Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: Zo jong?
Aruba (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Re:Zo jong? 6 Jaar, 9 Maanden geleden  
Hoe is dat om in de overgang te zijn? Wat moet ik me hierbij voorstellen? Slik je geen hormonen?

Ik moet voor morgen kiezen wat ik wil: operatie om eileiders "op te hangen" of hormonen slikken.

Maart 2011: 31 jaar toen 8 weken na 2e zwangerschap (veel bloedingen in zwangerschap, vroeggeboorte) bmhk werd ontdekt. Eierstokken verhangen, 6 chemo's en 25 bestralingen, daarna 2 inwendige bestralingen en lis-excisie met goede uitslag in augustus. Controles zijn killing.
  De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Jacky (Gebruiker)
Leef je eigen legende
Junior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1978-11-01
Re:Zo jong? 6 Jaar, 9 Maanden geleden  
Hoi Jenny,

Ik heb je een PM gestuurd zie je inbox.

Baarmoederhalskanker stadium 3b (2008)geen operatie, 6 weken lang elke week chemokuur en elke dag bestraling, waarvan 3 inwendig
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
Re:Zo jong? 6 Jaar, 7 Maanden geleden  
op 19mei de diagnose baarmoederhalskanker gehad helaas duurt het allemaal erg lang om verder te kunnen moet pas 7juni naar daniel de hoed toe .
dan hoop ik iets meer te weten te komen hoe ging dat bij jullie het wordt mijn eerste gesprek daar morgen krijg ik eerst nog mri in ons streekziekenhuis die uitslag krijg ik op cdrom en neem ik mee op 7juni naar rotterdam mijn bloeduitslagen en de uitslagen van uitstrijkje en biopt hebben ze daar dan ook al in rotterdam .
mijn leeftijd is 58jaar
geen verdere klachten behalve sinds 2maanden contactbloedingen .
wie heeft ervaring in rotterdam

Aruba (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Heel vervelend dat het zo lang duurt maar in de tijd zal het ws. niets uitmaken dus geen zorgen daarom! Duurde bij mij ook lang. Ben nu bijna uitbehandeld (nog 1 inwendige bestraling te gaan woensdag en donderdag) en dan wachten op uitslag kanker vrij..

Heel veel succes met ondergaan, want dat moet je en kop er voor!!!

Maart 2011: 31 jaar toen 8 weken na 2e zwangerschap (veel bloedingen in zwangerschap, vroeggeboorte) bmhk werd ontdekt. Eierstokken verhangen, 6 chemo's en 25 bestralingen, daarna 2 inwendige bestralingen en lis-excisie met goede uitslag in augustus. Controles zijn killing.
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
sucses woensdag en donderdag jenny en ik duim voor je op een goede uitslag liefs van mij

Monique (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1973-02-20
Hallo,

Allereerst wil ik je heel veel sterkte toewensen. Het is niet niks als je te hiren krijgt dat je kanker hebt. Helaas weet ik er alles van.
Ik lees dat je graag wilt weten wie er ervaring heeft met de Daniel den Hoed kliniek.
Ik ben in 2008 in Rotterdam geweest bij de Daniel den Hoed kliniek.
Heel veel ervaring heb ik er niet mee, want ik werd daarna doorgestuurd naar Utrecht.
In R'dam zijn er wel veel onderzoeken gedaan en heb ik een gesprek gehad. Omdat ik een kinderwens had ben ik doorgestuurd naar het UMC in Utrecht. Wat wil je precies weten over Rotterdam?

Groetjes Monique

Baarmoederhalskanker in 2008. Trachelectomie op 10-09-2008. 2 benen lymfoedeem.
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
hoi monique

ja onder anderen wat voor onderzoeken krijg je er allemaal voor ze de diagnose bekend maken wist jij gelijk waar je aan toe was bij je eerste gesprek of kreeg je eerst onderzoeken en zo ja welke , heb je ook bestraling etc gehad hoe vaak ben je in rotterdam moeten komen
ik hoop dat je wil reageren in elk geval bedankt voor je reactie liefs van mij

Monique (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1973-02-20
Hoi “Only”

Bij mij was na een conisatie bij een gynaecoloog al bekend dat ik kanker had. Ik had pap 3b maar tijdens de operatie bleek de tumor binnen in de baarmoederhals te zitten. Vandaar dat aan de buitenkant maar pap 3 gemeten werd en niet 5.
Daarna ben ik naar Daniel de Hoed gestuurd. Dit gebeurde binnen 3 dagen. Ik kreeg daar een intake, een gesprek met een arts en een inwendig onderzoek. Dit werd nog eens dunnetjes overgedaan door een andere arts. Later bleek ik een student te hebben. Heel vervelend….en het was al vervelend genoeg. Het gesprek liet veel vragen over, maar de belangrijkste was beantwoord. Ik had een kinderwens en in Utrecht was er een mogelijkheid om een baarmoeder besparende operatie (trachelectomie) te doen. Er werd nog bloed afgenomen en daarna kon ik naar huis. Al binnen een paar dagen kon ik naar het UMC in Utrecht en werd ik behandeld door professor Verheijen. Een geweldige arts waar i veel vertrouwen in had. Wederom kreeg ik een inwendig onderzoek, bloedonderzoek, een gesprek en een MRI scan. Hieruit bleek dat ik geen uitzaaiingen had en de tumor leek iets groter dan 2 cm. te zijn. Hij was net iets te groot voor een trachelectomie, maar toch hebben ze dit gedaan. Eerst kreeg ik nog een onderzoek onder narcose en toen die goed was ko ik geholpen worden. De operatie was geslaagd. Ik heb wel een slagaderlijke bloeding gehad, ben bijna 11 uur onder narcose geweest, maar ik ben er voortreffelijk uit gekomen. Inmiddels ben ik moeder van een 17 maanden oud jongetje. ^maanden na de operatie ging mijn herstel zo goed dat ik kon kijken of ik zwanger werd. Wonder boven wonder gebeurde dit 2 maanden later.

Onder een ander kopje vond ik nog wat vragen van je. Ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:
•Op een MRI scan zou je misschien wel uitzaaiingen kunnen zien, maar dat is geloof ik heel moeilijk. In 2008 waren de ontwikkelingen nog niet zover dat ze na een poortwachtklier onderzoek de overige lymfklieren konden behouden. Bij mij hebben ze ruim 25 lymfklieren weggehaald. Ik heb hierdoor lymfoedeem in beide benen overgehouden.
•Tijdens een eerste gesprek kun je verwachten dat ze alles van je willen weten op het gebied van je gezondheid en eventuele zwangerschappen. Misschien ook klachten ed. Ik weet niet veel meer van het 1ste gesprek. Ik raad je aan iemand mee te nemen die ook goed mee luistert. Het is zeker niet gek om bepaalde dingen op te schrijven. Er komt veel informatie en je bent erg emotioneel. Als je later thuis zit weet je niet meer wat er allemaal gezegd is. Misschien is het ook fijn om al je vragen op te schrijven. Dit zullen er nl. best wel wat zijn en ook die ben je vergeten zodra je daar zit.
•Mijn eerste ervaring in Daniel den Hoed was iets minder, maar ik heb het vervolg traject dus niet meegemaakt. Misschien dat dit voor iedereen anders is. Ik weet wel dat ik Professor dr. Verheijen heel erg deskundig vind. Veel meer dan in Rotterdam.
•Ik werd vrij snel geopereerd, maar dat was in Utrecht. Ik weet niet hoe lang de wachttijd in Rotterdam is. Gezien je leeftijd zullen ze waarschijnlijk aanraden de gehele baarmoeder te verwijderen.
•De opname bij mij was 6 dagen. Maar ik denk dat dit verschillend is naar gelang welke operatie is uitgevoerd en hoe je herstel is. Ik moest nog wel weken thuis met een katheter plassen. Dit kon ik toen zelf.
•Baarmoederhalskanker kan altijd terug komen, ook al heb je geen uitzaaiingen. De kans is echter wel stukken kleiner. Een arts zal nooit met 100% zekerheid kunnen zeggen dat je volledig genezen bent.
•Je blijft 5 jaar na de operatie onder controle. Daarna wordt je kankervrij verklaard.
•Bij mij worden er niet veel uitstrijkjes gemaakt. Ik heb er tot nu toe 1 gehad. Mijn professor doet elke controle een inwendig onderzoek (vaginaal en rectaal) Hij kan goed voelen hoe het weefsel aanvoelt en daardoor is een uitstrijkje niet meer nodig. De uitslag van een uitstrijkje duurt nog steeds 2 weken.
•De eerste keer zullen ze waarschijnlijk een inwendig onderzoek doen en bloed afnemen. Misschien kunnen ze vertellen wat ze denken te voelen. Maar helemaal zekerheid zullen ze je niet geven, voordat ze alle gegevens hebben.
•Hoe vaak je naar Rotterdam moet rijden weet ik niet. Ik verwacht een keer voor het 1ste gesprek, een keer voor de MRI scan en een keer voor een inwendig onderzoek onder narcose. Misschien dat ja daarna al voor een operatie terecht kunt.

Ik hoop dat je wat meer antwoorden hebt op je vragen. Heb je nog meer, stal ze maar gerust. Ik vind het fijn iets voor anderen hierin te kunnen betekenen.

Groetjes Monique

Baarmoederhalskanker in 2008. Trachelectomie op 10-09-2008. 2 benen lymfoedeem.
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
lieve monique ik werd gebeld en ik kon gelijk gister al komen naar rdam ipv 7juni
ik had gesprek met arts kreeg een inwendig echo onderzoek maar rectaal mislukte deed teveel pijn moet nu onder narcose gebeuren mri was niet nodig omdat ik de mri op cd rom bij me had die is 31mei in streekziekenhusi nog gemaakt wel is bloed geprikt gister nu gaan ze alles bekijken en dan hoor ik 15juni wat hun bevindingen zijn maar werd me verteld door de arts hij denkt niet aan operatie omdat ik nog al dik ben en mijn leeftijd en dat snap ik niet zo goed want als ik folder lees die hij me meegaf staat daarin dat ze alleen bijuitzaai gaan voor bestraling en hij wil ipv operatie bestralingen doen is nu nog niet zeker licht aan of er uitzaaingen zijn
liefs only

Aruba (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Ik geen operatie gehad omdat tumor te groot was (6 cm). Chemo en bestraling heeft dan hetzelfde effect als operatie. Operatie heeft dan dus geen zin en is behoorlijk zwaar heb ik begrepen. Folder klopt dan dus niet want ik heb geen uitzaaïngen. Vond dit ook tegenstrijdig maar waren direct heel uniform in communicatie hieromtrent.

only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
dank je jenny voor je reactie mijn tumor is 10mm groot maar ik weet nu nog niet of ik uitzaaingen heb omdat ze nog de mri door moeten kijken en dan nog het onderzoen inwendig rectaal

Aruba (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Je MOET afwachten. Er is niet minder dan dat, dat weet ik. Weet dat die paar weken niet veel uit zullen maken. Hou je vast aan dat ze veel kunnen doen voor je. Eerst was ik heel ongerust en onrustig (oxazepam aan je huisarts vragen, heb maar 2 pillen gehad maar hielp wel!) maar nu ik klaar ben met 6 chemo's en 25 uitwendige bestralingen en 2 inwendige ben ik zo opgelucht! Over 10 weken kunnen ze pas zien of het schoon is (operatie onder narcose). En dan altijd onder controle. Pluk de dag voorzover dat kan!! Dat is mijn doel in het leven. Genieten van mijn kindjes.

Veel sterkte en als je vragen heb, hoor ik het wel!

only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
ik weet het ik moet geduld hebben ik klamp me nu maar vast aan het feit dat de tumor kennelijk net 1centimeter groot is niet meer en op de rest moet ik wachten ben jij ook geholpen in rotterdam ?
hoop dat ze er niet te lang over doen en dat ik na dat inwendige onderzoek onder narcose wel gelijk te horen kan krijgen of er uitzaainingen zijn of dat ik dan nog moet wachten eer ik wat meer weet hoe was dat bij jou
heb je nog kleine kindjes meis? geniet van ze liefs only

Judith (Gebruiker)
Leef!
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Azie/ Nederland Geboortedatum: 1975-05-31
Hi Only,

Zoals Jenny31 al zei/schreef, afwachten is de enige optie. Ook tegelijkertijd de minst prettige.
Niets zo vreselijk als in het ongewisse te zijn. Niet weten waar je aan toe bent... en niets kunnen doen! Uit mijn eigen ervaring is dit ook een terugkerend dilemma. En dat gevoel - voor mij nu bijna 2 jaar na dato - lijkt niet onverminderd.

Ik heb weinig ervaring met de artsen hier in Nederland, behalve voor mijn nazorg en controles. Bij mij werd baarmoederhalskanker ontdekt in Thailand - waar ik toen woonde. Het langst dat ik heb moeten wachten is op de uitslag van de biopsie - een week. Vanaf het moment dat dit nieuws binnen was, ging alles heel snel. Lang leve het zeer accurate systeem in Bangkok, en een geweldige arts! Op zaterdag had ik n consultatie, CT scan en bloedonderzoek. De drie dagen later werd ik geopereerd.

Het grote verschil met NL is de zeer pro-actieve houding in Thailand. "No worries, we'll fix this!" Daarbij wordt niet altijd stilgestaan bij de psychologische dreunen die je ervaart. Het toekomst perspectief van wel/geen kinderen. Ik heb nooit de optie gehad van een baarmoederbesparende operatie. Tegelijkertijd had ik ook geen sterke kinderwens, en koos leven boven alles. Ik zette alles-op-alles om beter te worden. Leef!

Laat je goed informeren. Neem echt iemand mee. Zet al je vragen op papier, en geef dit ook aan bij de arts. Informatie is een, maar jij moet vertrouwen hebben in de behandelend arts. Dat was voor mij toen cruciaal om in Bangkok te blijven. Ik had alle vertrouwen in haar, en nog steeds!

Heel veel sterkte,
Judith

BMHK 1b1, Augustus 2009, Wertheim-Meigs in Bangkok (Thailand), geen verdere behandelingen

Leven overkomt je, terwijl je druk bent met plannen
only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
dank je wel judith moet inderdaad afwachten maar dat is juist erg moeilijk ik weet dat ik de agresiefste vorm van kanker heb namelijk adenocarcioom en dan snap ik juist niet dat men zolang wacht voor te behandelen ik bedoel de kanker stopt niet die gaat verder met groeien en uitzaaingen en ondertussen maar wachten onbegrijpelijk vind ik dat

Ga naar bovenkant Reageer