Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Baarmoederhalskanker - behandelingen/ervaringen (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Baarmoederhalskanker - behandelingen/ervaringen
San35 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Locatie: Gelderland Geboortedatum: 1978-07-24
Re:Baarmoederhalskanker - behandelingen/ervaringen 3 Jaar, 7 Maanden geleden  
Dankje Kim, ja eert ik en dan de rest...heb ik mijn handen al vol genoeg aan.

Vrolijk Pasen...tja helaas zo voelt het niet.
Ondanks dat ik me niet wil overgeven aan negatieve emoties hebben ze me toch behoorlijk in de greep vandaag.

Al twee dagen slik ik van alles om niet continu bewust te zijn van dat wat er in mijn lichaam afspeelt.
Maar het lukt moeizaam om het op de achtergrond te krijgen. Opnieuw 2 nachten zo goed als wakker gelegen van de krampen in mijn baarmoeder, pijn in de onderrug en bovenbenen en steed naar de wc moeten vanwege de vieze substanties die mijn lichaam verlaten, bah!
vanmorgen dan toch om 4.30 uur in slaap gevallen om wakker te worden van allerlei viezigheid en nattigheid.
Verstandelijk is dit niet erg en beredeneer ik dat er veel ergere dingen zijn dan dit...ik ga genezen en alles gaat weer over. Maar helaas mijn verstand wint het niet en ik voel me zo gefrustreerd en verdrietig dat emoties me de baas worden en ikhuilend de lakens maar weer ga uitwassen incl. mezelf.

Allerlei emoties en herinneringen overspoelen me.
Vorig jaar Pasen zijn we gaan samenwonen...wat een warm welkom.
Mijn schoonouders en mijn lief hadden het huis prachtig versierd en na een bewogen jaar konden we opnieuw gaan starten om samen verder op te bouwen.
We hebben ons door de rouw, verlies, moeilijke keuzes heen geslagen en 2014 een frisse start voor allemaal waarin we alleen de mooie dingen besloten mee te nemen in ons hart vanuit 2013.
Zo stonden we gezamelijk bij het paasvuur, saamhorig, krachtig en vol liefde!
En dat is er nog steeds en sterker...maar dubbel voelt de Pasen wel vandaag!

Ik laat het vandaag voor wat het is en neem het zoals het komt, iets anders kan ik toch niet.
Nu uitrusten en weinig inspanning leveren en dan vanmiddag samen even een drankje doen, daar kijk ik naar uit. En dan mag het snel dinsdag worden.
De Pasen voorbij en op naar Arnhem waar mijn behandeling zal plaatsvinden en dinsdag we precies gaan horen en weten hoe, wat wanneer en verder?
Kan niet wachten...tijd om te starten!

Voor nu dan maar een paaseitje...geloof dat chocola gunstig is op de vrouwelijke stemming, dus dan nemen we er nog maar 1
Wens iedereen ondank mijn blllll gevoel wel super fijne dagen xxx

Baarmoederhalskanker stadium 2b
Start chemo met bestralingen in en uitwendig voor 8 weken.
  De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Hey San,
klote he, die dagen dat het je alles zo overheerst. Maar het is ook niet niks - allemaal nog zo vers en zelfs nog voor je behandelingen zijn begonnen.
Dat valt ook allemaal niet te beredeneren, dat mag je voelen! Ook die gevoelens moeten eruit. En kunnen zelfs een beetje opluchten.

Ik sluit me ook helemaal bij de wijze woorden van Kim aan: eerst de energie voor jezelf gebruiken - voor je behandeling en daarna voor het verwerken en overdenken.
En je daarna verdiepen in wat je voor Olijf zou kunnen doen - als je hoofd daar weer/nog naar staat.
Stapje voor stapje eerst jij nu.

Succes dinsdag, ik zal aan je denken. Eerst maar een behandelplan, zodat je weet wat er de komende tijd komen gaat.

Ik hoop dat je vanmiddag een beetje hebt kunnen ontspannen bij je drankje!
En alvast weltrusten voor straks.

Knuffel, Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Marisca (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Hallo san.
Ik heb je verhaal net gelezen,
Een onzekere tijd breekt aan.
Vorig jaar stond ik er ook zo voor,k kreeg 4 april vorig jaar de diagnose baarmoederhalskanker.
En nu een jaar verder ,het is dag en nacht verschil ,heb mijn energie terug en werk weer.
Het is een achtbaan waar je in terecht komt.
Dus dinsdag ga je naar het ziekenhuis ,ik wens je veel sterkt langs deze weg ,ik heb veel aan dit forum gehad ,dan voel je je niet zo allen voor te staan.
Ik had ook veel klachten en bloedingen en pijn ,naar een week bestraling was mijn pijn al weg!!
Natuurlijk is het bij iedereen anders .
En neem nog maar een chocolade ei!!!
Sterke meid
Groetjes marisca

San35 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi Marisca
Ohhhh wat fijn om dat te lezen.
Welk stadium zat je?
Ja die achtbaan die dendert nog wel even voort...maar ook dat gaat weer voorbij.
We houden het doel voor ogen en met opgeheven hoofd met schouders naar achteren stappen we voort in het avontuur dat leven heet.
Hoop vandaag te horen vlot te kunnen starten.
Xxxx

San35 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hilde ....de eitjes waren heeeeeerlijk
En zondag fantastisch genoten....en nu op naar het behandelplan.
Xxxx

San35 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Laatste 3 dagen opnieuw weer meer last van slapeloze nachten door dat zeurende gevoel en weer bloedingen...ik voel me verschrikkelijk moe en doe al verdomd weinig.
Toch heb ik desondanks erg genoten van de zondagavond.
Bewust rust gehouden en voldoende pijnstillers om eruit te kunnen, even genieten van het "gewone" leven en een beetje live muziek bij ons in de straat / stamkroeg.
En dat is me gelukt yessssssss het was fantastisch, ook al was het maar 1,5 uur het was genieten.
Wat een schril contrast dan weer met de dag van vandaag.

Ik keek er zo naar uit om in het Arti te Arnhem vandaag te starten met de behandelplannen e.d.
Vandaag met Niek aangekomen om 12.30 uur...laagdrempelig entree, veel minder kolossaal als het Radboud. Dit greep ons niet naar de keel en was prettig binnenkomen.
Hoe naïef om te denken dat het dan eindelijk minder energie zou vergen en we misschien niet zo leeg en uitgeput meer thuis zouden komen vanuit dit ziekenhuis.

Gesprek met de radioloog en een radioloog in opleiding.
Samen de klachten, onze ervaringen en gevoelens besproken en de MRI scan bekeken.
Mijn ogen en slapen bonken en jaren heb ik geen migraine meer gehad...ik voel me moe, behoefte aan frisse lucht en iemand die me vertelt dat het een verkeerde diagnose betreft.
Maar helaas....opnieuw weer een inwendig onderzoek ( kan ze inmiddels niet eens meer tellen ).
Ik zie er tegenop vanwege het heftige bloedverlies van afgelopen nacht, bang dat het weer opnieuw gaat bloeden terwijl het net eventjes rustig lijkt te zijn.
Helaas ze moeten me inwendig onderzoeken met het oog op het behandelplan voor de inwendige bestraling...schoorvoetend stem ik toe, alles voor het doel: genezen!!!
En het verloopt moeizaam vanwege het bloedverlies zoals ik al vreesde...na 3 pogingen was het gelukt en ik bloedde weer als een gek.
Maar ja het is nou eenmaal niet anders.
De voorspelling is dat na de eerste week bestralen het bloeden op zal houden en mogelijk ik na 3 a 4 weken minder pijnklachten zal hebben.

We krijgen uitleg veel uitleg....ons hoofd loopt helemaal over.
Beide worden we opnieuw weer een beetje uit het lood geslagen als we horen dat de bestralingen niet de afgesproken 5 weken maar 8 weken zullen zijn!
Pffff 5 weken was ik zo op ingesteld en leek me prima te doen...het gewone leven was dan al bijna tastbaar...ipv geleefd worden en overleven.
Ik probeer mezelf sterk te houden maar de teleurstelling groot ondanks we de noodzaak dondersgoed begrijpen.
Het inwendig bestralen gaat met hoge doseringen en zal na 5 weken uitwendig nog 3 weken inwendig in beslag nemen met 3 x opname hiervoor, ruggenprik en de hele rataplan.
Heftig.....dat is wat we denken en dat is wat we voelen...heftig!!!

Om 16.00 uur opnieuw een CT scan en zullen ze het bestralingsgebied gaan aftekenen op mijn lichaam. Helaas eerst een infuus omdat er contrastvloeistof ingespoten zal worden.
Gelukkig heeft de verpleegkundige alle begrip ervoor dat ik het infuus graag in de arm wil en niet in mijn hand ( nadat deze net weer normaal voelt na de laatste keer waarin het zeer moeizaam verliep ).

Eenmaal bij de CT scan mag ik op mijn knieën gaan zitten op de plank met mijn billen naar het raampje waar de hele ploeg medici staan, het bloed loopt naar beneden langs mijn benen en opnieuw word er vaginaal een slangetje ingebracht. Tja dit zijn geen momenten van geluk...dit zijn momenten waarin ik de keiharde realiteit verschrikkelijk vind en ik probeer mijn verstand en gevoel uit te schakelen.
Eenmaal liggend op de plank loopt de vloeistof erin en beginnen ze me aftekeken.
Ik moest erg slikken toen ik hoorde dat dit met een tatoeage pen gebeurd en niet meer weg gaat.
Gelukkig kon manlief er nog de humor van inzien en ik daardoor ook en ach het zijn maar stipjes.

Nu nog 1 gesprek met de oncoloog ergens deze week waarin alle voorbereiding getroffen zullen worden voor de chemo met de nodige uitleg weer en dan volgende week starten!!!
Datum nog niet bekend, oncoloog moet groen licht geven nadat de combinatietherapie goed op elkaar is afgestemd maar is geen kwestie van dagen.
Hormoonbehandeling start pas tijdens behandeling zodra de overgang aantoonbaar is geworden in mijn bloed en dat verloopt weer via de gynaecoloog.

Om 17.15 uur op de terugweg naar huis, misselijk en beroerd de hele weg met mijn hoofd uit het raam gehangen en kon maar geen genoeg krijgen van frisse lucht.
Om 18.30 uur thuis....beide uitgeput en afgepeigerd....wat een dag...wat heftig!
Ik ben direct in bed gekropen...inmiddels weer wat uurtjes verder minder beroerd maar erg moe en slap en toch de slaap niet kunnen vatten.
Voordeel daarvan is dan toch nog even een update hier.

Net een warme douche en pijnstillers genomen...manlief ligt heerlijk te slapen en ik ga dat ook weer eens proberen te doen.
Gauw weer naar de dag van morgen...want al heeft elke dag wel iets moois, vandaag was ons te heftig!
Nee vandaag was niet mijn dag.
Maar wel weer een dag dichterbij herstel zullen we maar denken en dat is een glimlach waard.

Goodnight xxx

Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Re:Baarmoederhalskanker - behandelingen/ervaringen 3 Jaar, 6 Maanden geleden  
Eerst maar eens een knuffel!
Wat een intense dag heb je achter de rug, en wat een behandelplan nog voor de boeg. Ik was zo blij voor je voor het vooruitzicht dat Marisca gaf: dat het mogelijk is dat je vrij snel na aanvang van de bestralingen minder pijn hebt. Een glimpje hoop als houvast in deze onzekere periode. En nu al de domper dat je langer bestraald moet worden dan je verwachtte.

Ik hoop dat je nog wat hebt kunnen slapen. Met al dat bloedverlies en alles wat je meemaakt lijkt het me niet gek dat je slap en moe bent. En soms ben je dan zo moe dat je toch niet kunt slapen. Die herken ik een beetje. We zitten soms raar in elkaar.

Ik ga voor je duimen dat je volgende week snel mag starten!
Hou je taai!

Kus, Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Marisca (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Hoi san.
Van mij ook eerst een virtuele knuffel.
Je verhaal komt me zo bekend voor,
Ik heb ook ervaren dat ze eerst iets vertellen en dat het dan toch weer anders verloopt.
Het komt er een beetje op neer dat je alles volledig los moet laten en je over moet geven aan onzekerheid en niet weten hoe of wat.
Ik vond dat met de chemo ook zo,
Je kunt heel misselijk worden maar het hoeft niet ,bij iedereen is het toch anders.
Ik hoop dat de acht weken snel zullen gaan.
Je bent in een achtbaan terecht gekomen van emotie,s en onzekere tijden.
Maar!!!!
Je kunt het ,het is goed behandelbaar en hier op dit forum kun je terecht met al je vragen of om je gal te spugen ( niet letterlijk )
Heel veel kracht toegewenst.
Groetjes marisca
Ik weet niet precies in welk stadia ik was maar het was wel vergevorderd.

IngridS (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Dag allemaal,

Het is voor mij lang geleden dat ik actief was op dit forum. Ik wilde me onttrekken aan de 'wereld van het ziek zijn' en had veel behoefte weer het 'normale leven' op te pakken. Nu ik alle berichten lees grijpt het me opnieuw aan. Wat een helse tijd is het toch, de tijd dat je geleefd wordt door de kanker in je lijf, de behandelingen en uitslagen.
Kim, ik ben ontzettend blij te lezen dat het jou goed is verlopen en dat je weer de draad hebt opgepakt. Ook wil ik je feliciteren met je aanstaande huwelijk! Mooi om daar naar toe te kunnen leven.
Sanne, jouw verhaal is verschrikkelijk en je zit er nu middenin. De momenten waarop je je eigen grenzen laat varen voor weer een onderzoek, of je zo kwetsbaar laten zien als je voor de ct-scan wordt klaargemaakt zijn energieslurpend en die verdwijnen helaas ook niet echt van je netvlies merk ik. Voor mij is het begin van alle narigheid nu ruim een jaar geleden en ik heb de laatste tijd steeds momenten waarop ik terugdenk, omdat het een jaar geleden is. En die gênante momenten herbeleef ik dan opnieuw en dan vind ik me even opnieuw weer zielig eerlijk gezegd. Toch staat een jaar geleden haaks op het leven van nu. Het gaat beter met me dan ik een jaar geleden had durven hopen.. De controles zijn steeds opnieuw goed én ...... Tromgeroffel.....we mogen ons tweede kindje in juli verwachten. Hoe fantastisch is dat!!? Ik voel me dus vooral een bofkont en ben ontzettend dankbaar voor de positieve afloop die me gegeven is.
Sanne, ik hoop van harte dat ook voor jou weer een rozekleurige tijd aan mag breken. Ik bewonder je voor de kracht die in je berichten doorklinkt en ik wens jou en je man heel veel sterkte toe!

Groetjes, Ingrid (S)

San35 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Fijn jullie berichten, dankjewel.
Uiteraard ook die virtuele knuffels
Ja Marisca...ik bekijk het gewoon per dag dat is het beste.

Ingrid, positief zijn is de enige macht en troef die ik heb.
Hoop dat ik hem al die tijd in werking kan houden.
Meer dan me best kan ik niet doen.
Wauwwwww gefeliciteerd met jullie zwangerschap, geweldig vooral na zo een voorgeschiedenis.

Ik mag donderdag eindelijk starten yessss....erg dubbel en spannend maar vooral yesssss er gaat wat gebeuren.

Virtuele knuffel terug

jane_w (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi

ik heb ook je verhaal gelezen wauw. ben blij voor je dat de behandeling snel kan starten dat zal dadelijk ook wat meer rust geven bij mij in ieder geval wel. Heeel veel succes xxx

IngridS (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Veel succes vandaag Sanne, met de start van de behandelingen!

Marisca (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Lieve san,
Ik hoop dat het het gisteren bij de eerste keer goed is verlopen en dat je nu stapje voor stapje steeds dichter bij het einde gaat komen.
Groetjes marisca

San35 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Yessssssss eerste chemo en 2 bestralingen zitten erop en gelukkig weer fijn thuis in mijn eigen bed
Het aftellen kan beginnen maar eerst lekker weekend.
Geniet er allemaal van kanjers....tot schrijfs

Marl (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Flevoland Geboortedatum: 1976-10-11
Ik had dat destijds ook, het gevoel iets te noeten doen met mijn ervaringen.
Alleen slokt het normale leven me nu totaal op, met 2 kinderen, een part-time baan en een lijf dat altijd moe is gebleven.
Wat van mij meer aandacht mag krijgen, zijn kinderen van ouders met kanker.
Mijn kinderen waren toen 9 en 4. Je hebt stichtingen zoals Opkikker en Doe een wens, maar die doen alleen dingen voor kunderen die ziek zijn. Ik had zo graag gewild dat mijn kinderen iets leuks hadden kunnen doen.
Ik ben een heel jaar ziek geweest (ook vanwege verkeerde diagnose waardoor ik lichamelijk zeer verzwakt was, veel afgevalken en laag Hb), daar hebben ze zwaar onder geleden.
Toen bedacht ik me dat er veel meer kinderen zijn met een zieke ouder, en dan niet alleen kanker maar ook MS, psych.ziektes en zo nog meer.
Ook vond ik het jammer dat er voor mij van alles klaar stond qua psychische zorg, maar niet voor mijn kinderen.
Vooral mijn oudste dochter heeft het er erg moeilijk mee gehad.
En op school helaas niet veel begeleiding bij gekregen (de directrice wilde zelfs niet dat ze het in de klas vertelde omdat ze andere kinderen er niet mee mocht belasten.....nou die heeft van mij een preek gehad!!).

Maar daar had ik dus wel wat mee willen doen.

Maar ja.....die eeu wige vermoeidheid.....

34 jaar, BMHK stadium 2b, 6 chemo, 23 bestralingen, 2 inwendige bestralingen van september tot november 2010
Ga naar bovenkant Reageer