Forum Olijf
Welkom, Gast
Alstublieft Inloggen of Registreren.    Wachtwoord verloren?
inwendige bestraling baarmoederkanker (1 bezoeker) (1) Gast
Ga naar onderkant Reageer Favoriet: 0
TOPIC: inwendige bestraling baarmoederkanker
Anne (Gebruiker)
Ze krijgen ons niet klein he ..
Fresh Boarder
graphgraph
Gebruiker offline Klik hier om het gebruikersprofiel van deze gebruiker te zien
Geslacht: Vrouw Annemieke2255 Geboortedatum: 1950-02-10
inwendige bestraling baarmoederkanker 4 Jaar, 9 Maanden geleden  
Hallo allemaal,
Wie van jullie heeft ervaring met inwendige bestraling als nabehandeling bij baarmoederkanker. Eind december zijn mijn baarmoeder en eierstokken verwijderd en ik wacht nu op een oproep voor bestraling via de vagina. Hoe pijnlijk is dit en hoeveel bijwerkingen geeft dit.Ben zo benieuwd of jullie er iets over weten te vertellen.Ben er best bang voor.groetjes Anne

De Administrator heeft publieke schrijf toegang geblokkeerd.
Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Re:inwendige bestraling baarmoederkanker 4 Jaar, 9 Maanden geleden  
Hoi Anne, welkom op dit forum en veel sterkte gewenst de komende periode. Hopelijk krijg je snel te horen wanneer de bestraling gaat beginnen.

Ik zal je reaktie verplaatsen naar het kopje baarmoederkanker - dan krijg je denk ik meer reakties op je vraag van anderen die hier ervaring mee hebben.

Hou je taai, Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Rinske (Gebruiker)
Bmhk sept 12 - 5 chemo, 23 bestralingen, 3 brachy
Senior Boarder
graphgraph
Geslacht: Vrouw Locatie: Den haag Geboortedatum: 1982-04-26
Hi Anne,

Ik heb geen baarmoederkanker maar baarmoederhalskanker gehad en daarvoor 3 maal inwendige bestraling gehad. Volgens mij brengen ze de applicator bij beide in de baarmoeder en wordt vervolgens aangesloten op een kastje. Via dat kastje komen er radioactieve korrels tot een bepaalde plek waar de tumor zit. Bij jou zal dat dus verder zijn dan bij mij. Maar ik vond het heel erg meevallen. Misschien omdat ik ook had gedacht dat het heel erg zou zijn maar viel echt mee. Ik ging 's morgens onder narcose en werd wakker met de applicator erin en moest dan wachten tot alles berekend was en werd dan bestraald (7 minuten) en dan haalde ze het eruit. Dat is even pijnlijk maar blijft niet zeuren. Na een minuut is het voorbij. Ik hoop dat het bij jou net zo zal gaan en dat het ook meevalt.

Succes en sterkte,
Rinske

Anne (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Dank je wel Hilde, zowel voor je goede wensen als voor je correctie. Dacht trouwens dat ik hem onder het kopje baarmoederkanker had gepost. Toch iets fout gedaan. Dat heb je met die nieuwelingen he..

groetjes
Anne

Anne (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hallo Rinske,

Hartelijk dank voor je reactie. Aan de ene kant geruststellend dat het meevalt, aan de andere kant zorgwekkend. Er is mij niets verteld over narcose, hoe kort ook, en er is ontkend dat er iets in het te bestralen gebied zou worden geplaatst, toen ik ernaar vroeg. Wel dat er de eerste keer een MRI wordt gemaakt om te kijken 'of alles goed op zijn plaats zit'. Morgen toch nog maar eens radiologie bellen. Die MRI puzzelde mij al.Ik krijg overigens net als jij 3 bestralingen (van 10 minuten).
Heb jij nog bijwerkingen gehad achteraf op je blaas of je darm? En nog moeheidsklachten?

Ik hoop maar dat alles snel voorbij is..

groetjes
Anne

only (Gebruiker)
Gold Boarder
graphgraph
hoi anne je kan dit ook krijgen met een ruggeprik , ik heb er ook drie gehad had alleen nog het grote pech dat ik bij de eerste twee keer er gelijk een blaasontsteking heb opgelopen je krijgt namelijk in mijn geval ook een blaaskatheder

Rinske (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hi Anne en Only,

Ja ik kon ook kiezen voor een ruggenprik maar toen ik aan de anestiologe vroeg hoe en wat zei zij: dat wil je niet. Dat wil je niet bewust meemaken en daarnaast je moet lang wachten na de MRI/CT scan voor alles is berekend en door de narcose viel ik vaak ik slaap. Dan ben je niet zo aan het wachten maar gewoon aan het slapen! Als ik thuis was ging ik meestal ook slapen en de volgende dag kon ik alles weer. Ik had weinig last behalve bij het plassen inderdaad. Vreemd hoe ik dat alweer vergeten ben, maar de eerste paar keer naar het toilet waren niet tof. Deels door de blaascatheter en deels door de bestraling. Ik heb toen cranberry pillen geslikt, hierin zit een stofje waardoor een bacterie niet aan de blaaswand kan hechten. Gezien mijn weerstand door de chemo laag was heb ik die genomen en geen blaasontsteking gehad.

Ik zou toch even de narcose navragen want ik heb begrepen dat er dus ook ziekenhuizen zijn waar ze dat zonder narcose doen en je krijgt echt een hele stellage naar binnen tot in de baarmoeder. Ik mocht bij mijn kamergenote kijken (zij liep 3 weken voor op mij in de behandeling) en toen dacht ik ook: wat is dat echt?!! Maar toch viel het mee en ik denk deels door de narcose en deels door de dormicum (slaaptablet). Je maakt het daardoor niet zo bewust mee en dat was prettig. Tijdens de bestraling werd de radio aangezet en kon ik gewoon muziek luisteren dus dat was ook ok. Verder lig je op een hovercraft bed waardoor je relatief makkelijk door de scanner schuift. Behalve de MRI dan wordt je getild en dat vond ik minder, zeker met die stellage tussen je benen!

Sterkte en het gaat je gewoon lukken! Vraag al die slaaphulpmiddelen en probeer je daaraan over te geven!
Liefs Rinske

Anne (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Hallo Ony en Rinske,

Dank voor jullie reacties. Heb naar aanleiding daarvan toch weer even contact opgenomen met de radiotherapeut en zij zegt dat ik echt geen narcose krijg, omdat dat niet nodig is. Ik moest maar een paracetamolletje nemen, maar dat doe ik al standaard omdat ik nog ontzettend veel pijn heb. Niet n.a.v. de gynaecologische operatie maar aan de breuken (hernia's) die daarboven gelijkertijd zijn gerepareerd.
Vanmorgen voor de 6 weken controle geweest...ha ik mag weer autorijden enzo, en er achter gekomen waarom ik zo'n afschuwelijke pijn heb en zo opgezwollen ben. Kan nog niks aan uit mijn garderobekast. Blijkt dat het bovenste deel van de operatie mislukt is. Mijn buikwand scheurt gewoon weer open...iedere dag een beetje verder..gek he dat ik zo'n pijn heb. Morgen een spoedafspraak met de chirurg.Ik mag weer naar de operatietafel.Voel me eigenlijk wel verdrietig. Waarschijnlijk pas na de bestraling. Laatste brachy is 11 maart. Het lijkt niet op te houden. Dus het gaat allemaal nog een tijdje duren. Bah.
Sorry voor het gezeur jongens en heel erg bedankt voor al jullie medeleven!

liefs
Anne

Rinske (Gebruiker)
Senior Boarder
graphgraph
Hi Anne,

Wat een pech!! Is een ander ziekenhuis een optie? Of de dormicum tabletten? Een soort slaaptabletten.

En zeuren? Het is niet niks, zeker als het niet goed gaat!! Bij mij is alles voorspoedig voorlopen wat betreft de behandeling maar ik heb af en toe ook dipjes hoor. Sterkte!

Liefs Rinske

Anne (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
lieve Rinske,
Dank voor je supersnelle reactie. Fijn om telezen.
eh eigenlijk niet fijn..gezien je ervaringen .. zoals je begrijpt, maar het begrip doet erg goed. UMCUtrecht is voor mij wel het vertrouwde ziekenhuis omdat we (man en dochter inclusief) al heel lang lopen, dus is vertrouwd en bekend.
Maar ik neem wel wat pijnstillends en ik heb wat oxycontin bewaard. Ik schroom dan ook niet om het te gebruiken.
lieve groetjes van
Annemieke

Anne (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Re:inwendige bestraling baarmoederkanker 4 Jaar, 1 Maand geleden  
Hallo allemaal,

De bestralingen zijn meegevallen en we zijn nu 6 maanden verder. Mijn nieuwe breuk is nog steeds niet geopereerd.De operatie was eerst uitgesteld doordat de chirurg niet voldoende onder de indruk was van de schade. Nu is hij dat wel maar probeer ik de operatie zo lang mogelijk uit te stellen omdat ons leven al maanden volkomen overhoop ligt doordat mijn man een zware beroerte heeft gehad. Aangezien hij niet meer kan spreken, lezen of schrijven moet ik overal bij zijn, dus ook bij zijn revalidatie. Heb dus nauwelijks ergens tijd voor.
Dat ik toch terug naar het forum kom,is doordat ik mij zorgen maak over mijn vagina.
Ik houd hem niet meer 2wekelijks open met tampons, dat hoefde niet meer van de radiotherapeut, alleen af en toe. Nu zit er een pijnlijke plek en ook voel ik af en toe wat lopen alsof ik ongesteld ben. Heb ook al een keer een klein bloedvlekje gevonden nadat ik hem open had gehouden.
Moet ik me direct zorgen maken of kan ik mijn 3 maandelijkse controle half november afwachten? Ik wil hier niet nog meer chaos creeeren. Het is al nauwelijks leefbaar.

lieve groet
Anne-(mieke)

Anne (Gebruiker)
Fresh Boarder
graphgraph
Re:inwendige bestraling baarmoederkanker 3 Jaar, 8 Maanden geleden  
Ben toch maar eerder gegaan. Bloedde weer en zag er iets onrustig uit van binnen. Dus biopsie en weer 4 dagen wachten. Was ontsteking! Pfffff. Vrijdag weer geweest voor driemaandelijkse controle: ALLES GOED!

Hilde (Admin)
Administrator
graph
Geslacht: Vrouw Locatie: Noord Brabant Geboortedatum: 1967-05-11
Re:inwendige bestraling baarmoederkanker 3 Jaar, 8 Maanden geleden  
Wat een opluchting Anne! Gefeliciteerd.
In deze chaotische tijd kun je wel een keer goed nieuws gebruiken. Is er al meer structuur in de chaos, heeft je man baat bij de revalidatie?

Sterkte! Hilde

06-04-11 def. diagnose baarmoederhalskanker - stadium Ib1.
20-04-11 Wertheim-Meigs
04-05-11 geen nabehandeling
Ga naar bovenkant Reageer