Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Terug in het werkproces (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Terug in het werkproces
Loes (Admin)
Administrator
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Locatie: Nijmegen Geboortedatum: 1957-04-23
Terug in het werkproces 8 Jaar, 5 Maanden geleden  
Ik ben in december 2006 ziek geworden. Ik was werkzaam in een leefvorm voor mensen met een verstandelijke beperking toen ik baarmoederkanker kreeg. Na de operatie en het herstel wilde ik in november 2007 weer aan de slag, ook al was ik nog steeds erg vermoeid. Helaas, door de onregelmatige diensten en de lange reeks werkdagen achter elkaar kon ik niet terug in mijn eigen functie. Door de vermoeidheid kan ik nog maar 3 dagen per week werken en niet eens 3 dagen aaneengesloten. Mijn werkgever moest voor mij een passende functie vinden binnen de instelling. In de tussentijd werkte ik 24 uur per week op therapeutische basis op een administratie afdeling bij mijn werkgever.Ik mocht me niet beter melden, want mijn werkgever had geen geld me deze functie als baan aan te bieden. Na 2 jaar ziekte werd in 2008 een wia uitkering aangevraagd. Mijn werkgever kreeg een opzegverbod van 1 jaar, omdat ze te wienig voor mij hadden gedaan iets passends te vinden. Uiteindelijk kreeg ik per 1 augustus j.l. een passende functie op een andere administratieve afdeling aangeboden.
Dit traject heeft erg lang geduurd en bij mij veel druk gegeven.Ik was onzeker of ik nog wel passend werk zou vinden. Ik was "beter". Ik kan tenslotte 24 uur per week werken, en deed dat ook al vanaf november 2007.Maar omdat 'het niet passend was' moest ik op therapeutische basis blijven werken en ziekgemeld blijven.
Een hele kromme situatie die veel met me heeft gedaan.
Wie heeft ook veel problemen gehad om terug te komen in het werkproces?

Baarmoederkanker (2007) geopereerd, geen nabehandeling gehad.

Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar moet voorwaarts worden geleefd
  De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Re:Terug in het werkproces 8 Jaar, 5 Maanden geleden  
Hee Loes,

Wat een ontzettend nare situatie voor jou. Ik hoop dat je nu op je plek zit en dat je je lekker voelt in je baan.

Mijn tenen staan krom als ik dit soort dingen lees. Hoewel ik vanuit de werkgever gezien snap wat ze gedaan hebben (geen geld hebben en toch iets willen/moeten aanbieden) mag dit simpelweg niet.

Ik weet niet hoe groot jouw organisatie is, maar doorgaans is het zo dat als de organisatie enige omvang heeft verwacht wordt dat de werkgever passend werk moet kunnen aanbieden. Het feit dat jij gedurende langere tijd hebt gewerkt op basis van arbeidstherapie is voor een rechter (als je het tot een proces zou laten komen) voldoende om te zeggen dat er kennelijk wel plek voor je is en dat de werkgever dat dan maar moet formaliseren. Hier is ook jurisprudentie over.
Ten tweede vraag ik me af wat de rol van jouw bedrijfsarts is geweest. Als je niet terugkunt in je oude baan op grond van (in jouw geval) je fysieke beperkingen, maar je kunt wel ander werk doen, ben je gewoon beter. Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom je bedrijfsarts hiermee akkoord is gegaan.

Het is een spagaat waar werkgevers in zitten, absoluut, en zeker in de zorgsector waar zeer spaarzaam met geld omgegaan moet worden. Maar ook daar is het mogelijk om een mensvriendelijk reïntegratiebeleid te voeren. Het vraagt alleen om creativiteit en soms ook om duidelijkheid.

Het lijkt me namelijk voor jou ook moeilijk om - als je ooit gekozen hebt voor de zorg - nu een andere kant op te gaan. Je kunt niet anders, maar ook dat is toch weer een verlies waar je mee te dealen hebt, naast al het andere waar je al tegen aan doorheen gegaan bent.

Ben je nu door het UWV ook gedeeltelijk afgekeurd? Je hebt een WIA-uitkering gekregen?

Hartelijke groet!

esther (Gebruiker)
Administrator
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1979-03-28
heb hard gewerkt om terug te komen in mijn oude functie. Ik heb eerst veel rust genomen en ben toen gaan bewegen en sporten.
Toen ik eenmaal 2 maanden weer had gewerkt en had aangetoond dat ik mijn werkzaamheden weer goed kon verrichten, heb ik gesolliciteerd naar een andere functie binnen de organisatie waar ik werk. Ik wilde die andere baan graag omdat dit mijn lijf meer rust zou geven. Ik werkte in en buitenfunctie met nachtdiensten. Ik solliciteerde naar een 'binnenfunctie' zonder nachtdiensten. Ik werd aangenomen en werk nu een jaar in deze functie.
Ik werk dus niet meer in de functie die ik had voor mijn ziekte, maar ik werk wel in een functie waar ik mij goed voel.

Op mijn 28e baarmoederhalskanker (2007) , wertheim-meigs, 5 weken bestraling, lymfoedeem

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer op zien gaan!
Jacky (Gebruiker)
Leef je eigen legende
Junior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1978-11-01
Ik heb 3 jaar voor een ministerie gewerkt onder tijdelijke contracten (via uitzendbureau)
Na mijn behandeling heb ik heel hard mijn best gedaan om te laten zien dat ik weer graag aan het werk wilde. Binnen 2 weken was ik weer op het werk, voor een paar uurtjes weliswaar, maar ik wist dat met mijn tijdelijke contracten de kans er was dat ze mij zouden laten gaan.
Na een half jaar voor het eerst een arbo arts gezien en kreeg toen ook de belofte van mijn manager dat ik alle kans zou krijgen om weer terug te keren in een fulltime baan.
Helaas afgelopen juli hebben ze me er toch uitgegooid met het excuus dat ik nog niet structureel genoeg aanwezig was.

Ik werkte al 2 a 3 halve dagen in de week. Daarnaast was ik 2 volle dagen bezig met het Herstel en Balans programma en moet ik om de 6 weken nog op controle bij de gyneacoloog en radiotherapeut. Daarbij komen nog elke week de afspraken bij fysio en bekken therapeut.
Tsja toch raar dat ik dan nog niet fulltime aan het werk was he?! Sorry voor mijn sarcasme, maar men snapt mij wel denk ik

Volgende week wel voor het eerst naar de UWV arts, ben heel benieuwd, aangezien het verslag van mijn arbo arts niet echt klopt. Ik schijn volgens hem een voorstadium van kanker gehad te hebben en een kleine chirurgische ingreep.
Naar mijn weten was het nog steeds een vergevorderd stadium van kanker waar een operatie niet meer tegen op kon en dus een combinatie gehad van chemo en bestralingen, pffff. Vraag je je af waarom je je tijd verdoet bij zo'n arbo arts, als ze toch niet luisteren.

Maar ook goed nieuws hierdoor heb ik eindelijk wel de beslissing genomen weer te gaan studeren! Iets wat ik al heel lang wilde eigenlijk, maar nooit het lef had om de stap te zetten. Volgende week mijn eerste studie dagje

Baarmoederhalskanker stadium 3b (2008)geen operatie, 6 weken lang elke week chemokuur en elke dag bestraling, waarvan 3 inwendig
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Hoi Jacky,
Lastig he, zo'n situatie dat je wel wilt maar dat het niet kan! Maar goed van je dat je de beslissing hebt genomen om te gaan studeren. Wat ga je doen?

Volgens mij heeft de arboarts het echt niet goed begrepen! Als je bmhk stadium 3b heb, is dat absoluut geen voorstadium meer. Ik ben ook heel benieuwd hoe je UWV arts reageert. Laat dat ff weten svp.

Succes!

Jacky (Gebruiker)
Leef je eigen legende
Junior Boarder
graphgraph
Ja Anna, mijn hoofd wil heel veel, alleen het lichaam werkt nog niet echt mee Maar dat is denk ik voor iedereen hier heel herkenbaar.

Ik ga milieukunde studeren, deeltijd, als vervolg op mijn tropische landbouw studie. Iets wat ik al heel lang over na zit te denken. Wil altijd nog naar het buitenland, maar met de 6-wekelijkse controles zit dat er voorlopig nog niet in De studie duurt 2 jaar, dus daarna hoop ik alsnog mijn droombaan te kunnen verwezenlijken

Ik zal nog laten weten wat de uwv arts heeft gezegd ...

Baarmoederhalskanker stadium 3b (2008)geen operatie, 6 weken lang elke week chemokuur en elke dag bestraling, waarvan 3 inwendig
Pippi76 (Gebruiker)
Life is what you make it!
Fresh Boarder
graphgraph
Rot zeg, als je werkgever niet (voldoende) mee wil werken aan je reïntegratie of je zelfs ontslaat!
Het zou niet moeten mogen maar het gebeurt helaas toch.

Ik ben heel tevreden over hoe het met mijn werkgever verlopen is.
Ik had net een nieuwe baan en de vrije dagen tussen de ene en de andere baan heb ik onder andere gebruikt om een uitstrijkje in het kader van het bevolkingsonderzoek te laten maken. Daaruit bleek dat het verstandig was om richting de gynaecoloog te gaan omdat er wat onrustige cellen gevonden waren maar ook niet meer dan dat.
Op mijn 3e(!) werkdag kreeg ik te horen dat het tegen alle verwachtingen in toch kanker bleek te zijn.
Op dat moment zat ik uiteraard nog in mijn proeftijd maar mijn werkgever gaf direct aan dat er geen twijfel over mogelijk was dat ik zou kunnen blijven, dat was een behoorlijke geruststelling.
Ook de reïntegratie is prima verlopen, eigenlijk alleen op het laatst ging de werkdruk wel wat te snel omhoog door onderbezetting maar goed, dat was ook overmacht van mijn werkgever op dat moment.
Ook aan de arbo-arts heb ik veel gehad, ik weet dat er 'dweilen' van arbo-artsen bestaan maar de 'mijne' was in het algemeen prettig meedenkend.

Goed om te horen, Jacky, dat je deze fikse tegenslag door je werkgever toch aangrijpt om iets positiefs te gaan doen: een interessante studie!
Wat toevallig dat jij ook in de landbouwhoek werkt/studeert.

Baarmoederhalskanker: trachelectomie en Wertheim-Meigs in dec 2007, uitwendige bestraling in feb 2008
Loes (Admin)
Administrator
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Nijmegen Geboortedatum: 1957-04-23
De organisatie waar ik werk heeft, jawel 5500 werknemers.
En er dan nog twee jaar over doen om een passende functie te vinden.
Mijn bedrijfsarts heeft er op aangedrongen bij mijn werkgever om een oplossing te vinden voor mij.

Het is inderdaad erg moeilijk voor een werkgever in de zorg nu er zoveel bezuinigd moet worden, maar dan nog....

Het is erg jammer dat ik niet meer in de directe zorg kan werken, maar het is niet anders.
Des te blijer ben ik dat ik nu actief vrijwilliger ben binnen Olijf als contactvrouw en lid van de webredactie. Dit vrijwilligerswerk geeft me zoveel voldoening dat ik het niet werken in de zorg kan loslaten en me kan richten op een administratieve baan.

Nu ik een passende baan heb, heeft mijn werkgever een verzoek ingediend bij het uwv om de sanctie van een jaar opzegverbod nu op te heffen en alsnog de wia beoordeling te doen.
Ik hoop dat dit ze snel mogelijk wordt afgerond. Ik wil me eindelijk gaan richten op
de toekomst.

Baarmoederkanker (2007) geopereerd, geen nabehandeling gehad.

Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar moet voorwaarts worden geleefd
Jacky (Gebruiker)
Leef je eigen legende
Junior Boarder
graphgraph
Re:Terug in het werkproces 8 Jaar, 4 Maanden geleden  
Gelukkig ook nog goede berichten over terugkeer naar het werk, Pippi. Ook landbouw dus, grappig.

Ik heb het gesprek bij de UWV arts gehad. Pfff wat een moeilijke mensen zeg. Daarna lekker op vakantie gegaan, dus vandaar de late reactie.

Ik heb er ongeveer anderhalf uur gezeten, waarna de beste man mij geirriteerd heeft weggestuurd. Hij moest en zou van mij horen dat ik depressief was. Alles wat ik zei probeerde hij hiernaar om te draaien. Heel frusterend. Waarom weet ik niet, maar waarschijnlijk is het makkelijker om met een depressief iemand te dealen dan met iemand die vermoeid is door kanker.
Ik had mijn moeder meegenomen voor de zekerheid, en zij bevestigde dit ook direct. (dat hij niet luisterde en mij graag in een bepaalde hoek wilde drukken)

Hij begon namelijk over de vermoeidheid, iets waar je volgens hem al mee opstaat. Nee hoor, zei ik, het is een vermoeidheid die je overvalt. Kan namelijk heel goed en fit opstaan en na een rondje met de hond volledig kapot zijn.
Vervolgens begon hij over mijn dag indeling en dat het vast moeilijk was een beetje structuur daarin te hebben, omdat ik waarschijnlijk weinig om handen had zonder baan. Euhm ik moet sowieos 4x per dag de hond uitlaten, ik ben met een studie begonnen, bezig met mijn rijbewijs en heb mijn vrijwilligerswerk weer opgepakt. Nee hoor, genoeg om handen, sorry.
Hij raakte al behoorlijk geirriteerd en begon mij te verwijten dat ik toch zelf mijn best moest doen om weer aan het werk te gaan. Alsof het aan mij ligt dat mijn werkgever me eruit gooit? Ik hem dus verteld dat ik al heel goed bezig was terug te komen in het werk, maar dat mijn werkgever niet echt de moeite wilde doen.

Nou ja, sorry voor de frustraties, maar hij eindigde met dat zij wel even gingen bepalen hoe vermoeid ik was en niet ik zelf ... Overigens nog geen bericht meer gehad van het UWV.

En de vakantie was heeeeeerlijk

Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
@Jacky,
Heb je al wat gehoord van het UWV? Bijzonder verhaal!
En hoe gaat het met je studie?

Ik ben nu klaar met de bestraling; blijf voorlopig nog thuis tot eind oktober (nog zo'n zes weken) en overweeg om dan heel voorzichtig te starten met twee keer in de week een ochtend, terwijl ik daarnaast werk aan het opbouwen van mijn conditie. Eind september ga ik voor het eerst weer praten op mijn werk over projecten/taken die ik kan doen op arbeidstherapeutische basis. Merk dat ik nu toch wel heel erg vermoeid ben geraakt van de bestraling!

Groet,

Rixt

esther (Gebruiker)
Administrator
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1979-03-28
Fijn dat je klaar bent met de bestraling! Heerlijk om niet meer elke dag naar het ziekenhuis te hoeven.

Zorg dat je niet te snel weer aan het werk gaat hoor! Eerst even weer bijkomen en zorgen dat de vermoeidheid minder of weg is. Ik hoop dat de klachten van de bestraling snel minder worden. BIj mij had dat wel een aantal weken nodig. Ik hoop dat je snel opknapt!

Op mijn 28e baarmoederhalskanker (2007) , wertheim-meigs, 5 weken bestraling, lymfoedeem

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer op zien gaan!
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Ja, heerlijk dat ik klaar ben. We hebben het gevierd met een vriendin en een lekkere maaltijd met een glas wijn (naja, drie). Dát had ik beter niet kunnen doen want daar ik ff niet tegen na al die weken van heeeeeeeeeel gezond eten. Maar het was een lekkere wijn en ik heb geen spatje spijt. Soms moet je het leven vieren!

Ik had goed naar jouw advies geluisterd en daarom met de radiotherapeut het voorstel besproken om eerst een aantal weken te herstellen zonder druk van werk en daarna beginnen met Herstel en Balans zodat ik na afloop daarvan weer zou kunnen gaan beginnen met werken. Zij gaf aan, en dat klinkt mij ook wel heel logisch, dat het allicht verstandiger is om tijdens de periode van Herstel en Balans al weer een lijntje te leggen naar werk, en dan op arbeidstherapeutische basis (zonder werkdruk, en slechts een paar uurtjes per week) omdat haar ervaring is dat het lastigste aspect (voor kankerpatiënten die terugkeren naar werk)het opbouwen van het werkritme is, en ook dat het goed is om weer de lijntjes te leggen met de collega's.

Ik ben zelf manager (met een PO&O achtergrond) en dit klinkt als een advies dat ik zelf had kunnen geven aan een van mijn medewerkers.
Vandaar dat ik me zo voorstel dat ik tot eind oktober in ieder geval helemaal niets doe wat werken betreft, maar wel dat ik veel in beweging blijf (heb me opgegeven voor yoga, tai chi en zwemmen, en wandel veel met de honden). Tegen die tijd kan ik altijd nog zien of werken al lukt of niet.

Wat ik heel erg lastig vind is dat ik me ondanks de operatie en bestraling stukken beter voel dan daarvoor. Ik ben gewoon jaren lang zwak ziek en misselijk geweest en vind dit een verademing! Ik fiets weer met kracht in de benen, hou het wandelen beter vol, voel me vitaal. De valkuil zit er voor mij in dat ik daardoor denk dat ik er al ben...

Ik zie wel. Herstel is op dit moment belangrijker dan werken. Maar ik heb wel een volledige arbeidsreintegratie voor ogen uiteindelijk.

Groet

Jacky (Gebruiker)
Leef je eigen legende
Junior Boarder
graphgraph
@ Anna

Ik voelde me ook heerlijk toen ik net klaar was met de behandeling, alsof ik de hele wereld aankon. Vond het heel bijzonder dat je lichaam zo snel weer kon herstellen. Dus 2 weken na de behandeling weer begonnen met een paar uur werken.
Helaas een anderhalf maand daarna ben ik vreselijk in elkaar gezakt.

Pas er dus mee op, geniet nu van het goede gevoel, maar doe rustig aan. Dan blijf je je ook goed voelen
Ik geloof ook zeker nog in een volledig terugkeer in het werk, was ook al aardig op de goede weg gelukkig.

Bericht van het UWV gehad: ik kan volledig terugkeren in het werk proces geen begeleidend oordeel erbij, dus ben benieuwd waar meneer zijn conclusie op gebaseerd heeft.
Natuurlijk wil ik weer aan het werk, maar ik weet gewoon dat als ik een dag werk, ik de volgende dag nodig heb om te herstellen.
Volgende week gesprek met de arbeids "deskundige" . Ik zet het tussen haakjes aangezien ik haar al een keer aan de telefoon heb gehad. Ze wilde mij een cursus administratie aanbieden, en dat terwijl ik nota bene op dit moment aan mijn 3e HBO studie ben begonnen! Over het feit dat ik in de sector groene ruimte werk zocht, begon zij over de bloemen en planten winkels, zucht!

Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Re:Terug in het werkproces 8 Jaar, 2 Maanden geleden  
Hoi Jacky,
Was benieuwd hoe het met je UWV verhaal zit. Heb je al contact gehad met de arbeidsdeskundige? En mag je blijven studeren?

Ik hoorde overigens gisteren toevallig dat alle verzekeringsartsen dit jaar op cursus moeten: Kanker en vermoeidheid. Ik vertelde aan degene (een UWV-arts) die me dit vertelde wat jou (zonder naam en forum te noemen) was overkomen. Hij geeft aan dat deze cursus nou juist bedoeld is om dit soort situaties te voorkomen! Wat jij beschrijft, over de je plotseling overvallende vermoeidheid, is exact de soort die bij kanker hoort (hoorde ik ook van hem). Wonderbaarlijk dat je dan toch bericht krijgt dat je volledig terug kunt keren!

Heb je advies ter harte genomen! Ik ben eind oktober (zes weken na afloop bestraling) weer begonnen; heb nu 4 weken 2 ochtenden gewerkt en ga volgende week naar drie ochtenden. In het begin was het vreselijk en kon je me opvegen, maar de afgelopen week heb ik met plezier gewerkt en ik heb nu ook wel weer zin in volgende week. Ik heb mezelf voorgenomen om steeds per 4 weken uit te breiden met 4 uur. In dit tempo ben ik ergens half mei weer op mijn oude uren.

Over het algemeen gaat het het prima. Mijn conditie wordt steeds beter en ik voel me beter dan ik me lang gedaan heb (lees: jaren!). Ik heb aanzienlijk meer energie. Ben nog wel heel voorzichtig, en kies bewuster in wat ik wel en wat ik niet doe.

Groetjes

Jacky (Gebruiker)
Leef je eigen legende
Junior Boarder
graphgraph
Re:Terug in het werkproces 8 Jaar, 1 Maand geleden  
Hoi Anna

Sorry voor de late reactie, houdt het forum niet meer zo bij. Goed om te lezen dat het werk weer beter gaat en de energie!
Langzaam opbouwen en je er vooral goed bij blijven voelen is het belangrijkste.

Met mij gaat het goed. Ik studeer nog steeds en het gesprek bij het UWV is ineens heel anders uitgepakt dan het in eerste instantie eruit zag. De verzekeringsarts had blijkbaar toch ineens bedacht dat ik niet direct fulltime aan het werk kon, en ik mocht bezig gaan met een reintergratie traject.
Dit doe ik bij een andere instelling dan het UWV (door mij zelf uitgekozen ) en dat gaat zo goed dat ik zelfs een nieuwe baan heb. Vorige week te horen gekregen, in januari kan ik beginnen!

Na een moeilijk jaar een goed begin van het nieuwe jaar dus!

Ga naar bovenkant Reageer