Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Ls en Schaamlippenkanker (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Ls en Schaamlippenkanker
babbeltje40 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Locatie: Friesland Geboortedatum: 1955-05-01
Ls en Schaamlippenkanker 5 Jaar, 5 Maanden geleden  
Even ter info.
Mijn naam is Rineke en ik ben 57 jaar.
Ik ben getrouwd,(bijna 35jr) en heb twee kinderen 29 en 26.En een kleinzoon(3) en
een schat van een schoonzoon +30
Die kinderen kwamen er niet van zelf. Daarvoor waren meerdere operaties nodig.
Op mijn 20e werd er een eierstok verwijderd, en kreeg ik endometriose. Na
allerlei verklevingen opereraties en hormoon tabletten, kreeg ik mijn 2 kinderen.
Om dat de problemen niet overwaren werd mijn baarmoeder verwijdert toen ik bijna
40 was. Hierna kreeg ik LS.(lichen sclerose)
Toen ik het kreeg was er op internet niets over te vinden.
Gelukkig was er op een gegeven moment een groep op Yahoo.( die bestaat nog)

Er veranderde weinig. Ik smeer nog steeds. Dermovate zalf of creme, tot een paar
weken geleden. Toen bleek er in mijn vagina opeens iets ververanderen. Er werden
harde plekjes door mij zelf ontdekt en die gingen niet weg met de zalf ze werden
groter en ook open. Erg pijnlijk. Ik kon het zelf niet zien. Iemand in mijn kennissen
kring zei, : Kijk eens met een spiegeltje. Zo gezegd zo gedaan. Ik schrok mij
rot.
Die zelfde dag belde ik de dermatoloog in het ziekenhuis en ik kon direct de
volgende morgen terecht.
Ook zij schrok. Er werd een biopsie gedaan en drie weken later kreeg ik de uitslag. Het is helemaal niet goed.
Het is een plaveiselcarcinoom.

Er zijn maar weinig mensen die het kunnen krijgen. En ik val in de prijzen. Wat ik er van weet...heb ik overal gelezen. Nu een paar weken later en heel veel biopten verder weet ik wat het doktersplan is. Ik word geopereerd in Groningen en er kan gelukkig een poortwachtersprocedure gestart worden. Ik heb net even gebeld. 23 augustus, sta ik op het schema. Ik ben nu ff thuis voor wat klusjes wassen en zo, maar ik sta eigenlijk even op een camping met mijn dochter en haar gezin, even... onthaasten. En bij komen. Maar ik zoek lotgenoten, ik heb jullie verhalen gelezen, maar krijg er buikpijn van, ik voel me nu helemaal niet ziek... maar ik kom er straks zieker uit dan ik er in ga.leesik
HELP.

Hoe en wat kan ik voor mij zelf doen...
Wie het weet mag het zeggen.

Liefs Rineke

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Almere Geboortedatum: 1954-11-10
Re:Ls en Schaamlippenkanker 5 Jaar, 5 Maanden geleden  
Ook ik ben geopereerd aan schaamlipkanker met de poortwachterprocedure, nu twee jaar geleden. Ik voelde ook een rare plek op een schaamlip en na zes maanden bij een dermatoloog ben ik in het AMC in Amsterdam terecht gekomen. Daar is het plaveiselcarcinoom vastgesteld en ben ik geopereerd. Helaas moesten beide schaamlippen en de clitoris verwijderd worden. Maar eigenlijk ben ik na de operatie vrij snel opgeknapt, alleen heb ik nog steeds last van de huid al heb ik geen ls.
De operatie is me erg meegevallen, na drie maanden was ik alweer aan het werk. Nu is kanker niet iets wat heel snel weg is, maar het gaat goed en dat wil ik je graag laten weten!
Sterkte, Annette

In september 2010 in AMC Amsterdam geopereerd aan schaamlipkanker, totale vulvectomie
ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi Rineke, je moet nu bijna geopereerd worden, spannend he. Ik hoop dat je je een beetje vast kunt houden aan mijn ervaring, ook ik ben op donderdag opgenomen, vrijdagochtend geopereerd, niet misselijk geweest en zelfs 's avonds warm gegeten! Zondag ging de catheter eruit en dinsdag mocht ik al naar huis. Dan ben je nog wel gammel, het is natuurlijk niet niets.
Maar ik wens voor jou dat het voorspoedig gaat en een goed herstel.

Groetjes, Annette

In september 2010 in AMC Amsterdam geopereerd aan schaamlipkanker, totale vulvectomie
babbeltje40 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi Annette,
Dankje wel voor je opbeurende berichten, tussen de meer dan 50 berichten die ik hier overgelezen heb her en der op internet ben jij een van de weinigen met een zeer positief bericht. Ik vertrouw dan ook op jou!!.

Ik ben blij met je

Er is iets in het plan verandert.

Ipv donderdag moet ik morgen al in het UMCG verschijnen.
En donderdag om half 10 wordt ik dan geholpen, duim je voor me?

Ik hoop volgende week dan weer online te zijn. En met goede berichten het ziekenhuis te verlaten. Mocht dit niet het geval zijn, die positieve berichten, dan hoop ik mijn positiviteit te behouden en er weer tegen aan te gaan, maar je hoort van me.

Bedankt

Liefs Rineke

ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Oh dat is denk ik normaal hoor! Ze gaan dan morgen vast bekijken door welke tak van de lympheklieren het meeste vocht wordt afgevoerd. Die tak halen ze er dan uit bij de operatie en als die schoon is, is de hele klier schoon. Dat gebeurt met radioactieve vloeistof in de scan, even wat injecties maar verder doet een scan geen pijn. Je gaat na de operatie wel groen plassen, mijn zonen zeiden: mam je kunt zo bij green-peace!

Ik duim dat je klieren schoon zijn en dat je dus, net als ik, weg komt met een operatie alleen.

Knuffel,
Annette

babbeltje40 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Re:Ls en Schaamlippenkanker 5 Jaar, 4 Maanden geleden  
Ik ben weer thuis.

De operatie heb ik zonder veel extreme pijn doorstaan, alleen het opzoeken van de poortwachters klieren waren enorm pijnlijk. Ik begrijp niet dat zo iets zonder verdoving gebeurt.

Ik heb 26 uur op de uitslaap kamer gelegen voor ik naar de kamer kon, dat was vooraf niet vertelt verplegend personeel en zo dus ook man en kinderen wisten niet waar ik was gebleven na de operatie, dat was voor hen vervelend. Die tijd daar liggen was vor mij ook wel vervelend, maar ze hielden me wel goed in de gaten elke 10 minuten was er een bloeddruk controlle en hielden ze mijn suikersspeigel in de gaten. Toen ik daarna weer op zaal was,mocht ik even uit bed.Heerlijk ff rechtop staan.

Van af het begin heb ik hard blauw geplast. Gelukkig werd het door het vele drinken van mij later wel weer een normale kleur en ging de catheter er uit.

Ontlasting is moeilijker.

Ze hebben poortwachters klieren verwijdert en de tumor dus ook een groot gedeelte van mijn linker schaampip. Plassen is daardoor lastiger, moet ik mij zelf even aan leren. En ook het tussenschotje bij de anus hebben ze opnieuw opgebouwd. Daar zat ook een tumor in.
Daarom is mijn stoelgang nu nog niets, en kan ik ook behoorlijk lastig zitten. Maar ...

Tot zo ver ben ik al weer.
Nu thuis nog heel rustig aan gaan doen.

De thuizorg komt me 2x per week controleren.
En volgende week dinsdag weer naar Groningen voor de resterende uitslag. Ik ga maar stapje voor stapje...

Lieve groeten, Rineke

ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi Rineke, fijn dat je weer thuis bent! Je ziet maar weer, ieder verhaal is weer anders. Het lastig zitten kan ik me voorstellen, bij mij zijn beide schaamlippen verwijderd en zitten is nog steeds niet makkelijk. Ik gebruik een Tempurkussen, vraag bij de thuiszorg of je hiervoor wat verschillende kussens mag uitproberen want ieder ervaart het anders.

Stapje voor stapje is inderdaad de beste oplossing, alles is niet direkt weer op het oude niveau! Als je dat kunt accepteren, maak je het jezelf makkelijker. En als het even niet gaat: nou dan maar niet, morgen beter.

Ik hoop dat je goed herstelt en al snel weer, stapje voor stapje, wat leuke dingen kunt doen!

Afgelopen week zijn mijn man en ik er een weekje tussenuit geweest en dat is heerlijk!
Wij hebben ons voorgenomen heel veel te gaan genieten en dat lukt aardig.

Knuffel, Annette

babbeltje40 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Beste Annette,

Van de week ben ik met een ambulance naar het UMCG gebracht. Zitten lukt nog steeds niet. En de huisarts vond het nodig dat ik mij zelf liet controleren. Er zit namelijk een gaatje in de wond. De huisarts weet niet wat ie er mee aan moet.
Ik had zelf de afspraak al afgezegd, maar het moest toch doorgaan. Dus kwam er een ziekenwagen hier voor de deur, die mij naar het UMCG bracht. Dat is op zich wel handig maar ook wel luxe. Ik voelde me eerst nog al bezwaard.
In het ziekenhuis krijg je dan ook nog eens voorrang.

Na dat de gynocoloog mij onderzocht had, vertelde hij me dat er geen uizaaiingen zijn.
Dus nu rustig verder gaan, hij complimenteerde me, met het schoonhouden van de wonden.
Verder ziet alles er oke uit. En moet ik geduld hebben.

We waren zo weer thuis en hebben dat ge4rd met een broodje van de subway

Ik was doodmoe.
Het was zo spannend.

De dagen er na, ben ik wat vaker uit bed gegaan, maar blijk baar toch te veel. Ik kreeg er behoorlijk last van. Vandaag vrijdag, kreeg ik veel bezoek en vanmiddag heb ik de hele middag geslapen. Ik kan er weer ff tegen.

Ik slik nog wel geregeld pijn stillers waar ik ook slaperig van wordt. Dus dat zal het wel zijn.
Over twee weken moet ik weer terug naar het umcg. Ik hoop dat ik dan kan zitten. Dat hele stuk.In het ziekenhuis zeiden ze dat ik evt, mocht het niet kunnen nog een keer met een ambulance kan komen. Maar ik hoop dat het niet nodig is.

Het gaat kleine stapjes vooruit. En het ene lichaam is natuurlijk niet het andere.

Dus geduld is het woord voor deze week

Lieve groeten Rineke

ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi Rineke,

Wat tijd voorbij, alles wordt weer een heel klein beetje normaal hoop ik, hoe is het met je? Lukt het alweer een poosje te zitten? Voelt in het begin raar he, maar ja, het is ook meer dan 50 jaar anders geweest, dat moet wennen!

Zijn de wonden nu inmiddels dicht? Volgende maand moet ik weer voor controle, dat blijft aan de ene kant prettig omdat er controle is maar ook toch nog een beetje spannend. Ik ga er maar vanuit dat alles goed is.

Nieuwsgierig hoe het met jou is!

Groetjes,
Annette

babbeltje40 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi Annette,

Ik ben al weer voor de tweede keer terug geweest naar het ziekenhuis. En daar kreeg ik de boodschap mee dat er toch wel zenuwen zijn door gesneden waar door ik nu waarschijnlijk blijvend geen gevoel meer in mijn linker bil etc zal voelen. Daar heb ik nog wel last van. Soms is het pijnlijk en soms als ik op het toilet zit dan voel ik niets en heb toch al iets gedaan, en heb ik weer een nat been erg vervelend.

Verder zijn er wat hechtingen verwijdert die er vanzelf uit zouden gaan.
Er zitten er nu nog steeds in. Aan de linker kant. Ik wacht nog maar tot ze er uit gaan.

Ik voel me soms goed, maar soms ook niet, twee stappen vooruit en 1 achteruit. Ik ga dus wel vooruit maar val ook vaak weer terug.

Er staat nog steeds een bed in de kamer waar ik geregeld gebruik van maak.
Gelukkig slaap ik snachts in mijn eigen bed boven, al is dat wel met een pilletje.

Sinds vorige week ben ik ook meer aangekleed.
Het is nog een lange weg, en de woorden die ik nog steeds hoor zijn geduld en wachten, ik vind het moeilijke woorden.

Annette jij sterkte met het bezoek naar het ziekenhuis. Ik mag a.s. maandag weer.

Hartelijke groeten, Rineke

ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Re:Ls en Schaamlippenkanker 5 Jaar, 3 Maanden geleden  
He bah, jammer dat het niet helemaal vlot gaat! Maar ik denk dat niemand dat heeft, het lijkt altijd met horten en stoten te moeten gaan.

Ik had na de operatie eerst dat alles goed ging, dacht ik, maar bij controle bleek mijn rechter lympheklier ontstoken. Moest snel afzakken, anders moest er een drain in. Is gelukkig snel afgezakt. Toen kreeg ik weer verschrikkelijke jeuk, schrok me te pletter en dacht: het is weer terug. Snel AMC gebeld, mocht direct komen en toen bleek ik een fikse schimmelinfectie te hebben. Relatief onschuldig dus.

Ging weer een tijdje goed, toen voelde de oncoloog iets in mijn lies: er moest een echo worden gemaakt. Weer stress. Bleek gelukkig niets bijzonders.

Dus wanhoop niet, zolang die kanker er maar uit blijft......

De energie terug krijgen is ook een hele lange weg, maar echt, het komt! Zelfs nu, na 2 jaar, heb ik nog wel eens dat ik ineens weer zo moe ben, maar het herstel gaat sneller. Ik hoop van harte dat het bij jou ook zo gaat!

Groetjes,
Annette

kanaid (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Re:Ls en Schaamlippenkanker 5 Jaar, 2 Maanden geleden  
Ik ben 56 jaar heb een lieve man waar ik al 30 jaar mee samen leef en een zoon van 15. 4 jaar geleden kreeg ik vulva kanker ,ik had er nog nooit van gehoord en schrok enorm .Binnen 2 weken lag ik op de operatie kamer en werd het weggehaald,ik dacht
das mooi en snel verholpen maar helaas toen ik bij kwam na de operatie vertelden de artsen mij dat ik nog 1 keer geopereerd moest worden om de poortwachters weg te halen zodat ik geen uitzaaiingen zou krijgen .Dan denk je bij je eigen nou haal maar weg dan komt het waarschijnlijk ook niet meer terug ,maar helaas toen ik wakker werd had ik rechts helemaal geen lymfklieren meer en links hadden ze wel de poortwachter gevonden dus die was daar wel weggehaald .dan krijg je te horen dat je je hele leven verder met een steunkous moet lopen,nee das lekker als je net 50 bent , maar goed er zijn ergere dingen denk je dan. Na ruim 2 weken in een verzorging tehuis te hebben gelegen (want de wond ging niet goed dicht,en moest iedere dag 3 gespoeld worden) dacht ik nou das mooi nu naar huis en de hele ellende vergeten. Ook dat ging niet helemaal zoals ik verwacht ik bleef onder controle in de DDH en toen kwam er nog een andere ziekte bij( Lichen sclerosus) een hele nare ziekte op hetzelfde gebied intussen ben ik 7 x geopereerd en nog steeds niet genezen,maar ik denk altijd er zijn ergere dingen ik kan alles nog doen weliswaar met wat meer inspanning maar ik kan het wel .We hebben nu sinds 2 jaar een leuke hobbyzaak en dat is ontzettend leuk we hebben een hele leuke klantenkring en dan vergeet je ook even dat je ziek ben en blijf je ook lekker onder de mensen want me andere werk kon ik niet meer uitoefenen.

Laatste Wijziging: 29/10/2012 18:12 Door Hilde. Reden: namen zoon en man verwijderd op verzoek kanaid
ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Re:Ls en Schaamlippenkanker 5 Jaar, 2 Maanden geleden  
Hoi Rineke,

Inmiddels in het AMC geweest, alles is goed en ik mag nu een half jaar wegblijven voor het eerst. Al is de huid nog steeds niet helemaal rustig, het gaat goed.

Nu heb ik geen LS, dus dat scheelt, bij mij weten ze niet waarom die huid zo onrustig blijft. We proberen het nu met zo min mogelijk smeren, kijken wat dat doet!

Ben wel redelijk optimistisch, voel me goed en ben weer begonnen met hardlopen, al heb ik geen tempo! Het is in ieder geval goed om weer te gaan sporten, lekker buiten lopen met een muziekje! Ik ben geen type voor de sportschool. En nu ik nog maar halve dagen werk, kan ik steeds met daglicht lopen.

Maar genieten van alles wat wel gaat, de rest kan ik toch niet veranderen. Leuk weekendje weg geboekt omdat we niet gaan skien, verheug ik me ook op.

Hoop dat het met jou ook goed gaat!

Knuf, Annette

babbeltje40 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Re:Ls en Schaamlippenkanker 5 Jaar, 1 Maand geleden  
Hoi Annette,
En toen kon ik het forum niet meer vinden, maar ik heb het weer gevonden. Ik heb nog vaak aan je gedacht, heb je het gevoeld??
Eind oktober is het bed uit de kamer gegaan. Dat gaf een bevrijdend gevoel.

Nee ik ben er nog lang niet, maar doe wel bijna alle dingen in mijn huis weer zelf. De grote dingen als ramen zemen en vloeren dweilen doe ik nog ff niet. Als ik op de vloer kom om iets op te rapen, trekt het daarna zo zeer dat ik me weer ff inhoud.

Met de kerst hoop ik weer een kerkdienst te kunnen begeleiden ik heb er goede hoop op, en dan daarna wil ik weer alles gaan doen, wat ik voorheen ook deed, lesgeven etc.

Momenteel nog veel spierpijn als ik een tijdje achter de klavieren heb gezeten, maar ook dat zal vanzelf weer overgaan.
Op 22 januari moet ik terug komen.

Er zijn nog een paar dingen waar ik echt last van heb, dat is mijn stoelgang, niet meer zo van zelfsprekend, ik voel links namelijk niets. En ergens in mijn liezen doet het pijn, ik weet niet of ik er voor de kerst nog mee naar een dokter zal gaan of dat het normaal is. Soms juist pijn als ik lang stil heb gezeten of als ik heb gelopen, er is nog geen touw aan vast te knopen.

Ik ben momenteel ook in gesprek met een psycholoog, maar weet niet goed of dat zal helpen.

Van de week vierden mijn man en ik ons 35 jarig huwelijksjubileum, maar dat moest wel in stilte, want drukte meid ik nog. Ik kan ook nog niet goed tegen meerdere dingen tegelijk, en dat is niets voor mij, maar ik heb goede hoop dat het allemaal goed komt, soms doe ik dingen ( even open neer naar mijn dochter (170km heen) en savonds weer terug en denk dan nee, dat is dus te veel geweest, dat moet ik dus nog bezuren, al was het heerlijk om die mensen daar even in de ogen te kunnen kijken en aan te raken
Onze dochter is zwanger van haar 2e kindje.

Is het normaal dat ik nog zo moe blijf? Ik heb geen uitzaaiingen gehad en toch...
Misschien zit het ook wel tussen mijn oren. Ik was nog even naar de internist vanwege mijn Diabetisch en hij begreep wel dat mijn lichaam nog niet normaal reageerde, ik krijg nog tot april de tijd om te kijken of alles weer normaal wordt, weer wat lagere suikers en zo, kan ik dan in die tijd ook weer gaan fietsen misschien. Ik had net voor ik VK kreeg, een fietsclub hier in de regio opgezet. Ik lees her en der dat fietsen een probleem wordt. Ik hoop dat dat mee valt, ik geniet daar juist zo van ik ben geen sporter.

Lieve Annette fijn dat het bij jouw zo goed gaat. Je bent echt mijn voorbeeld, als zijn twee verschillende lichamen natuurlijk behoorlijk verschillend

Bedankt voor je mails,

En lieve groeten,
vanuit een besneeuwd DR88
Rineke

ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Re:Ls en Schaamlippenkanker 5 Jaar, 1 Maand geleden  
Hoi Rineke,

Geweldig te horen dat je zo goed vooruit gaat! Natuurlijk ben je er nog niet, zit niet tussen je oren hoor, schijnt vrij normaal te zijn. Vooral als je extreme dingen doet moet je dat bekopen, maar ach, meestal is dat toch de moeite waard.

Wat geweldig dat je dochter zwanger is, jammer dat ze zo ver weg woont!

Bij mij ging het ook een tijdje goed, weer ietsje terug (meestal omdat ik teveel moest of wilde) maar al met al is de lijn stijgend. De vermoeidheid is er nu nog maar zelden, meestal duik ik dan 's middags een uurtje mijn bedje in, dan kan ik er later wel weer tegen. Ben wel veel kwetsbaarder op dat gebied geworden.

Ook merk ik op mijn werk dat ik niet meer zoveel dingen tegelijk kan, maar ja, dan maar achter elkaar. Het blijft moeilijk om aan te geven dat dingen teveel zijn, maar het lukt steeds beter. Ik werk om te leven en leef niet om te werken nietwaar. Wil ook graag nog wat energie hebben voor man en kinderen.

Hoop dat jij ook steeds verder komt, de strijdlust is er in ieder geval wel!

Hou je haaks,
knuf,
Annette

Ga naar bovenkant Reageer