Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Wie doet het / durft het / heeft het gedaan? (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Wie doet het / durft het / heeft het gedaan?
anneloes (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Locatie: roosendaal Geboortedatum: 1970-01-06
Wie doet het / durft het / heeft het gedaan? 4 Jaar, 11 Maanden geleden  
De hele behandeling is achter de rug, wat nu?
Verder gaan met je leven waar je gebleven was voor je kanker had?
Of een hele andere weg inslaan?

Wie heeft het lef / durf gehad om een totaal andere weg in te gaan?
En welke weg ben je ingegaan?

Ik werk momenteel full time, maar denk er over om minder te gaan werken.
Of misschien wel iets heel anders te gaan doen.

Tegelijk dat ik dit typ, bekruipt mij de angst,
Kan ik dan wel financieel rond komen?
Wat als de kanker terug komt?
Hoe zit het met verzekeringen?
Ga ik een vaste job opzeggen?
Naast de onzekerheid van terugkerende kanker, nog meer onzekerheid opzoeken?

Maar,
Wil ik dit werk blijven doen?
Is dit alles??
Ik wil meer tijd voor mezelf.
En….wat wil ik precies?

Wie??

Groeten
Loes

kleincellig bmhk - 2B - chemo - baarmoederverwijdering - bestraling.
na 8 maanden behandelen - schoon -
  De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
ritavdp (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: VOLLEZELE (België) Geboortedatum: 1958-08-09
Re:Wie doet het / durft het / heeft het gedaan? 4 Jaar, 11 Maanden geleden  
Hoi Loes,

Over zes jaar ben ik behandeld geweest van borstkanker, werkte fulltime
Had me voorgenomen 4/5 te gaan werken en wat meer van het leven te genieten.
Was 50 en had tijdskrediet genomen, was de donderdag thuis, was prima zo.
2 jaar nadien baarmoeder verwijderd, ben blijven 4/5 werken.
Na 36 jaar dienst in het zelfde bedrijf moesten er 250 mensen afvloeien en ik was er bij. Na een maand had ik alweer ander werk gevonden als directiesecretaresse, 30 uur per week. Na enige tijd vroeg mijn baas of ik niet fulltime wou werken, heb ja gezegd en eerlijk gezegd heb ik mij beklaagd. 's avonds ben ik totaal kapot en moet mij soms gaan afleggen in bed, is nogal hectisch bij ons en neem teveel hooi op de vork.
Heb mij voorgenomen na deze operatie dat het niet langer meer mogelijk is fulltime te werken, ga met mijn baas praten hierna om minder te werken.
Ik wil terug wat genieten van het leven wat ik nu niet kan.
Natuurlijk is het voor iedereen niet mogelijk financieel gezien maar heb mijn eigen huis die betaald is, heb geen kinderen meer thuis. Mijn man is reeds op pensioen en we redden het wel onder ons beidjes.

Rita.

Jasmijn (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hallo Loes,

N goed onderwerp....denk voor velen wellicht herkenbaar....

Ik herken het gevoel "meer van het leven te willen genieten". Tijdens en na het ziek zijn, werd ik me er van bewust hoe vaak mijn leven in het teken van werk stond, en hoe vaak ik in de weekenden moe was en vooral moest bijkomen van het werken.

Ik heb geen spannende carriereswitch gemaakt. Wel heb ik er voor gekozen om wat minder te gaan werken. In plaats van fulltime werk ik nu de ene week 4 dagen en de andere week 3 dagen (van 9 uur). Dat geeft me eens in de 2 weken een weekend van 4 dagen..... Heerlijk de tijd om bij te komen en daarnaast meer tijd en energie om leuke dingen te doen! Financieel ben ik er uiteraard wel wat op achteruit gegaan maar dat is te overzien en dat is het me zeker waard.

Ik heb met mijn werkgever kunnen afspreken dit een jaar lang te mogen doen in het kader van onbetaald verlof, mocht ik me binnen dit jaar bedenken en om welke reden dan ook toch weer fulltime aan de slag te willen, heb ik nog recht op mijn uren. Tot nu toe bevalt het me zo goed dat ik me overigens niet voor kan stellen dat ik hier spijt van krijg......

Ik ben benieuwd welke keuzes jij gaat maken en ook benieuwd naar de verhalen van andere dames. Succes in elk geval!!!

Groetjes Jasmijn

ML (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hallo Loes,

ik zat in een andere situatie. Toen bij mij in januari 2011 baarmoederhalskanker geconstateerd werd zat ik zonder baan.
Bovendien ben ik ook nog een alleenstaande moeder en kan niet terugvallen op een werkende partner. Toch heb ik besloten om nooit meer in een baan te stappen waarin ik mezelf helemaal kwijt raak.

De laatste jaren van mijn arbeidsverleden was ik regelmatig aan het twijfelen of ik welgelukkig was in mijn baan. Ik miste de voldoening aan het einde van een werkdag. Vroeg mezelf regelmatig af wat mijn doel was in het leven.
Ik werkte parttime maar zette me fulltime in. Nam zelden pauze, meldde me nooit ziek en zorgde dat er niets te klagen was over een parttime medewerker. Ik had vele reorganisaties overleeft maar uiteindelijk stond ik ook na 23 jaar op straat. Na een half jaar werkte ik weer in een soortgelijke functie (P&O medewerkster) bij een ander bedrijf. Ook daar werkte ik weer keihard; zette in mijn eentje een P&O afdeling op. Toen alles een beetje liep werd er een fulltimer aangesteld en kon ik na 1,5 jaar vertrekken. De manier waarop je vaak als nummer gezien wordt in een bedrijf heeft mij geen goed gedaan. Ik wist dat ik dit niet meer wilde maar wat dan wel?

Toen kreeg ik kanker en werd was het voor mij helemaal duidelijk; ik wil iets kunnen betekenen voor een ander. Niet meer in de keiharde zakenwereld maar me nuttig maken voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. Ben nu nog herstellende van alle behandelingen die ik gehad heb. Zit tijdelijk in de WIA. Maar ben er van overtuigd dat ik straks eindelijk de baan zal vinden waarin ik me gelukkig ga voelen.

Ik ben heel erg benieuwd hoe anderen het pad bewandelen van werkloos zijn, ziek worden en terugkeren in het arbeidsproces.

Liefs,
Marie-Louise

Bmhk 1b2; diagnose jan.2011; 25 uitwendige bestralingen, 6 chemo's en 3 inwendige bestralingen.
Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Hoi Anneloes,
mag ik je vraag/oproep 'lenen' en overnemen op het forum van kanker.nl ?

Of beter nog - als je er zin in hebt - wil je m daar zelf plaatsen dat kan ook?

Het is een issue dat wellicht ook mensen met andere vormen van kanker bezig houdt, en kan daar mooi in een van de overkoepelende discussiegroepen.

groetjes, Hilde

p.s mocht je het zelf willen plaatsen vind je hier info hoe je je aan kunt melden:
http://www.forum.olijf.nl/index.php?option=com_fireboard&Itemid=27&func=view&id=4336&catid=18

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
anneloes (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi Hilde,

Tuurlijk mag je het bericht "lenen".

Ben super nieuwsgierig hoe andere mensen hierin staan.
Of ze er alleen maar over dromen om iets anders te doen of ook daadwerkelijk iets anders gaan doen.

Ik zie wel dat het redelijk gelezen wordt, maar vind het jammer dat er niet veel reageren.

groeten
Loes

anneloes (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Ja, je leven staat totaal op zijn kop, zodra je de mededeling krijgt, je hebt kanker…
In de eerste instantie gaat je leven op de automatische piloot tijdens de behandeling.
Verder kijken dan dat doe je op dat moment niet.
Pas als alles achter de rug is, sta je stil bij, hee ik ben er nog, maar wat wil ik nu??

Mijn werk vind ik heel erg leuk. Op zich kan ik er mijn ei kwijt.
Maar er is nog zoveel meer…
Tijdens het ziek zijn, realiseerde ik me dat ik wel verdomd veel tijd besteedde aan werken.
Werken en in het weekend bijkomen van het werken.
En heel zwart wit gezien…..ik was alleen maar de portemonnee van mijn baas aan het spekken.

Ik wil meer loes tijd, ik wil andere mensen helpen, ik wil meer voldoening, ik wil genieten.
Ik wil genieten van die bladeren die ondanks het niet waait toch bewegen.

Maar, helaas, wederom zwart wit gezien…voor dit alles heb ik wel geld nodig…
En tja, op je 43e een andere weg inslaan…..
Helaas heb ik geen vangnet wat betreft een partner, en moet ik mijn “kosten plaatje” zelf bekostigen.
Dus de weg, opnieuw beginnen is eigenlijk geen optie.
Maar toch wil ik iets anders.
Minder gaan werken..uhm..4 dagen ipv 5 dagen. (zoals jasmijn)
Ja, dat lijkt me wel op zich wel iets. Heb pz gevraagd hoeveel ik financieel hier op achteruit ga.

Tja, een klein duiveltje in mijn hoofd, wil ook weer niet teveel moeten inleveren. Die loes tijd kost ook geld.

Of part time gaan werken en part time voor mezelf beginnen…ook een optie!!
Zijn er mensen die dit gedaan hebben?

Het is en blijft een moeilijk dilemma.

En Marie louise, ik hoop van harte dat je een leuke baan vindt.

Groeten
Loes

Hilde (Admin)
Administrator
graph
Dank! Als er interessante reacties komen in de proeftuin van kanker.nl zal ik het je melden. En je daarmee hopelijk zo nieuwsgierig maken dat je je daarvoor aanmeldt

Ik heb ooit wel een rigoreuze beslissing genomen m.b.t. werk, maar dat was niet zozeer na de diagnose en behandeling voor bmhk. Ik ben in 1999/2000 een aantal maanden overwerkt geweest. In 2000 weer begonnen, netjes opgebouwd, maar na een jaar voelde ik weer diverse signalen - na een lange vakantie - aan mijn lijf dat het diezelfde kant op leek te gaan. En heb toen besloten mijn werk op te zeggen. Ik woonde alleen, had een paar maanden een prille relatie. Maar had wel het gevoel: als ik nu besluit eerst ander werk te gaan zoeken, duurt dat wellicht maanden voor ik wat heb en hier weg ben. Ik trok het gewoon niet meer, en wilde niet weer ziek worden. Dus daarom de rigoreuze stap: baan opzeggen voor ik een nieuwe had.
Ik heb een paar maanden 'gewoon' zonder werk geleefd. Belangrijk punt is denk ik daarbij wel dat ik geen kinderen had, en ook geen koophuis. Kan me indenken dat dat allemaal dingen zijn die het extra moeilijk maken om die stap te nemen. En na die paar maanden ben ik naar een uitzendbureau gestapt (met een ik wil alles doen, behalve in een slachterij oid werken), en 3 dagen later had ik een parttime baan.

Inmiddels werk ik weer parttime en ben parttime zzp-er, en is de prille relatie van toen omgezet in een samenlevingsvorm En ben ik nog altijd degene die zich het minste stuk maakt van de 2 over pensioen e.d. Ik zeg mijn lief altijd: "zorg eerst maar eens dat je je pensioenleeftijd haalt" als die zich weer eens bezig houdt met zijn 'pensioengat'.

20-04-11 Wertheim-Meigs
Hilde (Admin)
Administrator
graph
Re:Wie doet het / durft het / heeft het gedaan? 4 Jaar, 10 Maanden geleden  
@anneloes:
er zijn inmiddels een paar reakties gegeven in de proeftuin van kanker.nl
Je kunt ze in dit topic vinden:
https://proeftuin.kanker.nl/discussiegroepen/omgaan-met-kanker/wie-doet-het-durft-het-heeft-het-gedaan
Als denk ik wel dat je je eerst aan moet melden voordat je de topics kunt lezen...

Je kunt je aanmelden voor de proeftuin via proeftuin@kanker.nl

20-04-11 Wertheim-Meigs
Ga naar bovenkant Reageer