Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Plaveiselcarcinoom (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Plaveiselcarcinoom
ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Locatie: VOLLEZELE (België) Geboortedatum: 1958-08-09
Plaveiselcarcinoom 4 Jaar, 11 Maanden geleden  
Hallo iedereen, mijn naam is Rita ben 55 jaar en ben zes jaar geleden geopereerd van borstkanker. Had reeds enkele maanden last van een prikkerig en jeukerig gevoel als ik moest plassen. Had bij de gynecoloog geweest en die had mij een zalfje voorgeschreven.Daar ging het in het begin wat beter mee maar naar enkele maanden flikkerde het weer op. Bij de huisarts geweest, uitstrijkje gedaan en antibiotica voorgeschreven niets hielp en ook het uitstrijkje was negatief. Ben dan terug naar de gynecoloog geweest en die heeft een biopsie gedaan en daar was het besluit: geülcereerd vulvafragment met een beeld van een plaveiselcarcinoom in situ en sterk verdacht op beginnende invasie. Gisteren weer op consult geweest en blijkt dat de een stuk van de clitoris moet weggenomen worden en de schildwachtklieren in beide liesen.
Ben dood van de schrik dat ik zou uitzaaïegen hebben want dan moeten de lympheklieren weg genomen worden en heb ik kans op water in de benen.
Moest dit even kwijt want hier in België zijn er geen forums te vinden.
Hoop dat iemand mij hier wat meer inlichtingen kan geven van wat ik moet verwachten want doe geen oog meer dicht.

Groetjes.
Rita

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Re:Plaveiselcarcinoom 4 Jaar, 11 Maanden geleden  
Zie dat bij sommige zalf heeft geholpen bij beginnende plaveiselcarcinoom, vraag mij af waarom mijn gynecoloog mij dat niet voorgeschreven heeft ?
Kan mij iemand zeggen of het pijnlijk is om te zitten na de operatie ?
En hoe lang het duurt vooraleer zoiets genezen is. Moet van de gynecoloog flamazine gebruiken en isobetadinezeep en spoelen met isobetadine gynecologie. Vind dat het van de flamazine nog meer prikt.
Maak mij enorm zorgen en zou ook willen vragen indien er uitzaaïingen zijn waar er eventueel bestraald worden want kan mij niet voorstellen dat ze dat in de vagina doen ? of toch wel. Zit met een heleboel vragen en hoe meer ik zoek op internet hoe banger ik word. Kan er mij iemand toch een antwoordje geven a.u.b.

Rita.

ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hallo,

Zit er hier niemand met dezelfde situatie als ik ?
Dacht dat dit een forum was om met lotgenoten over dezelfde problemen te praten.
In België is er een geen forum zoals Olijf maar hier krijg ik eveens geen antwoord.
Bestaat dit forum nog ?

Groetjes.
Rita.

Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Beste Rita, welkom op dit forum. Heel veel sterkte de komende periode met het wachten op je operatie en het herstel daarna.

Dit forum is zeker wel nog aktief, maar soms gaat er wel even tijd overheen voordat iemand met een (enigszins) soortgelijke ervaring op je bericht reageert. Ik weet niet of je ook al door de andere discussies onder het kopje vulvakanker hebt gelezen, misschien staat daar nog info waar je iets aan hebt?
Je kunt ook proberen onder een bestaande discussie te reageren. Het kan zijn dat de deelnemers van die discussie dan een berichtje in hun mailbox krijgen dat er op het forum is gereageerd, en ze dan een kijkje komen nemen op het forum - en wellicht reageren op je vraag.

Nogmaals sterkte,
Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Heb gereageerd op een ander bericht, bedankt Hilde.

begeleiding (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
hallo Rita

Sorry dat ik nu pas reageer ,lang niet op forum geweest .
Zie dat je op moment geen leuke tijd hebt.
Ik denk dat bij jou de aldara creme niet is gedaan ,daar bij mij een ligte vorm aanwezig was toen het werd ontdekt.Op moment ga ik om de 3 maanden op controle en zal dit ook moeten blijven doen.Op moment rustig bij mij ,verzacht het met creme's.
Het zal zeker weer goed komen met je . Heb in voorjaar behandeling gehad met aldara creme .Dit was inderdaad zeer pijnlijk .Maar het is rustig ,echter wel pijnlijk beneden ,brandend gevoel beneden .Lang fietsen blijft pijnlijk ,gemeenschap met man ook niet zo fijn [gelukkig man met begrip].De huid is op sommige plaatsen dikker en pijnlijk.Oo k brandende pijn met plassen
Als je wil blijven schrijven ,zal ik zeker met je contact blijven houden .Daar vulva kanker niet vaak voor komt ,zijn er ook weinig mensen met dit thema.
Het is wel een vorm die goed behandelbaar is .
Maar moet toegeven ,men blijft bang als er iets veranderd is .En die verdomde onzekerheid . Mij helpen mijn man en vriendinnen hierbij goed .
groetjes van Ria

ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Bedankt Ria voor het antwoord.
Die aldara creme is dan blijkbaar geen creme die je er gewoon opsmeert als daar een behandeling mee geweest is.
Moet zeggen sinds de biopsie gedaan werd prikt het nog meer, vooral als ik moet plassen. Het enige wat ik hoop is dat er geen uitzaaïengen zijn.
Je zou zeggen dat vulvakanker niet veel voorkomt maar de gynecoloog van het UZ in Jette (België) heeft mij gezegd dat het meer en meer voorkomt en zeker bij jonge mensen. Gelukkig heb ik ook een zeer begripvolle man, éérst borstkanker, dan de baarmoeder verwijderd, nu dit !!!! voel mij helemaal geen vrouw meer
Is nu afwachten wanneer ik ga bericht krijgen voor de operatie.
Zou graag contact met jou houden Ria, want jij bent dan ook voor mij de enige persoon die er kan over mee praten.De gynecoloog heeft mij ook gezegd dat het goed te behandelen is en ik niet moet panikeren maar voor het ogenblik ben ik precies van een andere planeet. Als ik gisteren moest gaan voor de ct scan vroeg de mevrouw van de radiologie wat er precies scheelde, ik zei heb een plaveiselcarcinoom in de vulva, die bekeek me met een gezicht of ze hoorde het donderen in Keulen !!! Ik word geopereerd in het ASZ in Aalst maar het hoofd gynecologie-oncologie van het UZ in Jette komt mij in Aalst opereren. Blijkbaar zijn ze in Aalst minder op de hoogte van dit soort dingen dan in Jette.
Groetjes en nogmaals bedankt voor je antwoord.
Rita

begeleiding (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
hallo rita

Ben uit limburg en dus gaan carnaval gaan vieren.Ik denk dat het ook veel meer voor komt dan dat men weet .Veel vrouwen durven door schaamte niet kenbaar te maken dat ze brandende pijn hebben en jeuk.Vele vrouwen die ik ken vragen mij nu ook ,wat voor klachten ik heb en hoe het ontdekt is .Er word wel veel gesproken over baarmoederhalskanker en borstkanker ,maar vulvanker of voorstadium van vulvakanker had ik nog nooit van gehoord en ook mijn omgeving niet .Ook ik dacht dat het komt door de overgang .Zelf heb ik ook veel last richting anus toe .Ik was al in behandeling bij gynecolooog daar het uitstrijkje van mij ook niet goed was [pap 2] .Naar huisarts gegaan daar ik dacht dat ik last had van aambeien en blaasontsteking[brandende pijn bij plassen]Deze mij meteen weer naar gynecoloog gestuurd daar ze mijn verandering van huid zag van onderen .Bij biopsie kwam eruit dat ik bij vooorstadium van vulva kanker heb .Dus gelukkig nog geen kanker .Zal in voorjaar weer een biopsie krijgen hierover .
Krijg rond eind februari of het pap gehalte nie is verergerd /verbeterd is .Vind het fijn dat je zo vlug geantwoord heb.Vrouw zijn is bij mij ook op moment zeer moeilijk ,niet allleen de overgang maar ook de angst en pijn vsan beneden .Kan begrijpen dat het voor jou noch erger is
Groetjes van Ria

ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Inderdaad Ria, het schaamtegevoel.Het is zo moeilijk als iemand je vraagt van wat moet je geopeerd worden, ehhhh vulvakanker, ze bekijken je met een gezicht of je bent vreemd gegaan en hebt dit opgelopen door sex want velen denken dat het een geslachtsziekte is.
Wat ik niet begrijp dat mijn gyneco als hij de biopsie genomen heeft nog altijd niet zag wat het werkelijk was.
De huisarts ook niet en die had er een beetje afgeschraapt en opgestuurd naar het labo en alles was in orde, niets ongerust te zien ??????
Heb ook van mijn dokter antibiotica gekregen want die dacht eerst dat het met herpes te maken had.Niet dus. Wacht nog altijd ongeduldig af op een telefoon van het ziekenhuis om de datum van operatie te weten. Ben zo bang Ria, ben er niet bij voor het ogenblik en wil ook niet tonen aan mijn man dat ik bang ben want die zit er dan ook mee in zijn hoofd.
Hou je op de hoogte.
Groetjes
Rita.

begeleiding (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Beste Rita

Kan het gevoel die je hebt zeer goed begrijpen ,vooral dat je al zoveel meegemaakt hebt.
Bij mij ook bij sommige die ik ken onbegrip,hoe kun je dat krijgen ?werd er door iemand aan mij gevraagt.Hoe krijgt iemand kanker of aanleg ervoor,was mijn antwoord.
Hoe krijgt iemand huidkanker geef ik dan als antwoord ,want zo zie ik het alleen op niet zo'n leuke plek .Praat erover ,huil of ben boos en geef je de rust.
Ik had de laatste jaren ook geen tijd voor mij ,mijn gezin en de zorg van stiefmoeder en schoonmoeder.Daarbij werk ik als ondersteunende begeleider in gezinnen ,waar veel problemen zijn.
Een kennis vroeg zelfs aan mij of ik het niet OPGELOPEN had op een wc bij de gezinnen.
Was van binnen even boos ,maar ik dacht dit is ook iets waar niemand bijna vanaf weet.
En een fliere fluiter ben ik nooit geweest ,al over de 30 jaar gelukkig getrouwd.

Mijn gynecoloog zegt dat stress ook een oorzaak kan zijn .En die heb ik lange tijd gehad.Moet zeggen ik ben meteen open geweest op mijn werk ,daar werd door mijn collega,s positief gerageerd en ook graag meer erover wilde weten .
Want iedere vrouw die last heeft van jeuk en pijn denkt meteen aan een schimmel.
Bij mij had een andere gynecoloog ook niet mijn huidverandering gezien ,moet zeggen had ook toen niet over mijn klachten verteld[spiraaltje gekregen voor het vele bloeden.Moet zeggen ben toen toch naar huisarts gegaan ,verging van brandende pijn
Deze zach dat huid verhard was ,meteen weer naar gynecoloog .Deze is super .Huisarts en gynecoloog dachten aan lychem syriose [huidaandoening].Echter bij biopsie bleek voorstadium van vulvakanker.
Echter heb ik ook veel last richting anus ,maar het ziet rustig uit.

Rita schaam je niet om te vertellen ,ik denk dat het goed is dat vrouwen ook te weten komen dat dit bestaat .Heb ook positieve reacties van kennissen .
Ik merk dat mijn man het ook moeilijk vind erover te praten [dat zijn mannen ]
Ook had ik begin moeite als er grapjes of mopje over sex was.Deze is op moment voor mij geen optie ,man van mij is hierbij heel erg lief en begrip vol bij.Soms huil ik wel eens en vertel mijn man dat ik het erg vind ,hij reageerd hierop van dat sex niet alles is .Gelukkig zijn we al een stuk ouder en is ons draagkracht goed .
Voor een paar maanden is het mij even teveel geworden ,de vele jaren zorg voor schoonmoeder 'stiefmoeder ,werk .Nu deze beide zijn overleden ,en de schrik over vulva ,heb ik een burn-out gekregen .Echter op de goede weg en weer met beetjes gaan werken .
Ga nu ook om de 3 maanden op controle en alles is rustig,echter pijn en branderig gevoel blijft .Kan het verzachten met een creme.Als ik te lang strakke kleren aan heb
is dit ook gevoelig .
Schrijf mij maar als het je hoog zit
Ik vind het ook fijn ,dat men niet alleen zo iets heeft .wat ik natuurlijk niemand gun
groetjes van ria

ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Almere Geboortedatum: 1954-11-10
Hoi Rita,

De operatie waar jij zo bang voor bent heb ik 2 jaar geleden gehad! ik ben niet de hele lympheklieren kwijt, er is maar een tak uitgehaald, de zg. poortwachtersprocedure. Je vindt mijn verhaal onder het kopje schaamlipkanker.

Het gaat nu met zitten redelijk, harde stoelen blijven een ramp, maar een Tempur zitkussen verhelpt dat.

Heel veel sterkte!

In september 2010 in AMC Amsterdam geopereerd aan schaamlipkanker, totale vulvectomie
ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi Ria,

Wist helemaal niet datje ook geopeerd geweest bent. Zij gaan bij mij ook de poortwachtersklieren verwijderen. Had mij gevraagd of ik wilde wachten tot het stukje dat ze gaan weg nemen onderzocht geweest was maar heb gezegd, verwijder gelijk de poortwachtersklieren maar mee. Het schijnt dat het zoeken naar deze klieren bijzonder pijnlijk is ? in ieder geval de verdoving voor de biopsie vond ik al pijnlijk vooral omdat de plek onstoken is. Heb gezocht op het forum maar vind nergens je verhaal Ria.
Heb nog steeds geen telefoontje gekregen van het ziekenhuis, had gisteren zelf eens gebeld maar de gynecologe die mijn gynecoloog vervangt gedurende zijn verlof was afwezig gisteren. De gynecoloog die mij gaat opereren moest eerst overleggen met de gynecologe vandaag wat mij nog ongeruster maakt.Hou je in ieder geval op de hoogte.
Groetjes.
Rita

begeleiding (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
hoi rita

Ik ben niet geopereerd geworden ,maar een andere lotgenoot ,als je kijkt is het asja.
Zij heeft al meer achter de rug.
Advies probeer zoveel mogelijk met dezelfde gynecoloog te maken .Daar heb je recht op.Begin had ik steeds een andere voor de neus .Nu kan ik steeds bijde zelfde en als er iets is kan ik terecht bij een vaste verpleegkundige ,dit is super.
Heb alleen de aldara creme gehad ,op moment hoeft verder geen behandeling ,alleen elke dag creme's.
Wachten kan lang duren ,erg genoeg
Groetjes van Ria
misschien heb je aan het verhaal van asja iets

ASJA (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Almere Geboortedatum: 1954-11-10
dames,

ik ben geopereerd met verwijdering van beide schaamlippen en clitoris, dus voor de blaas zit er niets meer! De lympheklieren in de liezen werden door middel van een radio-actieve vloeistof op de foto gezet, zo zien ze wat de meest gebruikte tak is. Het inspuiten is niet prettig, maar ik vond de biopten erger.
Op het moment dat ik geopereerd werd had ik veel pijn, na de operatie was die pijn meteen weg. Oh wat was dat een opluchting.

De huid is nog steeds niet helemaal rustig, van alles is er onderzocht maar de oorzaak wordt niet gevonden. Ik smeer nu alleen als het erg jeukt een verzachtende creme, verderzo natuurlijk mogelijk. Dus geen inlegkruisjes en katoenen ondergoed.

Gr. Annette

In september 2010 in AMC Amsterdam geopereerd aan schaamlipkanker, totale vulvectomie
ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Bedankt Anette voor de toelichting, heb best wel veel pijn voor het ogenblik.
Was minder voor de biopsie, het prikkerige gevoel is op sommige momenten niet uit te houden en is altijd het ergste als is me gewassen heb, ja nou gewassen, moet éérst met isobetadinegel mij wassen, dan spoelen met isobetadine gynecologie en daarna de flamazinecreme aansmeren, zogezegd om te verzachten. Wel nadat ik dat allemaal gedaan heb duurt het zeker een gans uur voor het erge prikkerige weg gaat. Zou op den duur schrik hebben van mij te wassen. Ik gebruik wel inlegkruisjes Anette en ook katoenen ondergoed, mijn huisdokter had mij juist gezegd katoenen ondergoed te dragen.
Soms weet je niet meer wat om goed te doen
Is best wel een heel grote operatie geweest voor jou, duurde het lang voor het wat geheeld was ? geen last van ontsteking gehad ?

Ga naar bovenkant Reageer