altijd erg hoog liggen, dus ik moet mijzelf nu wel heel erg behoeden dat ik 1. niet te snel wil en 2. dat ik mij niet te snel door de arbo aan het werk laat zetten.

Wat ik best gek vind is dat ik al 20 dagen na de operatie al een afspraak heb bij de arbo, terwijl algemeen bekend is dat het herstel minimaal 6 weken is. Ik wordt daar een beetje argwanend van, dan vraag ik mij af of de bedoeling daarvan is om te proberen mij eerder aan het werk te krijgen. Of zou het gewoon zijn om t ekijken hoe ik er voor sta en of er wellicht al plannen gemaakt kunnen worden? Dit is trouwens de allereerste keer in 21 jaar arbeidsverleden dat ik te maken heb met de arbo (gelukkig maar), dus mijn dossier was helemaal leeg.

Verder ben ik benieuwd (wat goed dat ik een reactie van een leidinggevende heb ontvangen!) naar het volgende. Toen ik hoorde dat ik slechte cellen had heb ik een week in onzekerheid gezeten, niet geslapen etc, ik zag erniet uit, maar toch doorgewerkt omdat ik met heel veel clientendossiers bezig was en ik de clienten niet in de kou wilde laten staan. Stond ook op het punt om op vakantie te gaan. Leidinggevende liet het aan mij over of ik kwam werken of niet, maar voelde mij verantwoordelijk dus ik heb het gedaan. Toen ik hoorde dat ik echt kanker had, was 2 dagen voor ik op vakantie ging. ik ben nog een ochtend terug gekomen om mijn werk over te dragen maar toen was mijn vlammetje echt opgebrand. Van de gynacoloog toestemming gehad om toch op vakantie te gaan en hij adviseerde het mij zelfs, om rustig te worden. Ik had 3 weken vakantie opgenomen en ben van deze 3 weken dus 2 weken echt weggeweest. Tussen conisatie en baarmoederwijdering zat een week of 6, maar tussendoor heb ik ook nog een ooglaserbehandeling gehad. Arbo had wel gevraagd of ik behoefte had aan licht werk tussendoor, maar gezegd dat mijn hoofd daar totaal niet naar stond, zijn begrepen het direct en toen hebben we dus een afspraak gemaakt voor 23-8. Nu is mijn vraag, de vakantiedagen die ik heb opgenomen, heb ik daar recht op (of een deel daarvan) om die terug te krijgen. Mocht het zo zijn dan weet ik niet of ik daarom ga vragen (ik ben namelijk wel een type van een kwestie van geven en nemen, en tot zover is mijn werkgever erg begripvol geweest), maar wil ook wel even weten hoe dat wettelijk zit. Dit gezien ik toch een heel andere vakantie beleefd heb dan normaal (hoewel ik er echt erg van genoten heb en het erg naar de achtergrond verdween, hoewel ik er op dat moment dus wel mee rond liep en dat spookt steeds door je hoofd). Dus misschien willen we in het najaar de vakantie even goed overdoen, maar ik weet eigenlijk niet of ik daar nog vakantiedagen genoeg voor heb (wil geen vakantiedagen kopen, want dat is in ons bedrijf ook een optie). Vandaar dat ik graag zou willen weten hoe dat zit. Heb dit nog niet met mijn leidinggevende over gehad omdat ik mij afvraag of het reeel is om die dagen terug te vragen (ben dus een beetje bang voor een reactie, terwijl ik echt een hele aardige begripvolle leidinggevende heb. maargoed dat is gewoon mijn onzekerheid).

Bedankt voor het meeleven en het meedenken. Dat helpt enorm!

groetjes corine

Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Halo Corinne,

Ja, fijn he, dit forum! Toen ik net midden in mijn behandelperiode zat was dit forum er nog niet, maar zat ik heel veel op een Amerikaans forum. Ik vind het een ideale manier om met lotgenoten in contact te komen: op mijn eigen tijd, al is het midden in de nacht.

Het is helemaal niet raar dat je na 20 dagen al wordt opgeroepen. Volgens de wet Poortwachter moet een arbo arts zo tussen de vier en zes weken een zogenaamde probleemanalyse maken waarin hij zijn vewachtingen op papier zet t.a.v. je reintegratie; bijvoorbeeld of je zo weer aan de slag kan, of dat er rekening moet worden gehouden met bepaalde zaken (bijv. vermoeidheid, of niet mogen tillen/bukken of ...). Op grond van die probleemanalyse maak jij samen met je leidinggevende een plan van aanpak waarin je de stappen beschrijft hoe je denkt te gaan reintegreren en hoe lang dat gaat duren, op welke momenten je met elkaar evalueert etc. Het is heel belangrijk dat dit er allemaal ligt, mocht onverhoopt je reintegratie niet goed gaan en langer duren dan gepland. Het UWV wordt steeds strenger in deze zaken, en je bent als medewerker en werkgever samen verantwoordelijk hiervoor.
Kortom: ik denk niet dat je hier iets achter moet zoeken.
Ik heb hieronder de link geplaatst naar een heel handige folder van het NFK waarin alles nog eens mooi op een rijtje wordt gezet. http://www.olijf.nl/publicaties/nfk-publicaties/_pid/content1/_rp_content1_elementId/1_360654

Voor wat je vraag over vakantie betreft: volgens mij is het zo geregeld dat als je helemaal ziek bent gemeld, en je gaat met toestemming van de bedrijfsarts op vakantie, er geen vakantiedagen worden afgeschreven, tenzij je hier andere afspraken over gemaakt hebt met je werkgever. Soms is dat opgenomen in de CAO, en soms staat dat in een bedrijfsregeling. In de CAO waar ik onder val geldt dat er geen dagen worden afgeschreven. (Overigens gaat onze wetgeving volgend jaar veranderen volgens mij, maar daar hoef jij nog geen rekening mee te houden). De achterliggende gedachte is dat als je vakantie geniet, dit ook genieten moet zijn. Als je op vakantie namelijk ziek wordt, en je gaat naar een arts in het buitenland die een verklaring afgeeft, en je meldt je uiteraard ziek bij je werkgever, dan mogen die dagen ook niet worden afgeschreven omdat je dan niet hebt kunnen genieten van je vakantie. Die dagen zijn bedoeld om uit te rusten en bij te tanken. Dat zal in jouw geval niet echt het geval zijn. Kortom: ik denk dat als je dit met je leidinggevende bespreekt, dit ook bij jullie de meest vanzelfsprekende zaak van de wereld is.

En voor de rest: doe het lekker rustig aan. Als je buik trekt is dat een teken dat je toch te veel hebt gedaan. Niet negeren, goed naar luisteren.

Groet

Anna

Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Sorry had de verkeerde link geplakt (dat was een folder voor werkgevers, ook altijd handig om aan je eigen leidinggevende te sturen

De folder voor werknemers is van mei 2009 en te vinden op: http://www.olijf.nl/publicaties/nfk-publicaties/_pid/content1/_rp_content1_elementId/1_77853

chevy (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Beste Anna,

ontzettend bedankt weer! Ik heb de hele folder al gelezen, duidelijk allemaal.Heb ik veel aan.
gelukkig zijn er bij mij totaal geen psychische toestanden (wel in het begin natuurlijk, maar dat ligt al mijlenver achter mij), maar puur fysiek. Heb ook zin om mijn collegas straks weer te zien en om weer lekker in het arbeidsproces te zitten.en te sporten enzo, ga ook vragen om sportbegeleiding als dat er is. Maar inderdaad gewoon lastig, wanneer ben je er weer klaar voor en hoe bouw je op.

Ik snap het nu hoe dat zit bij de arbo, gewoon een wettelijke verplichting, ik ga gewoon aangeven dat ik, om terugval en problemen te voorkomen, inderdaad pas na 6 weken weer aan de slag wil. Kan er na na 10 dagen nog niets van zeggen, maar bij de arbo na 20 dagen net zo weinig denk ik. En dan een reintegratieplannetje opstellen, hopelijk binnen een maandje weer volledig aan de slag vanaf dat moment, maar dat zal op de werkvloer tot uiting komen.

mbt de vakantiedagen, leidinggevende wist dat ik op vakantie ging, was ook blij voor mij dat ik van de gynacoloog mocht, maar hiervoor is geen toestemming aan de arbo gevraagd. Sterker nog mijn ziekmelding was fout gegaan, dus ik ben weken later met terugwerkende kracht ziek gemeld. Maar ik wil zelf ook niet te moeilijk doen over die dagen, ben 2 weken heerlijk in het buitenland geweest, ik zou het dan hooguit over een week hebben (want ik had 3 weken vrij genomen) gaan hebben (maar misschien nog niet eens, zeker ook als ze mij goed de tijd geven om weer te reintegreren). Geven en nemen.

nogmaals ontzettend bedankt, dit forum is inderdaad ideaal om even met anderen van gedachten te wisselen. Thanx!

corine

Myranda (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1955-00-00
Ha Corine,

Hoe gaat het met je?
Zelf heb ik eerst een cursus balans en herstel gedaan van drie maanden voordat ik weer aan het werk ging.
Daar heb ik veel gehad.
Drie maandan lang twee keer per week onder begeleiding van fysiotherapeut je conditie weer op pijl krijgen en daar naast een heel sociaal programma om met kanker te leren leven en werken.
We hadden een hele fijne groep, 7 vrouwen en een man.
We zien elkaar nog af en toe, heel gezellig.

Zo'n cursus wordt meestal voor 1/3 betaald door de werkgever, 1/3 zorgverzekering en 1/3 kankerfonds.
Ze worden in heel veel steden en dorpen gegeven.
Kwestie van zoeken en hier en daar vragen.
Veel sterkte en beterschap

groeten
Myranda

januari 09 geopereerd aan eierstokkanker. Stadium 2c. Zes chemo's in augustus'09 afgerond.
In maart 2010 een nieuwe tumor ontdekt in lympheklier in lies. Na 11 chemo's Carboplatin en Taxol is de tumor gelukkig weer verdwenen.Tumorvrij sinds aug 2010. Palliatief Controle om de 3 maand
chevy (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Beste myranda,

ik ben 2,5 week gelden geopereerd. Het gaat best goed. Ik doe alweer van alles, wanneer ik teveel heb gedaan dan merk ik het wel gelijk. In huis doe ik ook alweer van alles, kan alweer heel veel. Ik let wel heel erg op zwaar tillen ,dat doe ik dus niet.Maandagheb ik een telefonische afspraak met het ziekenhuis en dinsdag moet ik naar de bedrijfsarts.Ik doe nog wel geregeld een middagdutje omdat ik dan moe ven

Ik heb het gelezen van de cursus balans en herstel. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wat voor mij is. Ik heb een paar ingrepen en operaties gehad, na conisatie waren de snijranden al schoon, dus de baarmoeder is toch soort van preventief verwijderd. Bij ij gaat het eigenlijk nu echt om het fysieke herstel. Ik zou het wel fijn vinden als ik begeleiding krijg met het oppakken van sporten, ben de afgelopen 3 maanden behoorlijk aangekomen doordat ik nix heb gedaan (en emo eten) en ik moet natuurlijk ook voorkomen dat ik het sporten te fanatiek aanpak en daardoor last krijg.

Dus ik ga dat maandag met de gynacoloog en dinsdag met de bedrijfsarts bespreken, en om natuurlijk weer aan de gang te gaan met werken.

groetjes corine

Ga naar bovenkant Reageer