Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Begeleiding na baarmoederverwijdering (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Begeleiding na baarmoederverwijdering
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Re:Begeleiding na baarmoederverwijdering 7 Jaar, 11 Maanden geleden  
Het lijkt me dat je, als je zo'n operatie hebt gehad, en je op een afdeling gynaecologie én verloskunde ligt, dat alleen al traumatisch kan zijn! HEb jij achteraf nog de gelegenheid gehad om je ervaringen door te geven? Ik kreeg een vragenlijst waarop ik dat kon doen.

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
liddy (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1957-00-00
Nee, ik heb daar ook nooit moeite voor gedaan.
Het was zo'n situatie van een zeer bekwame gynaecoloog die zich over teveel ziekenhuizen moest verdelen. Een verpleegafdeling die slecht draaide door gebrek aan personeel en tel dan maar op.
Ja, ik heb wel een vragenlijst gekregen, maar ik was niet in staat die in te vullen.
Wel heb ik bij ontslag tegen het hoofd van de afdeling gezegd dat ik geen plezierige opname had gevonden.
Tijdens de opname reageerde ik op een manier waarin ik mezelf helemaal niet herkende. Wat het allemaal nog verwarrende maakte. Pas maanden later is de link gelegd met de morfine. Ik blijk zeer heftig te reageren op morfine en niemand die dit in de gaten had. Ongelofelijk maar waar.

Gelukkig krijg je als kankerpatiënt nu de kans op een aparte oncologische poli (is bij de bestralingsafdeling) op controle te komen. Dit is zoveel beter.

Granulosaceltumor, vorm van eierstokkanker. bij toeval ontdekt bij operatie verwijdering cyste inclusief linkereierstok juli 2003, 2e operatie sept. 2003 verwijdering rechtereierstok, baarmoeder, vetschort. Nu vooral vlug vermoeid, ik had al reuma.
nOekiejj (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Heel heftig alle verhalen! Ook heel rot dat het allemaal zo traumatisch en vervelend word ervaren!

Als er dan een paar punten zijn waarvan je denkt dit hadden ze moeten doen/zeggen ed. wat zou dat dan zijn?

liddy (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Het begint met inlevingsvermogen.
Bijv. bij mijn tweede opname werd ik naar een éénpersoonskamer gebracht.
Ik zei tegen de verpleegster: mag ik niet op zaal liggen, dat is me de vorige keer goed bevallen.
Zij: nee, we leggen altijd de patiënten die een zware operatie krijgen apart.
Ik ben helemaal beduusd, hoezo krijg ik een zware operatie, denk ik bij mezelf, is dat zo, daar weet ik niets van.
Er is verder niet op ingegaan.

De gynaecoloog stond altijd achteraan het bed, wat ik als zeer afstandelijk ervaarde. Bij de nacontrole zei ik dat tegen hem, bleek dat hij zich daar helemaal niet bewust van was.

Vind een moment om met de patiënt te praten, terwijl je niet van alles aan het doen bent of net op het einde waarbij je bij wijze van spreke al half in de deur staat. Zeker als slechthorende is het al zo'n opgave om alles te volgen. Laat staan voor iemand die doof is.

Wees bewust hoe je gedrag overkomt.
Bijv. Ik ben wat kouwelijk aangelegd, dus had ik in september de verwarming op 3 staan. Komt 's morgens een verpleegster binnen, die mij niet verzorgde, stoof op de verwarming af en zei: jij hebt de verwarming aanstaan. Ze ging er lekker tegenaan staan en zei verder niets. Ik pakte het helemaal verkeerd op en voelde het als een verwijt. Hoezo kom jij bij mij tegen de verwarming hangen, ik ben er ook nog als mens. Achteraf blijkt het 's nachts ineens heel koud te zijn geweest en was ze blij bij mij even te kunnen opwarmen. Maar ze ging helemaal voorbij aan het feit dat ik daar ook toevallig nog eens lag.

Realiseer je dat een patiënt helemaal uit zijn doen kan zijn. Als dat gebeurt is zelfs voor die patiënt zijn gedrag onbegrijpbaar. Vraag je dan af waarom. Ik voelde me heel hulpeloos, verward en zelfs depressief. Maanden na de opname werd ontdekt dat ik heel heftig reageer op morfine. Niemand die dat tijdens mijn opname in de gaten heeft gehad, onbegrijpelijk.

De verpleegsters, die ik meemaakte, waren duidelijk niet voorbereid op oncologische patiënten en hun problematiek.

De wet van Murphy is kennelijk van toepassing geweest

Granulosaceltumor, vorm van eierstokkanker. bij toeval ontdekt bij operatie verwijdering cyste inclusief linkereierstok juli 2003, 2e operatie sept. 2003 verwijdering rechtereierstok, baarmoeder, vetschort. Nu vooral vlug vermoeid, ik had al reuma.
Maria (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Australië Geboortedatum: 1954-02-27
Hallo nOekiejj,

Een wat late reactie op je vraag, maar beter laat dan nooit tòch?!
Ik denk dat er op het gebied van begeleiding nog heel wat verbeterd kan worden...

Toen mijn partner en ik in het ziekenhuis samen met de verpleegkundige mijn behandelingen door zouden nemen was er geen kamer vrij om dat te doen, dus werd dat gedaan in een hoekje van de gang waar iedereen langs liep. We moesten de stoelen overal vandaan plukken om te kunnen zitten. Onwennig zat ik met de lading informatie (incluis mijn kankerdoos in de kleuren wit met rode band... lekker anoniem) op m'n schoot en probeerde tussen de herrie door van vallend bestek etc. (we zaten naast de keuken) te begrijpen wat er ging gebeuren. Onze concentratie werd heel erg op de proef gesteld.

Met de 5 chemokuren was de begeleiding heel afhankelijk van de verpleegkundigen die er op dát moment waren. De één was begripvoller dan de ander.

Eén van mijn trauma's is, en staat nog steeds op mijn netvlies gebrand, dat er in een tijd van drukke ziekenhuisopnames er voor mij en mijn lotgenote geen plaats was voor een chemobehandeling in een kamer. We lagen in een drukke gang in een ziekenhuisbed te wachten (terwijl iedereen langs je heenliep) op een plek waar ze ons bij konden schuiven... Eindelijk na uren wachten een plekje gevonden in een kamer waar een terminaal patiënt dood lag te gaan. Familie kwam allemaal afscheid nemen en wij lagen daar tegenover aangesloten aan allerlei slangen etc. te vechten voor ons leven. De kamer was al vergeven van een lucht waar je niet goed van werd. Mijn lotgenote wilde alles loskoppelen omdat het toch geen enkele zin had om alle ellende te moeten ondergaan met tegenover je zo'n schouwspel. Gelukkig heb ik haar kunnen ompraten om alles aangesloten te laten door te zeggen dat ze niet alleen zichzelf maar ook mij in de steek zou laten en dat we samen moesten proberen hier doorheen te komen.
De volgende ochtend werden we bestraald en op de vraag van één van de verpleegkundigen hoe het met me ging brak ik in snikken uit. Ze probeerden me tot rust te brengen met een glaasje water. In die tussentijd zei men tegen elkaar dat het heel toevallig was dat ze 2 patiënten met dezelfde reactie op dezelfde vraag hadden. Bij navraag bleek die andere patiënt mijn lotgenote te zijn...

Dit zijn situaties die nooit en te nimmer voor mogen komen. Je probeert ze een plek te geven maar vergeten zul je ze nooit...

Cheers,
Maria

Baarmoederhalskanker, Wertheim-Meigs, Chemo, Radiotherapie
catan (Gebruiker)
zorgen voor morgen verpesten je dag vandaag.
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw de nieuwe kankerpatiënt hyve Geboortedatum: 1971-00-00
begeleiding? wat is dat?

Ik ben getrouwd en heb 2 lieve kinderen van 9+. In 2008 is er een grote cyste in mijn buik ontdekt en daar zat (achteraf) eierstokkanker in. Alles is weggehaald. Geen chemo of andere dingen nodig gehad. Alleen maar 2 operatie\'s in een paar weken.
Ik hoop in contact te komen
liddy (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Na de verwijdering van mijn cyste was ik overdonderd.
Nooit last gehad en dan ineens pijn en diezelfde dag met grote haast geopereerd.
Net een beetje bekomen weer thuis, voelde ik me na een paar weken niet lekker en
als mijn bloedwaarde nog ietsje lager was geweest, had ik een bloedtransfusie gekregen.
Wel moest ik meteen de volgende dag op consult komen, dat was 4 weken na de eerste operatie.
Toen kreeg ik te horen u heeft een granulosaceltumor. Ik werd op een foldertje van Olijf gewezen.
Tweede operatie werd gepland. Uit die operatie bleek dat ik verder schoon was.
Dan word je gefeliciteerd, u hoeft geen verdere behandeling en tot ziens op de controle.
En daar kun je het dan meedoen.

Baroni (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Re:Begeleiding na baarmoederverwijdering 6 Jaar, 11 Maanden geleden  
een begeleiding was wenselijk maar niet gekregen na de operatie complimenten aan de verpleging in het ziekenhuis ze waren super zeer behulpzaam maar na 2en halve dag sturen ze je na huis met een A4 met regels van wat je wel en niet mag doen en heb ik niet als prettig ervaren pas weer bij de nacontrole iemand gesproken in het ziekenhuis en heb ik dat ook gezegd echt een -punt dat je ruim 6 weken moet aan modderen ook geen voorlichting gekregen voor de operatie over alle bij komende dingen niets alleen het verhaal operen kwam aan bod ook niet veel tijd gehad om te zoeken op internet omdat de operatie snel volgde nog steeds vind ik het moeilijk alles is verwijderd en gelukkig zei de arts denk dat we precies op tijd waren. is wel prettig om te horen maar jah hoe nu verder? gelukkig kan ik op deze site veel bruikbare info vinden die me er door heen trekt als ik in een dip zit.Begeleiding voor en na kon in mijn geval een stuk beterder groet Baroni

Ga naar bovenkant Reageer