Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
tumormarker laten meten of niet? (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: tumormarker laten meten of niet?
ingrid70 (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
tumormarker laten meten of niet? 3 Jaar, 5 Maanden geleden  
Beste lotgenoten.

Ik heb dit onderwerp ook gepost bij eierstokkanker maar ben ook benieuwd naar jullie mening over het meten van de tumormarker. Ik ben begin 2012 behandeld met chemo en radiotherapie omdat ik een tumor in mijn baarmoederhals (stadium 1II had. Na deze behandeling heb ik om de 3 maanden mijn tumormarkers laten prikken (CEA, CA125 en SCC). In augustus 2013 liep de CEA op van 5 naar 11 wat voor de radiotherapeut reden was voor een CT scan. Op de scan bleek dat ik een recidief had in baarmoeder en op mijn darm. Ik ben in september geopereerd. De baarmoeder en eierstokken en een stuk darm zijn toen verwijderd. De snijranden waren schoon toch werd mij geadviseerd om een chemokuur te volgen. 6 kuren Carboplatin en Taxol. In februari heb ik mijn laatste chemokuur gehad. Deze week had ik mijn eerste controleafspraak bij de internist. Ik vroeg hem of ik weer de tumormarker kon laten prikken. Deze was toch zeer betrouwbaar geweest. Hij gaf aan dat hij hier geen voorstander voor is omdat het voor een eventueel vervolgtraject niet uitmaakt of je wacht tot je klachten hebt of actie gaat ondernemen op een oplopende tumormarker. In mijn geval is volgens hem bij weer een recidief genezing niet meer mogelijk en zal er alleen palliatief iets gedaan worden. Zelf wil ik natuurlijk in dit geval kijken of er nog andere opties zijn: opereren, hyperthermie, cyberknife, immunotherapie of wat dan ook. Ik denk dan ook dat het goed is als je er vroeg bij bent. Echter de stress van een oplopende tumormarker is natuurlijk ook niet te doen. Ik heb hem op het eind van mijn chemokuur laten prikken en toen was het 2,9. Stel hij is in augustus 3,2 wat doe ik dan. Ik voel me op dit moment namelijk erg goed en ben zo blij met de energie die weer terugkomt dus wat dat betreft vind ik het wel even lekker zo. Ik twijfel dus heel erg. Het protocol volgen van wait en see of toch er bovenop blijven zitten door het meten van de tumormarker. Ik hoor graag wat jullie ervaringen of meningen zijn. Ik zal het onderwerp ook nog even onder baarmoederhalskanker posten.

Groet, Ingrid

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
ingrid70 (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Re:tumormarker laten meten of niet? 3 Jaar, 5 Maanden geleden  
weet niet hoe dat zonnetje in mijn bericht komt. Zal wel aan het weer liggen

Mariel (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hallo Ingrid,

Naar mijn weten meten ze helemaal die tumormarkers niet (meer) bij bmhk..
Ik ga dat toch eens aan mijn arts vragen hoe dat zit omdat ik eigenlijk best wel bang ben voor een uitzaaiing en wachten op een klacht voordat ze gaan kijken of behandelen vind ik een beetje gek vind je ook niet?
Ik weet niet of jij dat ook heb maar ik voel daardoor overal pijntjes en kan niet echt gerustgesteld worden

Groetjes Marielle

ingrid70 (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Hi Marielle, het is idd lastig om onderscheid te maken tussen wat normaal is en niet normaal is. Het is ook vervelend dat alleen wij voelen wat we voelen en het niet bij een ander neer kunnen leggen. Ik zeg wel eens als er nu een duidelijke indicator was bijvoorbeeld je arm kleurt blauw dan zou dat wel makkelijk zijn. Daarentegen zeggen scans ook niks want op mijn MRI van mei vorig jaarwas niks te zien. Vervolgens dacht ik alle pijntjes die ik voel zijn gevolg van de bestraling. In augustus bleek het toch terug te zijn en daarvoor was de stijgende tumormarker wel de juiste indicator. Ik ga het bij de eerst volgende controle bespreken met mijn gyneacoloog. Ben benieuwd wat jou verteld wordt.

Groet, Ingrid

Mariel (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi Ingrid,

Dus dankzij die tumormarker wist jij iig dat je een uitzaaiing had en waren ze er op tijd bij om je nog te kunnen opereren.
Dan ben ik wel voor die meting!
Volgende week woensdag heb ik mijn 3e controle, ik zal dat gelijk even vragen. Ik laat je wel weten wat het antwoord is.

Grtjs Marielle

Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Hoi Mariel,
onder het kopje eierstokkanker staat een mooie discssie over de tumormarker - met diverse meningen & gedachtes daarover: http://www.forum.olijf.nl/index.php?option=com_fireboard&Itemid=27&func=view&id=329&catid=32

Ingrid kent de discussie volgens mij, maar of jij weet dat die daar te lezen is. Staan wijze dingen in!

Sterkte met je beslissing en het gesprek met de arts.

groet, Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Ga naar bovenkant Reageer