Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Stel hier je vragen over baarmoederkanker (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 1
TOPIC: Stel hier je vragen over baarmoederkanker
esther (Gebruiker)
Administrator
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1979-03-28
Stel hier je vragen over baarmoederkanker 8 Jaar, 1 Maand geleden  
Open hier een nieuw topic met je vragen of opmerkingen over baarmoederkanker

Laatste Wijziging: 17/10/2009 16:03 Door esther.

Op mijn 28e baarmoederhalskanker (2007) , wertheim-meigs, 5 weken bestraling, lymfoedeem

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer op zien gaan!
  De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
es (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Re:Stel hier je vragen over baarmoederkanker 6 Jaar, 6 Maanden geleden  
Hallo dames.

Ik lees steeds wél mee op de site, maar schrijf niet veel.
Ik heb nu toch een vraag:
Ik ben vorig jaar geopereerd. Baarmoeder, eierstokken, eileiders en baarmoedermond zijn daarbij weggehaald.
Het gaat nu goed, ben minder vermoeid geworden en het leven gaat weer door. Nooit meer hetzelfde, maar toch positiever dan ooit.
Elke drie maanden heb ik een follow-up onderzoek. Dat is steeds goed.

Nu heb ik de laatste tijd last van bloedverlies, en af en toe bloedstolsels. Het is niet veel, maar geeft een branderig gevoel. Niet te verwarren met blaasontsteking, want zo voelt het niet.

Hebben jullie hier ervaring mee? En moet ik me zorgen maken? Toch maar de gynaecoloog bellen?

Alvast bedankt voor je reactie.
Es

Sami (Gebruiker)
Love life
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw
Re:Stel hier je vragen over baarmoederkanker 6 Jaar, 6 Maanden geleden  
Hoi Es,

Omdat ik een andere achtergrond heb kan ik je niet vertellen over mijn ervaringen hiermee. Misschien dat iemand anders op het forum dit herkent en op je berichtje reageert.

Het is denk ik wel denk wel goed om je gynaecoloog te bellen en je zorg bij hem/ haar neer te leggen. Al is het maar om je gerust te stellen. Tegen mij is gezegd dat ik bij eventuele veranderingen of klachten altijd even aan de bel moet trekken. Dat heb ik in de afgelopen maanden al een paar keer gedaan en niemand vond dat gek of vervelend. Gewoon even bellen dus, dan kunnen de artsen bepalen of het normaal is of dat ze toch even willen kijken.

Succes ermee!

Groetjes, Samira

01-10-2010 Conisatie
13-10-2010 Slagaderlijke nabloeding (spoedoperatie).
29-12-2010 Trachelectomie in Utrecht (enkel poortwachtersklieren verwijderd)
Nu: re-integreren en Herstel&Balans
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Re:Stel hier je vragen over baarmoederkanker 6 Jaar, 4 Maanden geleden  
gister te horen gekregen dat ik baarmoederhals kanker heb
moet nu naar de daniel de hoed
hoelang duurt het voor ik geopereerd wordt
wat zijn de te nemen vooronderzoeken
hoelang moet ik in ziekenhuis blijven
waarom zagen ze op de mri scan van 31januari geen tumor alles was oke
ik lees dat pas baarmoederhalskanker ernsitig is als men contactbloedingen heeft betekent dit al dat het vergevorderd is en er uitzaaigen zijn klopt dit
ik hoop dat jullie mij willen helpen met al deze vragen

Barbara (Gebruiker)
Het glas is halfvol
Junior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: West Nederland Geboortedatum: 1966-01-20
Hoi Only,

Als je zo kort geleden de diagnose gehad hebt staat alles op zijn kop en heb je zojuist waarschijnlijk een zeer akelig weekend achter de rug. Heel veel sterkte alvast, ik kan me datzelfde weekend nog herinneren alsof het gisteren was!!!!
Het verschilt vaak per ziekenhuis welke vooronderzoeken ze doen. Zelf ben ik ook behandeld in de DDH en daar doen ze de volgende onderzoeken:
Ik begon met een gesprek met een arts assistent, zij doet ook een inwendig onderzoek. In dit geval deed de gynaecoloog die iets later binnen kwam dat inwendig onderzoek nog eens over (ik weet niet of dat altijd zo is). Diezelfde dag werd er ook bloed geprikt om te zien of een bepaalde stof aanwezig is, CA125, ook wel tumormarker genoemd. De uitslag daarvan krijg je al dezelfde dag. Als dat goed is gaan ze er van uit dat je geen uitzaaiingen hebt en maken ze geen CT scan. Mocht dat afwijken wil dit niet direct zeggen dát je uitzaaiingen hebt, maar dan gaan ze voor de zekerheid wel een CT scan maken. Verder kreeg ik een echo van blaas en nieren,dat vindt plaats in het EMC op de locatie Dijkzigt. Na die onderzoeken kom je terug bij de arts en krijg je te horen wat het vervolgtraject is. Ik kreeg op 27 januari de diagnose in het regioziekenhuis, zat de week erna voor het eerst in de DDH en werd op 17 februari geopereerd. Dat ging in sneltreinvaart dus, maar dit hangt ook af van eventuele wachtlijsten. Ik had op 10 feb die afspraak waarin ze me vertelden dat ze me op de wachtlijst gezet hadden voor een Wertheimoperatie en dat ze niet precies wisten hoe lang het zou duren, mischien wel een maand. Vervolgens werd ik 's middags al gebeld dat ik een week later op de lijst stond.
In de DDH word je op woensdag opgenomen en op donderdag geopereerd bij een Wetheimoperatie. Het is voor jou nu natuurlijk nog niet bekend wat het vervolgtraject is, dus dit wil niet zeggen dat je ook een Wertheimoperatie zult krijgen, maar ik vertel je maar mijn eigen ervaring. In de folder staat dat een opname 7 tot 10 dagen duurt, als je op woensdag wordt opgenomen doen ze dat in principe voor een week. Ik mocht op dinsdag naar huis.
Op je laatste twee vragen kan ik je geen antwoord geven, ik heb zelf nooit een MRI gehad en ook geen conctactbloedingen.
Misschien is het een tip om dit topic opnieuw te plaatsen onder baarmoederhalskanker. Je hebt het nu gezet onder baarmoederkanker en misschien dat je daarmee net wat ervaringen van anderen mist die hier toevallig net niet kijken.
Only, ik wens je nogmaals heel veel sterkte!!!

Groeten, Barbara

Jan 2011 lisexcisie. Baarmoederhalskanker 1b1.
Feb 2011 Wertheim operatie. Geen nabehandeling.
Lymfoedeem
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
dank je wel barbara maar jij had dus geen klachten ik wel namelijk contactbloedingen verder niks jij had dus een beter uitgangspunt denk ik aangezien je geen klachten had
even over de ddh he had je kamer alleen of lag je met meerdere
hoe zijn de bezoekuren daar eigenlijk mijn gezin en ik komen namelijk uit de provincie zeeland .er is geloof ik geen internet op de kamers he wel jammer voor het contact met thuis wat de operatie betreft is die zeker onder algehele narcose ik wordt altijd zo misselijk daarvan zie je dus ik hoopte eigenmlijk op ruggeprik en heb je verder ook slangen etc als je wakker wordt
hoop dat je me wat meer nog wil vertellen ben wel erg blij voor jou dat je nu kankervrij bent hoevaak moet je nu laten controleren ligt dat misschien ook aan je leeftijd zeg weet jij misschien ook of je daarna nog weer tumor kunt krijgen als ze je geopereerd hebben dus of het terug kan komen bedoel ik
liefs van mij

Barbara (Gebruiker)
Het glas is halfvol
Junior Boarder
graphgraph
Hoi Only,

Ik had geen klachten maar liep wel al sinds 1994 bij de gynaecoloog ivm afwijkende uitstrijkjes. En gek genoeg heb ik nooit klachten gehad, ook niet bij die eerdere afwijkingen. Ondanks de jaarlijkse controles toch kanker gekregen.

Ik lag op een 4-persoonskamer. Dat lijkt druk, maar aangezien ze daar ook de dagopnames plaatsen (ze hebben één 'gynaecologische' kamer) heb ik zelf een groot deel van de tijd alleen gelegen. Zo kon ik zaterdag en zondag zonder problemen mijn bezoek ontvangen, maar daarbij moet je dan net wel wat geluk hebben. Bezoek is van 16 tot 20 uur,dat is best lang. Voor jouw familie is het dan in ieder geval prettig dat de bezoektijd aaneengesloten is en niet opgesplitst in twee delen.

Als je wakker wordt heb je een slangetje in je rug ivm de pijnbestrijding en lig je aan het infuus. Ook had ik een katheter via de buik, een suprapubiskatketer. De pijnbestrijding ging er op zaterdag al af en ik geloof dat het infuus er ook al op zondag uitging, want op maandag kon ik me al weer vrij bewegen. Ik had toen nog wel de katheter, maar omdat je dan start met blaastraining loop je niet meer met zo'n urinezak aan je been.

Controle is het eerste jaar om de 3 a 4 maanden en staat volgens mij los van de leeftijd. Wat wel van belang is qua leeftijd is dat ze onder je 50e de eierstokken laten zitten indien ze daar niets verdachts aan zien en dat ze je eierstokken standaard weghalen zodra je boven de 50 bent. Een jaar na de operatie gaan de controles naar één keer per jaar als ik me niet vergis. Ik heb 2 maart mijn laatste controle in de DDH gehad en moet nu eind juni voor het eerst terug naar mijn eigen ziekenhuis. Ik heb gevraagd waarom je relatief vaak gecontroleerd wordt terwijl de hele baarmoeder en lymfklieren weggehaald zijn, maar dat is dus inderdaad omdat de kanker terug kan komen. Als het terugkeert is dat meestal in de top van de vagina, zo vertelden ze mij in de DDH. Dus ja, ik ben op dit moment kankervrij, maar elke controle op zich zal toch wel weer spannend zijn!

Het gemis aan internet heb ik ondervangen door een klein notebookje mee te nemen. Ze hebben namelijk wel WIFI en je kunt dus op het netwerk. Ik heb de dag voor mijn opname nog volop zitten mailen, had er na mijn operatie pas op zaterdag weer zin in, maar ik vond het erg pretig dat dat kon.

Weet je al wanneer je je eerste afspraak in de DDH hebt?

Barbara

Lymfoedeem
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
dank je wel barbara voor je snelle reactie je bent een topper maar stel dat de kanker nu terug komt wat kunnen ze dan nog doen ik bedoel je blijft dus de rest van je leven angst houden
ik heb hier alleen een kleine laptop en ja zou ook wel willen blijven mailen etc zit ook veel op hyves etc nu dus is wel afleiding mijn gezin wil in het familiehuis proberen zodat ze dagelijks op bezoek kunnen komen
mijn eerste afspraak heb ik in het ddh op 7juni ik heb dan ook de schijf mee van uit mijn eigen streekziekehuis met daarop de mri scan beelden dus ik hoop dan dat ik de 7juni wel iets meer te weten kom hoop het zo duurt allemaal erg lang
de gynacoloog die de biopt hier heeft gedaan zei het is een verrot klein ding maar nu hoorde ik hier op de site weer dat hij dat helemaal niet kan zeggen omdat hij dat niet kan zien op de vorige mri 31januari 2011 was niks te zien
liefs

es (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi Only.

Ik wil je erg veel sterkte wensen.
Het is niet makkelijk.

Hoop dat je snel wordt geopereerd.

groetjes
Es

only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
dank je wel es hoop ik ook eerste gesprek pas op 7juni in de daniel de hoed

Barbara (Gebruiker)
Het glas is halfvol
Junior Boarder
graphgraph
Only, als de kanker terugkeert zal men opnieuw moeten gaan kijken wat de mogeljkheden zijn: weghalen, bestraling, chemo? In principe gaat men er van uit dat je, als je 5 jaar schoon bent, dezelfde kans hebt om kanker te krijgen als ieder ander. Zoals gezegd vermoed ik dat die controles de eerste 5 jaar dus best spannend zullen zijn, maar zonder mijn kop in het zand te willen steken ben ik daar niet dag in dag uit mee bezig. Ik wil mijn leven niet continu laten regeren door angst. Ik weet dat dit misschien nuchter klinkt en er komen echt wel eens momenten voorbij dat ik plotseling in tranen ben, maar gelukkig zijn de momenten waarop ik het naar mijn zin heb en een 'gewoon' leven leid talrijker dan de momenten van angst.
Dat zul je je op dit moment niet voor kunnen stellen, maar hopelijk zul je dit tzt ook zelf weer gaan ervaren.
7 juni duurt inderdaad nog wel even, dat is vervelend. Liever wil je zo snel mogelijk de molen in om te weten waar je aan toe bent. Weet je wat de reden daarvan is?

Barbara

Lymfoedeem
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
esther ik heb baarmoederhalskanker net te horen gekregen dat ik het heb nu heb ik vraagje je hebt dus na de operatie toch kans dat de kanker terug komt ik heb van anderen hier op forum begrepen dat het dan in de top van de vagina terug komt kunnen ze dat ook behandelen????
of is het dan echt einde ?
ben nu al zo vreselijk bang dat ik dood ga meis ik slaap en eet nog wel maar ben dr de hele dag mee bezig al zoveel gehuild

esther (Gebruiker)
Administrator
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1979-03-28
Beste Only,

Ik zal je vraag verplaatsen naar het baarmoederhalskanker gedeelte. Dit gedeelte is voor baarmoederkanker.

Het is logisch dat je angsten kent. Dat is herkenbaar. Bespreek je angsten met je arts. Dan kan hij of zij goed uitleggen wat er gaat gebeuren. De artsen doen alles wat voor hen mogelijk is om je zo goed mogelijk te behandelen. Het kan zijn dat er na je operatie nog een nabehandeling moet plaatsvinden (bestraling en/of chemo) maar dat is allemaal afwachtend. En ik weet het ..... dat afwachten is het alle raller aller moeilijkste!

Op mijn 28e baarmoederhalskanker (2007) , wertheim-meigs, 5 weken bestraling, lymfoedeem

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer op zien gaan!
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Re:Stel hier je vragen over baarmoederkanker 6 Jaar, 3 Maanden geleden  
mijn bloed was goed maar krijg wel dinsdag een ct-scan ?????

only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Re:Stel hier je vragen over baarmoederkanker 6 Jaar, 3 Maanden geleden  
mijn bloed was goed maar toch krijg ik dinsdag een ct-scan ?
hebben ze dan toch vermoedends van uitzaaingen

Ga naar bovenkant Reageer