Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
controle na baarmoederkanker (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 1
TOPIC: controle na baarmoederkanker
Jacoba (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
controle na baarmoederkanker 7 Jaar, 6 Maanden geleden  
Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum. In oktober van vorig jaar heb ik de diagnose baarmoederkanker gekregen en ben een week na de diagnose geopereerd. Baarmoeder, eierstokken zijn verwijderd. Het is allemaal heel snel gegaan en in het begin laat je het maar over je heen komen en ik had maar 1 gedachte en dat was dat de kanker er uit moest. De arts had me verteld dat als de tumor voor meer dan helft in de baarmoeder zou zitten (en daar leek het op) dan zou ik wel na de operatie nog bestraling moeten hebben. Na pathalogisch onderzoek was dit inderdaad het geval (als ik het goed beschrijf, tumorgraad 1c) maar gezien mijn leeftijd (50) hoefde ik geen bestraling. Ze hebben me wel uitgelegd hoe dat zat maar dat kan ik niet meer na vertellen. Ik heb nu vorige week mijn eerste 3 maandelijkse controle gehad. Alles was goed en bij het maken van de vervolgafspraak vroeg ze of ik dan toch maar weer over 3 maanden wilde komen. Het kwam op mij over of ze het deed voor mijn geruststelling maar dat zij het nut er niet van inzag. Stom genoeg heb ik dat niet gevraagd en zit me dat wel wat dwars. En nu is mijn vraag hoe lang krijg je 3 maandelijkse controles?

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
esther (Gebruiker)
Administrator
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1979-03-28
Re:controle na baarmoederkanker 7 Jaar, 6 Maanden geleden  
Hoi Jacoba,

Welkom op t forum!

Ik ben 2 jaar lang elke 3 maanden op controle geweest. Sinds de laatste keer mag ik om de vier maanden komen...
Van de oncoloog begreep ik dat ik 10 jaar onder controle blijf maar dat de tijd tussen controles steeds meer gerekt zal worden. Ik merk dat het mij wel een goed gevoel geeft om om die 3 maanden even bekeken te worden. Zeker in de eerste tijd na de operatie enzor. Ik heb nu wel weer aardig vertrouwen in mijn lijf gekregen...

groetjes Esther

Op mijn 28e baarmoederhalskanker (2007) , wertheim-meigs, 5 weken bestraling, lymfoedeem

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zul je hem nooit meer op zien gaan!
Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Hoi Jacoba,
Welkom op het forum. Ik vind het heel herkenbaar wat je schrijft: eerst maar zien hoe je door die periode heenkomt van diagnose en behandeling en dat als je uit die achtbaan bent gestapt er heel andere vragen boven komen.

Ik heb de eerste drie jaar om de drie maanden controle; dan twee jaar twee keer per jaar en de laatste vijf jaar ééns per jaar. Standaard is dat er een keer per jaar een uitstrijkje wordt gedaan en een HPV test (ik had baarmoederhalskanker).
Ik las op een Amerikaanse site dat ze die eerste twee jaar zo vaak doen omdat bij eventuele terugkeer de kans groter is in die twee jaar. Daarna neemt kennelijk het risico af? Ik vind het wel prettig dat ik om de drie maanden mag. Ik merk echter wel dat mijn lijstje met vragen minder word en ik - net als Esther - steeds meer vertrouwen krijg.

hartelijke groet!

Maria (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Australië Geboortedatum: 1954-02-27
Hi Jacoba,

Welkom op dit forum.

In 2002 baarmoederhalskanker met alle behandelingen eraan vastgekoppeld.

Bij mij gingen de controles heel geleidelijk.
Eerste controles 1x per maand, daarna om de 2 mnd, toen om de 3mnd en daarna om het halfjaar. Dit alles de eerste 5 jaar, daarna jaarlijks tot 10 jaar.
Mij werd verteld dat de meest risicovolle periode de eerste 2 à 3 jaren zijn.

In Australië (waar ik nu woon) is het weer anders. Na 5 jaar kankervrij blijf je 10 jaar lang jaarlijks onder controle. Misschien voor NL begrippen een beetje lang maar ik vind het tòch fijn dat eventuele kwalen (die voortkomen uit de kankerperiode) bespreekbaar zijn met mijn oncoloog/gynaecoloog. Mijn lotgenote (in NL) kreeg na 5 jaar te horen dat ze niet meer terug hoefde te komen voor controle. Vond ze niet leuk en begreep dat ook niet maar dacht ok, ze zullen wel weten wat ze doen...

Terugkomend op jouw situatie...
Gewoon vragen stellen over de dingen die je dwars zitten. De heren/dames medici vergeten soms dat het voor (ex)kankerpatiënten geen gesneden koek is wat hen allemaal verteld wordt.
Wat je zegt, in het begin laat je alles over je heen komen met als gevolg dat je denkt... het zal wel!! Naderhand, als je letterlijk en figuurlijk uit die medische molen stapt komen de vragen. Overigens, een goed teken die vragenstellerij

Cheers,
Maria

Baarmoederhalskanker, Wertheim-Meigs, Chemo, Radiotherapie
Jacoba (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Dank jullie wel voor voor jullie reacties. Ik moet leren om te vragen en niet te denken dat ik een zeur ben. Moet eerlijk bekennen dat ik het maar moeilijk heb met alles. Ik heb zoveel vragen en die zijn niet allemaal voor de arts hoor, maar gewoon alledaagse dingen. Ook vind ik het lastig om te luisteren naar je lichaam. Want wanneer moet je welke klachten serieus nemen. De arts heeft het wel verteld maar ik blijf het lastig vinden. Daar komt nog bij dat bij het bevolkingsonderzoek voor borstkanker ook een verdacht plekje is gevonden. Ik ben daarvoor een aantal keren op de mammapolie geweest maar ze kunnen geen punctie doen omdat ze het niet op de echo kunnen zien. Ik moet hiervoor weer over 3 mnd terug komen en dan gaan ze weer foto´s nemen. Volgens de chirurg zou het waarschijnlijk wel iets onschuldigs zijn maar toch, er zit wel iets en het geeft wel meer spanningen. Dus ik ben bang dat jullie nog heel veel vragen van me voorbij zullen zien komen.
Groetjes, Jacoba

Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Ach Jacoba, je moet maar zo denken: de functie van dit forum is ook dat de vrouwen die hier zitten in hetzelfde schuitje zitten of zaten en dat (bijna) alle vragen die jij hebt door hen beantwoord kunnen worden. Met je vragen lever je dus een wezenlijke bijdrage aan het instand houden van dit forum. Goed werk dus!

En naar voor je dat je ook nog in moeten zitten over borstkanker. Hoeveel kan een mens hebben, he?

Sterkte & groeten

Joanna (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1964-11-21
Hoi Jacoba,
je krijgt wel wat voor je kiezen zeg! Ik herken het net als andere lotgenoten wel wat je zegt, dat je de dingen eerst over je heen laat komen en dat de vragen vaak pas naderhand komen. Denk nooit dat je aan het zeuren bent, want het is heel normaal dat je met allerlei vragen en onzekerheden zit. De weg naar het forum heb je al gevonden wat ook een handig middel is om je vragen te stellen of om gewoon je hart te luchten! Dus hou je vooral niet in!!

Veel sterkte!

Baarmoederhalskanker 1b1, Wertheim-Meigs 20-10-2009.
Pien (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1973-04-07
Re:controle na baarmoederkanker 7 Jaar, 5 Maanden geleden  
Hallo allen,

Ik lees bij sommigen van jullie dat er nog uitstrijkjes gemaakt worden. Zoals al elders op dit forum wordt genoemd, vind ik de controle ook zo onzeker. Er wordt alleen gekeken en gevoeld en That's it. Elke keer vraag ik dit weer waarom dit is. en het antwoord is dat het voldoende is. Daar probeer ik op te vertrouwen maar vind dit erg moeilijk. De laatste keer heb ik gevraagd of een uitstrijkje niet weer eens nodig was. Dit heeft geen zin meer om te maken, aangezien alle cellen zijn vernield, was het antwoord.
Hebben jullie deze zelfde ervaringen of worden er nog wel uitstrijkjes gemaakt of andere vormen van controle?

Groeten, Pien

In april 2009 is bij mij baarmoederhalskanker (stadium 12b)geconstateerd. Ik heb hiervoor chemotherapie gehad en 25 bestralingen en 2x 40 uur inwendige bestraling en toen....WAS HET WEG!
Maria (Gebruiker)
Expert Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Australië Geboortedatum: 1954-02-27
Hi Pien,

Bij mij worden er zelf 2 uitstrijkjes gemaakt bij iedere controle en niet op eigen verzoek.

Geen bloedprikken of wegen, wel inwendig onderzoek + 1 normaal uitstrijkje en 1 uitstrijkje met een speciaal borsteltje aan het eind waar geen enkele kankercel bij ontsnappen kan.
Op mijn vraag waarom ze dat speciale uitstrijkje niet overal standaard doen zei mijn gynaecoloog/oncoloog dat dat een geldkwestie is...
Het rectale onderzoek wordt (gelukkig) niet gedaan

Het is een kwestie van 'vertrouwen' dat als de gyn/onco iets vreemds voelt dat daar verder onderzoek naar gedaan wordt.

Ik denk ook dat de ene gyn/onc uitstrijkjes maken wèl nodig vindt en de ander niet.
Het geeft mij in ieder geval een beter gevoel dat ze wel worden gemaakt.

Als jij je daar ook beter bij zou voelen kun je daar gewoon om vragen denk ik en als de ene het niet wil doen dan de ander wel. Het is per slot van rekening jouw lichaam tòch?!

Cheers,
Maria

Baarmoederhalskanker, Wertheim-Meigs, Chemo, Radiotherapie
lique2001 (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
hoi bij mij werd er eerst ook altijd alleen maar gevoeld,ik vond dat ook zo een onzin.toen mocht ik weer naar mijn oude ziekenhuis en kreeg ik een uitstrijkje.pats boem niet goed 3a.dus weer terug naar de daniel den hoed.daar werd toen wel een uitstrijkje gemaakt en weer 3a.nu wachten tot juni dan weer een uitstrijkje.gek word ik van dat wachten!mijn eerste uitstrijkje gaf 3b aan.maar ik had toen dus een tumor van 4cm dus ik vertrouw die uitstrijkjes niet zo!maar we wachten wel wer af meer kan ik toch niet doen.groetjes lique

Mary (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Den Haag Geboortedatum: 1954-10-02
Hallo allemaal,

Ik heb pas mijn eerste controle gehad. Net als bij Pien werd er gekeken (ook via een vaginale echo) en gevoeld. Ik had ook zo iets van is dit nu alles? Ik heb er ook naar gevraagd en er werd mij verzekerd dat dit echt voldoende is. Samen met een gerichte vragenlijst vormt dit onderzoek een soort screening. Als een van de antwoorden op de vragen of iets uit het onderzoekje ook maar enigszins aanleiding geeft tot het kleinste verdacht, wordt er meteen actie ondernomen en volgen er meer onderzoeken. Ik zal tijdens de tweede controle eens vragen naar uitstrijkjes.

Groetjes
Mary.

Ikkes (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Geboortedatum: 1959-11-27
Re:controle na baarmoederkanker 6 Jaar, 11 Maanden geleden  
In 2007 baarmoederkanker met uitzaaiingen.
Na de operatie en bestralingen ben ik direct in het circuit gestapt met controles om de drie maanden. Voor mij zullen deze 3 maandelijkse controles 10 jaar duren.
De controle zelf bestaat uit vragen hoe mijn darmen zich gedragen, voelen uitwendig op mijn buik, voelen aan mijn lymfeklieren in mijn hals en het inwendig kijken en voelen aan het hele korte stukje wat er nog over is. Er wordt daarbij vooral gelet of er geen bloedinkjes zijn en of alles soepel blijft aanvoelen.
Daarnaast is er in de afgelopen drie jaar wel een paar keer bloed afgenomen, maar is er ook 1 x een foto van de borst gemaakt (controle op uitzaaiingen?). Van uitstrijkjes heb ik nog niets gehoord. Het lijkt me trouwens dat er te weinig over is om nog een uitstrijkje van te maken.

Baarmoederkanker, juni 2007 Wertheim-Meigs operatie, 28 bestralingen
Elin (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Re:controle na baarmoederkanker 5 Jaar, 9 Maanden geleden  
Drie-maandelijkse controle na operatie endometriumcarcinoom gehad.
Alles gelukkig ok.
Wel nog klachten van zenuwen die tijdens de operatie beschadigd/doorgesneden zijn. (Pijn lies en doof gevoel been.)

Wie herkent dit ?

Claudia79 (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Spijkenisse Geboortedatum: 1979-08-28
Hoi Elin,
Ik ben een week geleden geopereerd! Hierbij zijn m'n lymfeklieren verwijderd en nu heb ik ook een dof gevoel aan de bovenbenen en af en toe krijg ik hier steken in... Heel vervelend. Voor mij is het nog maar kort geleden, voor jou speelt dit duidelijk al wat langer! Heeft de arts hier iets over gezegd? Ik moet vrijdag terug en ik ga toch vragen hoe dit zit en of ze er wat mee kunnen? Ik zal het antwoord laten weten. Groetjes Claudia

32 jaar, moeder van Sophie (1,5) pap3b, conisatie, baarmoederhalskanker stadium 1a2, 14 december lymfeklieren verwijderd, na een gunstige uitslag trachelectomie in januari
Elin (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Hoi Claudia,

Ha, een lotgenoot met vergelijkbare klachten.
Had deze klachten al direct toen ik uit de narcose kwam. Jij ook ?
Werd eerst ontkend dat dit iets met de operatie te maken zou hebben.
Nu gaf de gyn. aan, dat er mogelijk zenuwen beschadigd/doorgesneden zijn tijdens de operatie. Is niet te voorkomen. Kwestie van pech hebben.
Kan zich nog herstellen, gaat wel enige tijd overheen.

Hoe gaat het verder met je ?
Ben benieuwd welk antwoord jij vrijdag krijgt.

Sterkte Elin.

Ga naar bovenkant Reageer