Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
pijnlijke benen (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: pijnlijke benen
Antoinette (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
pijnlijke benen 4 Jaar, 2 Maanden geleden  
Beste lotgenoten,
In 1985 heb ik een Wertheim-operatie ondergaan. De begeleiding en nazorg zoals tegenwoordig kennelijk wordt gegeven, ontbrak in die tijd totaal. Desondanks heb ik het hele gebeuren met veel vallen en opstaan(uiteindelijk !) goed kunnen verwerken en denk ik er nu nog nauwelijks aan terug.
Alleen de laatste tijd vraag ik mij af of de pijn in mijn benen een gevolg van deze operatie kan zijn, doordat b.v. de lymfklieren zijn verwijderd.
Tijdens de operatie is voldoende weefsel weggehaald, zodat ik niet hoefde te worden na-behandeld.
De laatste 10/15 jaar is echter het lopen lastiger geworden door (zeer) pijnlijke en vermoeid aanvoelende benen. Ook heb ik 's nachts erg vaak last van heftige kramp, zowel in mijn onder- als bovenbenen.
Komt iemand dit bekent voor ? Mocht dat zo zijn dan verneem ik dat graag. Ook mogelijke tips die er toe kunnen bijdrage de pijn en de kramp te verminderen zijn welkom.
Antoinette.

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Re:pijnlijke benen 4 Jaar, 2 Maanden geleden  
Hoi Antoinette,
welkom op dit forum!
Fijn om te lezen dat je inmiddels e.e.a. goed verwerkt hebt, ondanks dat er in 1985 nog zo weinig begeleiding was. Olijf is ook pas in 1986 gestart door 2 vrouwen die daar tegen aan liepen.

Ik zal je vraag verhuizen naar het 'kopje' : baarmoederhalskanker, in de hoop dat daar lotgenotes komen die ook een Wertheim hebben gehad, en mogelijk je klachten herkennen.

groet, Hilde

p.s. ik twijfel een beetje tussen 'baarmoederhalskanker en 'overige vragen'. Als je zelf vindt dat het daar meer past, hoor ik het graag, dan plaats ik het daar.

Laatste Wijziging: 19/07/2013 09:32 Door Hilde.

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Antoinette (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hoi Hilde,
Bedankt voor je hulp bij het verplaatsen van mijn oproepje en of de rubriek "Overige Vragen" meer geschikt is, laat ik graag aan jouw beoordeling over. Het Forum is voor mij zo nieuw dat ik dit nog niet goed kan overzien.
Ondanks dat ik van mening ben dat ik de hele affaire allang achter me heb gelaten, merk ik bij het lezen van de diverse berichten op dit Forum, dat het me nog steeds raakt, dus helemaal kwijt ben ik het niet.
De vrouwen die nog "vers" in dit traject zitten wens ik veel sterkte toe.
Groetjes,
Antoinette.

Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Dan laat ik m hier maar staan.

'Lees ze' nog, en als iets je raakt, of dat je denkt dat was bij mij ook zo, spring gerust in in de discussie. Op zulk soort ervaringen zijn veel vrouwen die nog midden in dit traject zitten, juist op zoek!
En misschien helpt het jou ook een beetje

groetjes, Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Jasmijn (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi antoinette,

Welkom op dit forum. Jouw operatie is inmiddels al een hele tijd geleden. Kan me voorstellen dat je in die tijd ook behoefte had gehad aan een forum als dit.... En geloof zeker dat er in de gezondheidszorg de afgelopen jaren ook wel eea is veranderd en verbeterd.

Wellicht is de pijn die jij omschrijft inderdaad een gevolg van verwijdering van de lymfeklieren. Je klachten komen wel wat overeen met mijn oedeemklachten (heb daar al aantal keer eerder over geschreven, bij mij zit het in lies, bovenbeen en onderbuik en het is een zeurderig, zwaar gevoel, ook lijkt de substantie van mijn been wat anders en is het been wisselend iets dikker...). De kramp die je schrijft heb ik wel eens tijdens lange autoritten.... Niet 's nachts. Ik kreeg de klachten vrij snel na de operatie (trachelectomie) maar het kan ook jaren na een operatie ontstaan. Ik heb er meer last van als het vochtig weer is. Herken je dat?

Zelf ga ik naar oedeemtherapie (lymfedrainage) Wellicht een idee eens te proberen of in elk geval je klachten door een oedeemtherapeut te laten beoordelen?

Groeten Jasmijn

Anna1961 (Gebruiker)
Platinum Boarder
graph
Geslacht: Vrouw Geboortedatum: 1961-06-20
Hallo Antoinette,

Ik ga helemaal mee met het verhaal van Jasmijn: ik heb na mijn Wertheim dezelfde soort klachten overgehouden, loop als het heel erg wordt bij een lymfoedeemtherapeute en daarmee hou ik het redelijk goed onder controle. Ik heb ook last van kramp tijdens het slapen. Daar heb ik nog geen oplossing voor.

Wen (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Utrecht Geboortedatum: 1977-11-28
Dag jasmijn,

Ik heb recentelijk ook een trachelectomie ondergaan en heb nu "zeurderige" benen, tintelend, zwaar.
Zijn dat de klachten die jij ook had?
Vind het nu erg lastig om goed aan te voelen wat het nou is
En hoop toch echt dat ik niet zo snel al tot de 20% met lymfe klachten behoor

Benieuwd hoe jouw benen voelden na de ingreep

Groeten wen

10-04-2013 ------ uitstrijkje pap3a
15-04-2013 ------ ernstige dysplasie
08-05-2013 ------ lisexcisie
24-05-2013 ------ uitslag tumor, bmhk
18-06-2013 ------ stadium 1b
17-07-2013 ------ trachelectomie en 32 lymfeklieren verwijderd
26-07-2013 ------ schoon, geen nabehandeling
Jasmijn (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hallo wen,

Bij mij kwamen de klachten ook vrij snel. Inderdaad een zeurderig, zwaar en tintelend gevoel. Bij mij zat en zit het niet alleen in mijn benen...
Het zit met name links binnenkant bovenbeen, in mijn lies, onderbuik, en bij het schaambot. Bij mijn been voelt de substantie links ook anders dan rechts. Ik heb eerder wel eens uitgebreider geschreven over deze klachten...

Er wordt inderdaad vaak over de 20 procent gesproken en geschreven, echter bedoelt men hiermee vaak de mensen met forse oedeemklachten en centimeters verschil in benen. Bij mij is het verschil bij mijn bovenbeen niet zo groot, laatst was het 1,5 cm verschil. Het vocht en klachten verplaatsen zich ook, soms heb ik last van mijn been en soms juist weer meer van mijn buik. Neemt niet weg dat de pijn soms best fors kan zijn, bij vochtig weer, lange in dezelfde houding..... Mijn oedeemtherapeut zegt, in tegenstelling tot wat de artsen vaak zeggen, dat behadeling juist in dit stadium zinvol is, om de pijnklachten te verminderen maar ook in het kader van preventie voor ernstigere ontwikkeling.

Wellicht eens een therapeut raadplegen? Het kan best zo zijn dat je lichaam nog moet wennen aan de nieuwe situatie en het werk op termijn wordt overgenomen door andere klieren. Vergelijk het met een snelweg waar een paar banen zijn gesloten... Het vocht zijn dan auto's die soms ergens in je lijf een file veroorzaken.. Aldus mijn therapeut .

Overigens had ik vandaag nog een extra echo in verband met pijnklachten in mijn liesgebied. Niks afwijkends gevonden dus waarschijnlijk ook dat vervelende vocht. De linker lies schijnt een belangrijk afvoerpunt van vocht te zijn... Met regelmatig een file dus...

Wanneer ben je geopereerd en hoe verloopt je verdere herstel?

Groetjes en sterkte!

Wen (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Hoi jasmijn,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Misschien gewoon puur eens informeren bij een fysio inderdaad.
In mijn optiek kun je ook beter preventief te werk gaan dan wachten tot je een confectiemaat verschil hebt bij wijze van

Ik ben pas een week geleden geopereerd. De operatie zelf is goed gegaan. Vrijdag uitslag weefsel.
Kan alleen nog niet goed plassen dus moet zelf katheteriseren, was een tegenvaller
Hopelijk gaat ook dat snel weer functioneren

En in de hoop het tintelen etc tegen te gaan probeer ik nu in huis zoveel mogelijk te lopen de hele dag
Traplopen is alleen nog ellendig. Dan merk ik hoe zwaar maar tegelijkertijd slap mijn benen zijn
Had het herstel iets te licht ingeschat denk ik

Groetjes!

Jasmijn (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi wen,

Een week is nog wel erg kort geleden inderdaad! Die katheter is ellendig, was bij mij toen ook n heel gedoe.
Heb je een buikoperatie of vaginale operatie gehad? Ik de buikvariant maar na een week kon ik nog geen trappen op lopen hoor!
Vraag niet te veel van jezelf, je hebt n zware operatie gehad en dat heeft z'n tijd nodig!! Ook de narcose kan misschien nog wel in je lijf en je benen zitten!

Ik ben volgens mij na een maand of vier begonnen met oedeemtherapie. Even laten beoordelen kan geen kwaad!
Laat je na vrijdag even de uitslag weten?

Groetjes

Wen (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Re:pijnlijke benen 4 Jaar, 1 Maand geleden  
Gisteren goed nieuws gehad: 32 verwijderde lymfeklieren en 1 verwijderde baarmoederhals helemaal schoon!
Geen nabehandeling dus. Focussen nu op herstel, toch een hele zorg minder

Fijn weekend allemaal!

Wen (Gebruiker)
Junior Boarder
graphgraph
Hoi jasmijn ,

De benen zijn gelukkig wat bijgetrokken.
Vocht uit mijn liezen en benen is zo goed als weg. Zit alleen nog erg veel in mijn buik, wat einde dag steeds stijver en pijnlijker wordt.
Maar dat kan ook een combinatie wondvocht (van de operatie), koolzuurgas operatie en lymfevocht zijn dus dat geef ik nog maar even de tijd.

De lymfeklieren hebben ze bij mij met de kijkoperatie verwijderd (5 gaten); de baarmoederhals is vaginaal verwijderd dus had twee ingrepen tijdens 1 narcose

Jasmijn (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hoi wen!

Wat een goed nieuws, dat is echt n hele opluchting dan he?!
Tja operatievocht kan best ff duren en uiteindelijk zal de afvoer met die klieren minder daar toch wat onder lijden...
Inderdaad nog maar n beetje geduld hebben.

Geniet van t goede nieuws en rustig aan verder!

Groetjes Jasmijn

Ga naar bovenkant Reageer